آثار ثبتی ناملموس نطنز به ۱۱ اثر رسید

فرهنگ

70379
آثار ثبتی ناملموس نطنز به ۱۱ اثر رسید

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز ضمن اشاره به ثبت ملی دو اثر ناملموس نطنز گفت: آثار ثبتی به ۱۱ اثر رسید.

به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، حسین یزدانمهر اظهار داشت: مراسم آیینی روایت نینوای اریسمان و نخل گردانی و جغجغه‌زنی روستای ابیانه در ششمین نشست شورای ثبت در فهرست رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.

وی افزود: روایت آئینی نینوای اریسمان از توابع بادرود همه ساله بعدازظهر روز اربعین با اجرای نمایش واقعه حزن انگیز ظهر عاشورا و اسارت اهل بیت امام حسین (ع) از کوفه به شام همراه با سوگواری سیدالشهدا با حضور اقشار مختلف به ویژه جوانان از شهرهای دور و نزدیک میهن اسلامی برگزار می‌شود.

یزدانمهر همچنین افزود: مراسم جغجغه‌زنی روستای تاریخی ابیانه در صبح روز تاسوعا یکی از روش‌های عزاداری است که اجراکنندگان این مراسم در حین خواندن مرثیه در سوگ امام حسین (ع) همراه با ریتم خاص نوحه، با زدن دوتکه چوب دایره‌ای شکل به یکدیگر همراه با حرکت‌های همگون و ریتمیک به عزاداری می‌پردازند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز خاطرنشان کرد: آئین نخل‌گردانی ابیانه نیز همزمان با ماه محرم و به ویژه در روز «عاشورای حسینی» به یادبود تشییع نمادین تابوت (نخل) حامل پیکر ‌ پاک و ‌به خاک و خون کشیده شده حضرت اباعبدالله حسین(ع) که به طرز مظلومانه ای پس از شهادت به خاک سپرده شد با شکوه خاصی در کوچه های روستای تاریخی ابیانه به حرکت در می‌آید.

یزدانمهر افزود: ثبت رویدادهای گردشگری در تقویم کشور می‌تواند به عنوان یک ابزار بسیار مؤثر به منظور جذب گردشگران و ترویج مقصدهای گردشگری مورد استفاده قرار گیرد؛ برجسته‌سازی رویدادهای بومی و محلی کمک به حفظ سنت‌های آئینی و مذهبی مردم منطقه می‌کند.

وی تاکید کرد: این شرایط زمینه برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان و درآمدهای اقتصاد توسعه پایدار گردشگری را نیز به همراه دارد و تأثیر شایانی در معرفی این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری واقع در فلات مرکزی و کریدور شمال به جنوب کشور است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نطنز گفت: با همت و تلاش کارشناسان اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان نطنز تاکنون 11 رویداد این شهرستان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسیده که در این زمینه شهرستان نطنز در استان اصفهان نسبت به شهرستان های دیگر پیشتاز است.


انتهای پیام/
منبع: تسنیم
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ