قنادباشی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» عنوان کرد؛

سیاست خارجی متوازن حاصل تلاش دولت سیزدهم / عضویت در شانگهای و بریکس میراث ماندگار شهید رئیسی بود

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

70788
سیاست خارجی متوازن حاصل تلاش دولت سیزدهم / عضویت در شانگهای و بریکس میراث ماندگار شهید رئیسی بود

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پیگیری‌ها و پشتکار شهید رئیسی سبب شد در پیمان شانگهای و بریکس پذیرفته شویم و به عنوان یکی از اعضای تصمیم‌گیرنده در این دو مجمع بزرگ اقتصادی حضور داشته باشیم، در حالی که کشورهایی همچون ترکیه همچنان پشت درهای بریکس مانده‌اند و خواستار حضور در آن هستند.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین درباره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی اظهار کرد: دولت شهید رئیسی در حوزه سیاست خارجی چند راهبرد اصلی را که در دولت‌های قبل کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، تدوین و اجرا کرد. به عبارت دیگر، ریل‌گذاری‌های جدیدی را ایجاد کرد که می‌تواند ما را به اهداف خود در عرصه سیاست خارجی برساند.

وی همچنین عنوان کرد: دولت سیزدهم به جریان‌های بین‌المللی افزون‌طلبی که خواستار تغییر سیاست‌های ما و انطباق با سیاست‌های خارجی آنها بودند توجه کمتری نشان داد و شاید موفقیت اصلی شهید رئیسی در همین مسئله نمود پیدا می‌کند یعنی عدم پذیرش فشارهای بین‌المللی که خواستار تغییر سیاست خارجی کشور ما بودند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دولت سیزدهم دربرابر درخواست‌های غربی‌ها به منظور تغییر راهبردهای کشور بی‌توجهی نشان داد، عنوان کرد: شاخص مورد توجه آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان در عرصه سیاست خارجی تامین منافع ملی و نیازهای کشور بود، برای همین هم در هدف خود موفق عمل کردند چرا که تامین منافع ملی ایران هدفی بود که در سرلوحه کارهای این دو قرار داشت.

سیاست همسایگی جزو اهداف شهید رئیسی بود

قنادباشی در ادامه به سیاست همسایگی که جزو اهداف شهید رئیسی بود، اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های دستیابی به سیاست همسایگی در دولت سیزدهم زودتر از آنچه تصور می‌شد ایجاد شد و شروع به ثمردهی کرد و نشانه‌های آن  در آخرین سفر شهید رئیسی به پاکستان مشهود است و توافق‌نامه‌هایی که در این سفر به امضا رسید نتایج اولیه راهبردهای درست دولت مذکور را نشان می‌دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین با اشاره به امن شدن مرزها در شرق و غرب کشور عنوان کرد: این امنیت حاصل توجه رئیس جمهور شهید به اجرای راهبرد سیاست همسایگی است و این راهبرد می‌تواند در عرصه اقتصاد نیز برای منافع زیادی در برداشته باشد، به طوری که می‌تواند هزینه حمل و نقل و بیمه‌های مربوط به حمل و نقل را در زمینه تبادلات اقتصادی هم در عرصه صادرات و هم واردات کاهش دهد.

وی به متوازن کردن سیاست خارجی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: پیگیری‌ها و پشتکار شهید رئیسی سبب شد در پیمان شانگهای و بریکس پذیرفته شویم و به عنوان یکی از اعضای تصمیم گیرنده در این دو مجمع بزرگ اقتصادی حضور داشته باشیم، در حالی که کشورهایی همچون ترکیه همچنان پشت درهای بریکس مانده‌اند و خواستار حضور در آن هستند اما هنوز موفق به این امر نشده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست