کنعانی مقدم در گفت‌وگو با ایران آنلاین تشریح کرد؛

اهمیت مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری / انتخابات زودهنگام عامل کاهش مشارکت مردم بود

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

70819
اهمیت مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری / انتخابات زودهنگام عامل کاهش مشارکت مردم بود

دبیر کل حزب سبز ایران با بیان اینکه به‌طور قطع دور دوم انتخابات از اهمیت بیشتری نسبت به دور اول برخوردار است، گفت: دور دوم نتیجه‌گراست و رئیس جمهور انتخاب می‌شود، به همین دلیل لازم است که نامزدها با همان شور و شوقی که در مناظرات دور اول حاضر می‌شدند در دور دوم نیز حضور پیدا کنند و مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کنند.

حسین کنعانی مقدم، دبیر کل حزب سبز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین درباره اهمیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: یک مثل معروف وجود دارد که می‌گوید کار را که کرد، آنکه تمام کرد.

کنعانی مقدم با بیان اینکه به‌طور قطع دور دوم انتخابات از اهمیت بیشتری نسبت به دور اول برخوردار است، عنوان کرد: دور دوم نتیجه‌گراست و رئیس جمهور انتخاب می‌شود، به همین دلیل لازم است که نامزدها با همان شور و شوقی که در مناظرات دور اول حاضر می‌شدند در دور دوم نیز حضور پیدا کنند و مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کنند.

دبیر کل حزب سبز ایران ادامه داد: مردم قبلا حرف‌های نامزدها را شنیده‌اند و الان تصمیم‌گیری برای آنها به منظور انتخاب فرد اصلح راحت‌تر است؛ نامزدهای انتخاباتی هم باید همه تلاش خودرا انجام دهند تا مشارکت را بالا ببرند چرا که در دور دوم طبق اصل هفدهم قانون اساسی هر کسی که بیشترین آراء را کسب کند ولو اینکه یک رای بیشتر باشد، رئیس‌جمهور خواهد شد؛ پس یک رای هم می‌تواند در سرنوشت انتخابات تعیین‌کننده باشد.

وی همچنین با اشاره به کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم عنوان کرد: عوامل مختلفی در کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات موثر بود مهم‌تر از همه اینکه این انتخابات طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی و زودتر از موعد برگزار شد و در طول ۵۰ روز مهلت قانونی که وجود داشت، ۲۰ روز آن برای ثبت‌نام نامزدها و و تعیین آنها گذشت و ۱۵ روز هم برای تبلیغات این افراد، که بسیار کم است.

انتخابات ریاست جمهوری حداقل به یک سال آمادگی نیاز داشت

کنعانی مقدم خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، این امر حداقل به یک سال آمادگی برای گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی به منظور معرفی نامزد اصلح‌شان نیاز دارد که عملا این دور از انتخابات از چنین مسئله‌ای بی‌بهره بود.

دبیر کل حزب سبز ایران افزود: نامزدهای انتخاباتی باید در شهرهای مختلف جلساتی برگزار می‌کردند و برنامه‌های خود را برای مردم تشریح می‌کردند که عملا فرصت نشد و نقاط مختلف از تبلیغات چهره به چهره نامزدها محروم بودند و همین مسئله در کاهش میزان مشارکت تاثیرگذار بود و نامزدها نتوانستند آراء خاکستری را جذب کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که وجود داشت میزان مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات رکورد نسبی بدی نیست گرچه توقع بیشتری می‌رفت.

کنعانی مقدم در پایان با بیان اینکه ممکن است در دور دوم انتخابات صحنه تغییر کند، گفت: این امکان وجود دارد که درست همانند آنچه در سال ۸۴ رخ داد، در انتخابات پیش رو نیز رخ دهد چرا که در آن سال نیز در دور اول یک نتیجه کسب شد و دور دوم نتیجه کامل عکس دور اول بود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست