در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح شد؛

توصیه‌های طب سنتی برای فصل تابستان

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

71015
توصیه‌های طب سنتی برای فصل تابستان

متخصص طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی به بیان نکاتی برای فعالیت در فصل تابستان پرداخت.

الهام پارسا متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره فعالیت در هوای گرم تابستانی گفت: در هوای گرم و فصل تابستان طبق توصیه طب سنتی باید سعی کنیم که در اوج گرما بیرون نرویم و اگر لزومی دارد یا شاغل هستیم حداقل در زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیریم. از وسایلی همچون کلاه آفتابگیر استفاده شود که حرارت را از بدن خود دور کند. فعالیت سنگین ورزشی یا کارهای سنگین را در زمان‌هایی انجام دهیم که اوج گرما نباشد و حرارت کمی پایین‌تر باشد. ورزش و فعالیت زیاد بدن ما را از درون گرم می‌کند الان هم که هوا گرم است و از بیرون هم گرما به بدن می‌رسد و در صورت رعایت نکردن اختلال مزاج را به همراه دارد.

پارسا درباره اینکه چه مواد غذایی بهتر است در فصل تابستان و گرمی هوا مصرف شود، اظهار کرد: در فصل تابستان از مصرف غذاهای طبع گرم و غذاهای پر ادویه، فلفل، زردچوبه و نمک خودداری کرد. گوشت شتر گرم است و در فصل گرما استفاده نشود. غذاهای سرخ کرده طبع خشکی دارند و بدن را هم خشک می‌کنند و برای فصل گرما مضر هستند. سعی شود مایعات به میزان کافی به بدن برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه بیان کرد: غذاهایی هم که برای تابستان سفارش می‌شود بهتر است طعم ملس داشته باشد و از آلو، رب انار، سبزیجات و سکنجبین استفاده شود. مثلا خورشت کرفس، آلو اسفناج و خورشت کدو برای فصل تابستان مناسب هستند. آب‌دوغ خیار برای ظهرهای تابستان غذای خوبی است، البته ترکیب ماست و خیار و دوغ طبع سردی دارد و از نعنا و پونه هم در آن استفاده شود. به طور کل در فصل تابستان و اوج گرما توصیه می‌شود از غذاهای سنگین کمتر استفاده شود.

این متخصص طب سنتی ایرانی درباره نوشیدنی‌های مناسب برای فصل تابستان عنوان کرد: در طب سنتی اصرار نمی‌کنیم که حتما روزی ۱۰ لیوان آب مصرف شود چه تابستان و چه زمستان. ما معتقد هستیم که بدن‌ها با هم متفاوت هستند و با توجه به شرایط بدنی و نیاز بدن باید آب نوشیده شود. بهتر است از نوشیدنی‌هایی مثل شربت سکنجبین، عناب جوشونده، شربت میوه تمرهندی استفاده شود. خاکشیر خنک کننده است و مصرف آن در طی روز توصیه می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ماءالشعیر طبیعی نوشیدنی دیگری است که بیشتر جنبه درمانی دارد و برای گرمازدگی و عطش کاربرد دارد. نحوه درست کردن آن هم به این صورت است که باید یک واحد جو را با ۱۴ واحد آب جوشاند، جو که حالت شکفته پیدا کرد آب آن را جدا کرد و با کمی عسل می‌توان خورد. این ماءالشهیر طبیعی خنک کننده است و برای گرمازدگی شدید یا تب مفید است و حرارت بدنی را کاهش می‌دهد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه