چرا امام حسین (ع) با اهل بیت به کوفه رفت؟

بهار خسروی

بهار خسروی

فرهنگ

71518
چرا امام حسین (ع) با اهل بیت به کوفه رفت؟

حجت‌الاسلام بابادایی سامانی درباره روز دوم ماه محرم و ورود امام حسین با اهل بیت (ع) به کوفه توضیحاتی را ارائه کرده است.

حجت‌الاسلام وحید بابادایی سامانی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایران آنلاین درباره روز دوم ماه محرم و ورود امام حسین و اهل بیت (ع) به کوفه گفت: زمانی که امام حسین (ع) در مکه مشغول حج بودند به جان ایشان سو قصد شد. امام توجه شدند که حکومت بنی امیه و یزید ملعون می‌خواهند در حج کار ایشان را تمام کنند، لذا امام حج خود را ناتمام گذاشته و از همان جا برای ایشان قطعی می‌شود سفری که در پیش دارند منجر به شهادت‌شان خواهد شد‌. وقتی می‌خواهند از مکه خارج شوند هنفیه برادر امام می‌پرسند چرا مسیری که می‌دانید نهایت آن شهادت است می‌روید؟ امام گفتند خداوند دوست دارد که حسین را کشته شده ببیند. این تکلیفی است که باید رخ می‌داد. هنفیه باز می‌گویند که چرا با اهل بیت باید بروید؟ امام در جواب برادر خود گفتند خداوند دوست دارد اهل بیت من را اسیر ببیند.

وی درباره اینکه چرا باید این اتفاق می‌افتاد و خواست خداوند این بوده است، اظهخار کرد: امام حسین (ع)در عصری بودند که حاکم زمان یعنی یزید علنا فساد می‌کرد و اسلام را کنار گذاشته بود. اینجا نیاز به یک اتفاق بزرگ بود. آن زمان رسانه‌ها و اینترنت نبود باید اتفاقی می‌افتاد که تمام جهان اسلام یعنی شام، عراق، عربستان و کشورهای همجوار این خبر مهم را دریافت کنند. این اتفاق مهم شهادت امام حسین (ع) در کربلا بود. فقط شهارت امام می‌توانست مردم جامعه را بیدار کند و تلنگری باشد تا بنی امیه رسوا شود.

حجت الاسلام بابادایی افزود: اگر امام حسین (ع) در کربلا به شهادت می‌رسید و جریان عاشورا در همان جا می‌ماند کلا اثر آن از بین می‌رفت. کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب (س) نبود. خبر این جنایات وقتی بلند شد و منجر به رسوایی شد که حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) و باقی خاندان حسین (ع) به اسارت گرفته شدند. وقتی وارد کوفه شدند عبیدالله ابن زیاد رسوا می‌شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: فراتر از آن در شام و در داخل کاخ یزید این رسوایی بیشتر شد. یزید سران و بزرگان کشورهای مختلف را دعوت کرده بود تا پیروزی خود را جشن بگیرد. اگر اسارات اهل بیت (ع) نبود و آن‌ها در کاخ یزید حضور نداشتند پیام عاشورا در شام که مرکز حکومت اموی بود منتشر نمی‌شد. این اسارت منجر شد که خطبه‌های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) کار خود را انجام بدهد و ورق برگردد و حکومت اموی رسوا شود. پس از آن هم منجر به قیام مختار شد.

وی خاطرنشان کرد: نهایتا این اتفاق بزرگ و دردناک در چند دوره بعد هم منجر به سقوط حکومت اموی می‌شود. همراه شدن اهل بیت با امام حسین (ع) به دلایل مختلف لازم و ضروری بوده است. باید این مصیبت سنگین می‌شد و این اتفاق بزرگ با شهادت امام و یارانش و اسارت و رنج اهل بیت تکمیل می‌شد. باید پیام به شامات و نقاط دیگر می‌رسید که با اسارت اهل بیت ممکن شد.

حجت الاسلام بابادایی عنوان کرد: هزار و خورده‌ای سال از واقعه کربلا و آن اتفاق سنگین و دردآور می‌گذرد اما هنوز هم آن داغ تازه است و این اتفاق بزرگ نسل‌های بعد را هم از خواب غفلت بیدار خواهد کرد. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ