«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

کارنامه درخشان دولت سیزدهم در توسعه سیاست همسایگی

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

71854
کارنامه درخشان دولت سیزدهم در توسعه سیاست همسایگی

کارنامه دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی بسیار موفقیت‌ آمیز بوده و در این زمینه می‌توان به برقراری روابط مجدد بین ایران و عربستان و تلاش برای ارتقای روابط با آذربایجان، مصر و حل برخی از اختلافات با بحرین به منظور عادی‌سازی روابط بین دو کشور اشاره کرد.

گروه سیاسی ایران آنلاین: کشورهای همسایه به خاطر داشتن مزیت‌های اقتصادی ناشی از مجاورت جغرافیایی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هستند. به همین دلیل، در دنیای کنونی هیچ کشوری بدون مشارکت و همکاری با همسایگان نمی‌تواند به اهداف ملی خود دست پیدا کند. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همچون یک واحد ملی همواره از منافع ملی تبعیت کرده و دولت‌های مختلف تلاش کرده‌اند تا منافع ملی را براساس اصول مبتنی بر «عزت، حکمت و مصلحت» پیگیری کنند. از طرف دیگر، کشورهای همسایه نیز همواره در سیاست خارجی ایران نقش مهمی ایفا داشته‌اند.

اگرچه همه دولت‌ها همواره بر این باور بوده‌اند که باید مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با همسایگان افزایش دهند و تلاش خود را در این راستا نیز انجام داده‌اند اما دولت سیزدهم، به شکلی ویژه بر سیاست همسایگی تاکید داشت و و توسعه و گسترش رابطه با همسایگان ایران به خصوص کشورهای عربی و اسلامی را یکی از اولویت‌های خود در عرصه سیاست خارجی عنوان کرده بود.

بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان، کارنامه دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی بسیار موفقیت‌ آمیز بوده و در این زمینه می‌توان به برقراری روابط مجدد بین ایران و عربستان و تلاش برای ارتقای روابط با آذربایجان، مصر و حل برخی از اختلافات با بحرین به منظور عادی‌سازی روابط بین دو کشور اشاره کرد.

وعده دولت سیزدهم در توسعه سیاست همسایگی تحقق یافت

در همین رابطه، محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک در گفت‌وگو با ایران آنلاین اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم گسترش روابط همه جانبه به ویژه کشورهای همسایه بود و وزارت خارجه هم همین سیاست را دنبال می‌کرد و همواره در تلاش بود تا سوء تفاهمات بین کشورها را برطرف کرده و روابط دوستانه مبتنی بر احترام متقابل میان ایران و کشورهای همسایه گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه روابط ما در طول چند سال گذشته با همسایگان بهبود پیدا کرده است، گفت: با وجود اینکه کشورهای غربی همواره علیه کشور ما سندسازی می‌کردند و بر این بودند تا کشورهای همسایه را از کشور ما بترسانند، اما نتوانستند در چنین مسئله‌ای موفق عمل کنند.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک با بیان اینکه ایران تا قبل از عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین قدرت منطقه‌ای بود اما بعد از آن از نظر نظامی به یک ابرقدرت جهانی تبدیل شد، گفت: در عملیات وعده صادق تمام کشورهایی که جمع شده بودند تا جلوی اصابت موشک‌های ما به نقاط حساس اسرائیل را بگیرند، نتوانستند موفق عمل کنند؛ همین مسئله موجب شد کشورها به این نتیجه برسند که به جای دشمنی با ایران و بازی در زمین دشمن روابط بهتری با ایران برقرار کنند که این خود زمینه گسترش روابط با ایران است، به عنوان مثال، اخیرا امارات از آمریکا خواسته تا هواپیماهای خود را از فرودگاه این کشور دور کند.

وی ادامه داد: ما همچنین توانستیم دوباره با عربستان ارتباط برقرار کنیم و همین‌طور ارتقای روابط دوجانبه میان ایران و پاکستان و همین اواخر هم جمهوری آذربایجان از جمله دستاوردهایی است که می‌توان در زمینه توسعه سیاست همسایگی در دولت آقای رئیسی به آنها اشاره کرد.

گام‌های مثبت دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی

احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در لبنان نیز در گفت‌وگو با ایران آنلاین دولت سیزدهم را در عرصه خارجی یکی از موفق‌ترین دولت‌ها دانست و گفت: دولت شهید رئیسی در سیاست همسایگان که جزو اولویت‌هایش بود توفیق بالایی کسب کرد، به‌طوری که توانستیم با کشورهای همسایه بهترین روابط را برقرار کنیم و مشاهده کردیم که کشورهای همسایه چگونه نسبت به فقدان رئیس جمهور خدوم ابراز احساسات می‌کنند؛ تا جایی که بیش از ۱۰ کشور در پی شهادت رئیس جمهور اعلام عزای عمومی کردند؛ به طوری که کمتر رخ می‌دهد کشورها نسبت به رئیس جمهور کشوری دیگر این گونه ابراز احساسات کنند.

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه دولت سیزدهم علاوه بر اینکه در شاخص دیپلماسی همسایگی یک توفیق بزرگ کسب کرد؛ در زمینه چندجانبه‌گرایی نیز موفق بود، گفت: با وجود اینکه آمریکا فشارهای سختی به منظور انزوای کشور ما اعمال کرد؛ اما ایران توانست در مجموعه بزرگ شانگهای و بریکس عضو شود و در این دو نهاد مهم حضور فعال و با نشاطی داشته باشد، همچنین همکاری با اتحادیه اقتصادی ارواسیا از دیگر دستاوردهای مهم دولت در این عرصه بود.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به جهت‌گیری‌های دولت شهید رئیسی در عرصه خارجی گفت: دولت سیزدهم علاوه بر اینکه توانست با سایر کشورها رابطه خوبی برقرار کند؛ در جهت حفظ منافع ملی هم گام‌های بزرگی بر‌داشت که آثار آن در رفت و آمدهای بی‌شماری که سران کشورها برای عرض تسلیت به ایران آمدند نمایان بود.

دستمالچیان با اشاره به اینکه دولت توانست روابط بسیار خوب و حسنه‌ای با کشورها برقرار کند، گفت: برقرای رابطه با عربستان و امارات که چند سالی قطع شده بود با همت و تدبیر دولت رئیسی و به‌خصوص درایت شهید امیرعبداللهیان که متخصص امور منطقه بود، دوباره برقرار شد و تماس تلفنی محمد بن سلمان با مخبر هم نشان از عمق تاثیرگذاری اقدامات دولت داشت. همچنین، ایجاد ارتباط دوباره با کشورهایی همچون آذربایجان که مدتی متلاطم و بحرانی بود از موارد قابل توجهی است که باید به آنها اشاره کرد.

به گزارش ایران آنلاین، هم مرز بودن ایران با ۷ همسایه مرزی و ۱۰ همسایه ساحلی فرصت‌های بیشماری را برای دیپلماسی، اقتصاد و فرهنگ فراهم آورده و واقعیت‌های محیط پیرامون کشورمان نیز حاکی از آن است که تلاش‌های دولت سیزدهم طی چند سال گذشته به‌خوبی توانسته‌ایم از فرصت دومین کشور پر همسایه‌ جهان بهره‌مند شویم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست