دکترای تخصصی فیزیوتراپی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

چالش‌های فیزیوتراپی در ایران

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

72585
چالش‌های فیزیوتراپی در ایران

دکتر ایمان کمالی حکیم درباره چالش‌های فیزیوتراپی در ایران و تعرفه گذاری نامناسب برای کادردرمانی توضیحاتی را ارائه کرده است.

ایمان کمالی حکیم دکترای تخصصی فیزیوتراپی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره چالش‌های فیزیوتراپی در ایران گفت: سیستم تعرفه گذاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای فیزیوتراپی نادرست است. با این تعرف گذاری فعلی به جای اینکه به دانش و علم فیزیوتراپیست بها داده شود و معاینه با ارزش باشد، تعرفه بر اساس دستگاه‌ها است و به غلط جا افتاده که فیزیوتراپی یعنی دستگاه درمانی. دستگاه‌های فیزیوتراپی اهمیت بالایی دارند و در کاهش درد بیماران مفید و کاربردی هستند اما از این نکته نباید غافل شویم که بهره‌مندی از این دستگاه‌ها براساس چه دانشی است. 

وی ادامه داد: معاینه فیزیوتراپ از بیمار در جلسه اول حداقل نیم ساعت زمان می‌برد. ارزش و تعرفه این معاینه برای کارشناس ۱۰۰ هزارتومان است که با توجه به نرخ تورم این مبلغ کمی است. حال اگر از لیزر پر توان برای بیمار استفاده شود برای هر ناحیه ۴۵۰ تومان تعرفه گذاری شده است. این باعث می‌شودکه برخی از کارشناسان وقت کافی برای معاینه بیمار نگذارند و فیزیو تراپی به سمت دستگاه محوری حرکت کند.

این متخصص دکتری فیزیوتراپی اظهار کرد: برخی از کارشناسان هم برای معاینه بیمار وقت می‌گذارند اما هزینه دریافت نمی‌کنند، در قبال آن هزینه کار با دستگاه را دریافت می‌کنند. سیستم تعرفه گذاری کادر درمان بسیار ناعادلانه و غیر منصفانه است. از مسئولان تقاضای رسیدگی داریم. این مورد عامل مهمی برای خروج نخبگان و نیروهای متخصص شده است. در معاینه فیزیوتراپی در کشورهای پیشرفته به ازای هر ساعت ۱۰۰ دلار دریافت می‌شود، چه دستگاه گذاشته شود و چه از دستگاه استفاده نشود. در ایران بابت یک ساعت وقت ۱۰۰ هزار تومان است که توجیه منطقی ندارد. فیزیوتراپ ناچار می‌شود در کنار کار اصلی خود دستگاه‌های مختلفی را استفاده کند. این دستگاه‌های مختلف موثر هستند اما جای معاینه و تمرینات فیزیوتراپ را نمی‌گیرد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: فیزیوتراپی یک رشته بسیار قدیمی است که برای دردهای عضلانی اسکلتی است. برای اینکه این سبک درمانی در جامعه به خوبی شناخته شود باید آگاهی بخشی انجام شود که این وظیفه همه فیزیوتراپیست‌ها و مسئولان وزارتخانه و رسانه‌ها است.

وی درباره عوارض فیزیوتراپی خاطرنشان کرد: عوارض رشته‌ فیزیوتراپیدر کمترین حد ممکن است و درمانی کم عارضه به حساب می‌آید. درمانی است که بدون دارو، ترریق و جراحی است. در عین کم عارضه بودن موثر هم هست. برخی دردها فقط با فیزیوتراپی حل می‌شود و این اهمیت فیزیوتراپی را نشان می‌دهد. برخی بیماران علی رغم مصرف مسکن‌های قوی یا تزریق نتیجه نمی‌گیرند اما با فیزیوتراپی و تشخیص حرکت درست و بازگشت عملکرد بیمار فرد به زندگی معمول و ورزشی خود برمی‌گردد. حتی برای برخی از بیماران جراحی هم جواب نداده اما با فیزیوتراپی مشکلشان حل می‌شود.

کمالی حیکم با اشاره به اینکه فیزیوتراپی عوارض خاصی ندارد و کم عارضه ترین مداخلات درمانی محسوب می‌شود، اظهار کرد: برای بیماران سرطانی، تومور، شکستگی‌های تازه به وجود آمده و عفونت از فیزیوتراپی استفاده نمی‌شود.

وی درباره بهره‌مندی‌ خانم‌های باردار از فیزیوتراپی بیان کرد: برای خانم‌های باردار هم فیزیوتراپی برنامه دارد و می‌تواند درمان کم عارضه‌ای برای آن‌ها باشد. بیشترین احتیاط ما در علم فیزیوتراپی برای خانم‌های باردار است. برای آن‌ها با متد تشخیص مکانیکی و تمرین درمانی درمان‌ را انجام می‌دهیم.

این متخصص دکتری فیزیوتراپی افزود: اگر بخواهیم شکایات نظام پزشکی را بررسی کنیم، مواردی که فیزیوتراپیست محکوم شده باشد در پایین‌ترین سطح شکایات قرار دارد، چون مداخلات فیزیوتراپیست کم عارضه است. پرخطرترین و تهاجمی‌ترین روش فیزیوتراپی سوزن خشک است که وارد بدن بیمار می‌شود و ممکن است باعث کبود ، ترس بیمار و غش شود اما عارضه خاصی ندارد اگر درست و صحیح انجام شود. فیزیوتراپیست‌ها بسیار محتاط هستند و با کمترین مداخله سعی می‌کنند که بیشترین اثر درمانی را برای بیمار به ارمغان آورند.

کمالی حیکم خاطرنشان کرد: پارسال اتفاق خوبی برای رشته فیزیوتراپی افتاد. فیزیوتراپیست تمایل داشتند از مقطع کارشناسی به دکتری حرفه‌ای ادامه تحصیل دهند. سال گذشته این امکان فراهم شد و این مقطع راه اندازی شد. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه