سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌گو با «ایران‌آنلاین» مطرح کرد:

برای فرد مبتلا به هاری ۲۰ تا ۲۴ میلیون تومان هزینه می‌شود

سهیلا نوری

سهیلا نوری

جامعه

72605
برای فرد مبتلا به هاری 20 تا 24 میلیون تومان هزینه می‌شود

لزوم جمع‌آوری سگ‌های ولگرد فوریتی است که وزارت بهداشت بر آن تاکید کرد.

طی روزهای گذشته خبری مبنی بر تجویز بیش از ۳۰۰ هزار سرم ضد هاری در کشور آن هم تنها طی سال ۱۴۰۲ پربازدید شد. بدون شک این اعداد و آمار، نه تنها نشان از صرف هزینه‌های گزاف دارد که افزایش موارد حیوان‌گزیدگی را هشدار می‌دهد.

دکتر شهنام عرشی - سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت – در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «ایران آنلاین» ضمن اعلام نگرانی از افزایش آمار حیوان‌گزیدگی و مرگ ناشی از هاری، بر لزوم ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد تاکید و تصریح کرد: در ایران سالانه به ازای هر فرد مبتلا به هاری بین 20 تا 24 میلیون تومان از بودجه مملکت صرف واردات سرم و واکسن هاری می‌شود. این در حالی است که براساس آخرین آمار، هر سال 100هزار مورد حیوان‌گزیدگی به آمار سال قبل اضافه می‌شود و کافی است این رقم را در 24میلیون تومان ضرب کنیم تا متوجه شویم چه رقم سنگینی صرف افرادی می‌شود که در اثر سهل‌انگاری خود و یا دیگران به هاری مبتلا می‌شوند.


چرا 20 تا 24 میلیون تومان؟

دکتر عرشی با اعلام رسمی این رقم نجومی، لزوم جمع‌‌آوری سگ‌های ولگرد را موضوع بسیار بااهمیتی دانست و یادآور شد: آخرین آمار و ارقام مطرح شده موید این است که مسئله‌ای بسیار حیاتی پیش رو قرار دارد و تاکید اکید بر این است که تمام دستگاه‌های متولی راه حل اساسی ارائه دهند و این موضوع را کنترل کنند تا سگ‌های ولگرد به سرعت جمع‌آوری شوند.

واقعیت این است که در هیچ جای جهان یک هتل چند ستاره برای نگهداری از حیوانات بی‌صاحب ساخته نشده و در همه کشورهای خارجی طی یک مقطع زمانی حیوانات ولگرد جمع‌آوری و در صورت پیدا نشدن صاحبی برای آنها، به شیوه‌های انسانی و کم‌درد  معدوم می‌شوند.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: دوستداران حیوانات و فعالان محیط زیست واقف هستند که جمع‌آوری و عقیم‌سازی حیوانات ولگردی که تعداد آنها در اقصی‌نقاط کشور بیشمار است، هزاران هزار میلیارد تومان هزینه دربر دارد و در شرایطی که تامین داروی بیماران مختلف باتوجه به بودجه‌ای که برای وزرات بهداشت تعیین شده کار ساده‌ای نیست، صرف هزینه 20 تا 24میلیون تومانی برای سرم و واکسیناسیون هر فرد مبتلا به هاری جای بحث بسیار جدی دارد، ضمن اینکه چطور باید پاسخگوی این فاجعه بود که در عرض یک هفته، 2 کودک در اثر گازگرفتگی سگ به هاری مبتلا و فوت شدند؟


 هاری تصاعدی

دکتر شهنام عرشی علت این صراحت لهجه را مواجهه با انسان‌هایی عنوان کرد که توسط حیوانات ولگرد گزیده و به هاری مبتلا یا فوت می‌شوند. وی همچنین هزینه‌های بسیار هنگفتی را که از خزانه بهداشت برای موارد سگ‌گزیدگی پرداخت می‌شود دلیل مهمی برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد دانست و خاطرنشان کرد: چرا باید پول واکسیناسیون هموطنان، هزینه خرید کپسول مولتی‌ویتامین زنان باردار، مبالغی را که باید برای سلامتی مردم صرف شود و در کل برغم مواجه شدن باقی بخش‌ها با کمبود، بخش اعظم بودجه وزارت بهداشت مصروف خرید سرم و واکسن هاری از خارج کشور شود تا میزان مرگ و میر ناشی از هاری در کشور بالا نرود.

از سوی دیگر، این راکه با وجود ثبت هزینه‌های مطرح شده، سال گذشته حداقل 18 مورد مرگ ناشی از هاری به ثبت رسیده یک فاجعه می‌دانم، بنابراین طبیعی است من به عنوان کسی که مسئول و متولی پرورش حیوانات و سگ‌های ولگرد نیستم نسبت به این موضوع جبهه بگیرم و از کارشناسان محترم دامپزشکی، صاحب‌نظران، دوستداران و حامیان حیوانات بخواهم هر راه حلی را که صحیح می‌دانند از عقیم کردن سگ‌ها تا معدوم ساختن آنها برای جمع‌آوری و کاهش تعداد حیوانات ولگرد به کار گیرند.

البته ذکر این نکته را هم ضرروی می‌دانم که متولی و مسئول مستقیم این امر شهرداری است و باید به هر شیوه‌ای که می‌داند به مسئولیت خود عمل کند. نه اینکه به دلیل هجمه‌های احتمالی، از زیر بار این مسئولیت که به طور قانونی به شهرداری ابلاغ شده شانه خالی کند. در غیر اینصورت وزارت بهداشت و درمان قویا اعلام می‌کند اگر این موضوع کنترل نشود، نمی‌توان به این شکل ادامه داد که هر سال 100هزار مورد به موارد سگ‌گزیدگی اضافه شود و وزارت بهداشت با صرف هزینه‌های قابل توجه تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مرگ و میری در کار نباشد.


   380 هزار سگ‌گزیدگی در یک سال 

به گفته این مقام ارشد وزارت بهداشت طی 4 سال اخیر، به ازای هر سال 100هزار گازگرفتگی که عمدتا سگ‌گزیدگی است بر آمار سال قبل اضافه شده است. وی در تبیین این نکته گفت: 4 سال قبل، به طور تقریبی  100هزار مورد حیوان‌گزیدگی گزارش شد. این آمار در سال دوم به 200 هزار مورد رسید، سال سوم حدود 300 هزار مورد و در سال گذشته نزدیک به 380 هزار مورد گارگرفتگی عمدتا توسط سگ گزارش شد که همواره در حاشیه شهر و روستاها و در محدوده مناطق تفریحی اتفاق افتاده است. در شهر تهران نیز عمده سگ‌گزیدگی‌ها در مناطق شمالی شهر و مراکز تفریحی رخ داده است.


مهم‌ترین راهکار

دکتر عرشی در پایان، مهم‌ترین اقدام پس از سگ‌گزیدگی را مراجعه بدون فوت وقت به مراکز درمانی و بهداشتی سراسر کشور عنوان و تاکید کرد: در پی حیوان‌گزیدگی اولین و اصلی‌ترین راهکار مراجعه سریع به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌های مرتبط با درمان هاری است.
باید فرد آسیب‌دیده را به سرعت به مراکز درمانی مبارزه با هاری که در حال حاضر تعداد آنها به بیش از ۷۷۰ مرکز بهداشتی رسیده و به طور ۲۴ ساعته خدمات رایگان پیشگیری از هاری ارائه می‌دهند منتقل کرد تا در اسرع وقت تحت درمان از طریق واکسن و در صورت نیاز سرم هاری قرار بگیرد.

وی هیچ اقدام دیگری را توصیه نمی‌کند چراکه معتقد است هر اقدام دیگری اصولی نیست و باعث اتلاف وقت شده و اطمینان کاذب به افراد می‌دهد و در نهایت بر شمار فوت‌شدگان در اثر هاری افزوده خواهد شد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه