سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به این سوال پاسخ داد:

چرا کودکان بیشترین قربانی هاری و سگ‌گزیدگی هستند؟

سهیلا نوری

سهیلا نوری

جامعه

72866
چرا کودکان بیشترین قربانی هاری و سگ‌گزیدگی هستند؟

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «ایران‌آنلاین» به واکاوای زوایای سگ‌گزیدگی کودکان پرداخت.

آمار فزاینده حیوان‌گزیدگی در سطح کشور به خصوص سگ‌گزیدگی که بیشتر هم کودکان قربانی آن هستند، گزارش نگران‌کننده‌ای است که ضرورت دارد صاحب‌نظران حوزه بهداشت و درمان، شهرداری و دامپزشکی برای مدیریت آن، چاره‌اندیشی کنند و جامعه سگ‌های ولگرد را سامان دهند.

بر اساس آمار رسمی ارائه شده، در سطح کشور کودکان بیشترین قربانی سگ‌گزیدگی، هاری و مرگ ناشی از آن هستند؛ دکتر شهنام عرشی - سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت - در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران آنلاین» زوایای این واقعیت را تشریح کرد.

به گفته این مقام ارشد وزارت بهداشت، سن در شدت بروز علائم هاری هیچ تاثیری ندارد، اما در همه دنیا، میزان بروز سگ‌گزدیگی در کودکان بیشتر است چراکه به دلیل سن پایین، کودکان در مواجهه با سگ‌ها احتیاط کمتری به خرج می‌دهند ضمن اینکه از سر کنجکاوی، اغلب باعث آزار حیوانات می‌شوند.

دکتر عرشی با بیان اینکه کودکان بی‌مهابا به سگ‌ها نزدیک می‌شوند خاطرنشان کرد: در این مواقع سگ احساس خطر کرده و به سرعت حمله‌ور می‌شود، کودک هم به دلیل نداشتن قدرت حفاظت و دفاع از خود، اغلب با آسیب‌های جدی‌تری رو به رو می‌شود، ضمن اینکه قد کوتاه کودکان عامل بروز عوارض شدیدتر ناشی از سگ‌گزیدگی در این گروه سنی خواهد بود؛ معمولا کودکان در نتیجه حمله سگ، از ناحیه سر، صورت و گردن دچار گارگرفتگی شدید می‌شوند و به این ترتیب ویروس هاری در فاصله زمانی کوتاه‌تری به مغز می‌رسد. از این رو است که کودکان بیشتر از سایر گروه‌های سنی مستعد ابتلا به هاری و در نهایت مرگ ناشی از آن هستند.

آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری کودکانی در شهرهای دزفول، همدان، نکا، مشهد و تبریز دچار سگ‌گزیدگی شده و تعدادی از آنها جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که به گزارش دکتر عرشی، طی سال گذشته نزدیک به 380 هزار مورد گارگرفتگی در کشور گزارش شده که عمدتا توسط سگ‌ها اتفاق افتاده و بی‌شک کودکان بخش اعظمی از این آمار نگران‌کننده را تشکیل می‌دهند.

برای مقابله با این بحران جدی و کنترل شرایط موجود، آموزش‌های اصولی به کودکان و همکاری نهادها و ارگان‌های مربوطه، باید اقدام عاجلی باشد که در دستور کار مقامات مربوطه قرار گیرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه