ایران آنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص‌های کابینه دولت چهاردهم چه باید باشد؟ / لزوم داشتن نگاه فراجناحی در تعیین اعضا

سیاست

72931
شاخص‌های کابینه دولت چهاردهم چه باید باشد؟ / لزوم داشتن نگاه فراجناحی در تعیین اعضا

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری یک‌سال زودتر از موعد و با حضور پرشور مردم در حالی برگزار شد که دشمنان نظام اسلامی همه تلاش خود را برای تحریم انتخابات به کار گرفته بودند، اما مردم ایران با حضور در پای صندوق‌های رأی راهبرد دشمنان را به شکست کشاندند و حالا نکته مهم اینجاست که کابینه دولت چهاردهم چه الزاماتی را باید پیش روی خود قرار دهند تا پاسخگوی انتظارات مردم باشند.

گروه سیاسی ایران آنلاین: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به واسطه شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش یک‌سال زودتر از موعد مقرر برگزار شد.

مردم پای صندوق‌های رای آمدند و نشان دادند که همواره پای انقلاب خواهند ماند و سرنوشت کشور عزیزشان ایران برایشان از اهمیت خاصی برخوردار است و همین عاملی است که مسئولان نیز باید همواره این نکته را به خود یادآوری کنند که در قبال مردم و سرنوشت‌شان مسئول هستند و باید در انتخاب اعضای هیئت دولت و کابینه دولت چهاردهم دقت و کوشش زیادی به خرج دهند.

انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، عدالت محوری، اعتدال، سازندگی، تدبیر و امید و دولت و خدمت و مردم از اهم گفتمان‌هایی بوده اند که در تشکیل دولت‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون تاثیر زیادی داشته‌اند و حالا دولت چهاردهم با گفتمان برای ایران باید کابینه خود را به مجلس معرفی کرده و بعد از دریافت رای اعتماد کار خود را آغاز کند. اما نکته مهم اینجاست که کابینه دولت چهاردهم چه الزاماتی را باید پیش روی خود قرار دهند تا بتوانند پاسخگوی انتظارات مردم باشد؟

لزوم به کارگیری رهنمودهای رهبری

مهدی کوچک زاده نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایران آنلاین درباره الزامات رئیس‌جمهوری در معرفی اعضای کابینه به مجلس اظهار کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که اگر رئیس‌جمهور در انتخاب و معرفی وزرایش به آن توجه و رعایت کنند، کوچک‌ترین مشکلی با مجلس در اخذ رای اعتماد برای وزرا نخواهد داشت، رهنمود مقام معظم رهبری در دیدار مردمی مورخ ۵ تیرماه است که فرمودند: "کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرّه‌ای با انقلاب زاویه دارند. آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذرّه‌ای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمیخورد؛ او همکار خوبی برای شما نخواهد بود. آن کسی که دلبسته‌ی آمریکا باشد و تصوّر کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور، او برای شما همکار خوبی نخواهد بود، او از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریّت نخواهد کرد؛ آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی‌اعتنائی قرار بدهد، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد."

وی ادامه داد: رئیس جمهور اگر همین رهنمود را نصب‌العین خود قرار دهد برای تمام وزرایش رای اعتماد خواهد گرفت. البته در قانون اساسی هم در مورد حدود و اختیارات هر یک از قوا فصل جداگانه‌ای اختصاص یافته، و در جمهوری اسلامی فصل الخطاب بوده و تکلیف همه قوا و مسئولیت‌ها در جمهوری اسلامی را معین کرده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه نکته دیگری که موجب تسهیل فرآیند معرفی و رای اعتماد مجلس به وزرا می شود رعایت الزاماتی است که در سوگند رئیس جمهور در اصل ۱۲۱ آمده، گفت: رعایت این الزامات در انتخاب و معرفی وزرا قطعا مفید خواهد بود که در راس آنها "پرهیز از هرگونه خودکامگی " است.

رئیس‌جمهور در تعیین اعضای کابینه نگاه فراجناحی داشته باشد

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی در این باره اظهار کرد: رئیس‌جمهور باید افرادی را برای دولت خود انتخاب کند که حاضر باشند وقت‌شان را به صورت تمام و کمال صرف کار و خدمت به مردم کنند و توانمندی و تخصص لازم در حوزه کاری خود را داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم نگاه فراجناحی رئیس‌جمهور در تعیین اعضای کابینه، گفت: قطعاً رئیس‌جمهور باید در انتخاب اعضای کابینه خود به تخصص، تعهد و تلاش آن فرد برای رفع مشکلات مردم توجه کند و نباید به جناح و حزب آن فرد توجه شود.

حاجی‌دلیگانی تاکید کرد: مسئله مهم آن است افرادی که به عنوان اعضای کابینه دولت چهاردهم به مجلس معرفی می‌شوند، باید به مبانی انقلاب اسلامی اعتقاد و التزام عملی داشته باشند که در این صورت هیچ اهمیتی ندارد که آن فرد به چه جناح و حزب سیاسی وابسته باشد.

ضرورت توجه به فرمایشات رهبر انقلاب در انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم

همچنین، پیمان فلسفی دیگر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره اولویت‌های دولت چهاردهم در انتخاب اعضای کابینه اظهارکرد: موضوع انتخاب کابینه دولت چهاردهم یکی از مهم‌ترین مباحثی است که بلافاصله بعد از انتخابات و انتخاب رئیس‌جمهور منتخب، در دستور کار تیم او قرار می‌گیرد و طبیعتاً بعد از مراسم تحلیف، مجلس محترم نیز وارد این موضوع خواهد شد. ما به عنوان نمایندگان مردم شریف کشورمان در مجلس شورای اسلامی بر این امر تأکید داریم که ویژگی‌هایی که برای افراد حاضر در کابینه در نظر گرفته ‌می‌شود، در فرمایشات مقام معظم رهبری در چند سخنرانی اخیرشان مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: به نظر من افرادی که جوان، مؤمن و انقلابی هستند، در وهله اول باید به عنوان یکی از شاخصه‌های انتخاب افرادی باشند که در تیم اجرایی رئیس‌جمهور قرار می‌گیرند. بنابراین جوان بودن، مؤمن بودن و انقلابی بودن در کنار تخصص، تعهد، داشتن دانش برای حل مسائل و مشکلات کشور و آشنایی کامل با نظام مسائل کشور از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است. در عین حال استفاده از افرادی که به مبانی انقلاب اعتقاد جدی دارند و عملکرد و کارنامه اجرایی آنها این امر را تأیید می‌کند، نیز بسیار مهم است.

فلسفی ادامه داد: همان‌طور که رهبرانقلاب فرمودند، افرادی که خدای نکرده با مبانی انقلاب و نگاه حضرت امام (ره) و آنچه که مقام معظم رهبری مد نظرشان است، زاویه دارند نباید انتخاب شوند. لذا در این مسیر باید افرادی مورد توجه باشند که نگاهشان به داخل باشد و به داشته‌های خودمان توجه بیشتری کنند. ضمن اینکه باید تعاملات بیرونی و بین‌المللی ما تقویت شود تا تعاملات تجاری و اقتصادی ما با خارج از کشور را تقویت کنند؛ اما نگاهشان به ظرفیت‌های داخلی و استفاده از منابع طبیعی و انسانی داخلی باید باشد چراکه متأسفانه از نظر عدم استفاده از منابع طبیعی و ظرفیت‌های انسانی، رتبه بالایی در دنیا داریم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست