مرندی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

چرا تبلیغ پستانک ممنوع شد؟

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

75124
چرا تبلیغ پستانک ممنوع شد؟

متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان گفت: پستانک و شیشه شیر بزرگ‌ترین لطمه را به تغذیه با شیر مادر می‌زنند چون مکیدن سر شیشه راحت است و دیگر کودک به شیر مادر تمایلی نشان نمی‌دهد.

سید علیرضا مرندی متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره تبلیغات برای تغذیه شیرخوار با انواع شیرخشک، شیشه و سر پستانک از سوی شرکت‌ها و رسانه‌ها اظهار کرد: نحوه خوردن شیر با مکیدن سر شیشه و پستانک متفاوت است. اگر نوزاد از هر دوی این روش‌ها استفاده کند به تدریج گیج می‌شود و در ادامه چون خوردن شیرمادر سخت‌تر از شیشه شیر است دیگر تمایلی به خوردن شیر مادر نشان نمی‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه نحوه مکیدن پستانک مثل سر شیشه راحت است، ادامه داد: برخی از والدین هم به اشتباه در سر شیشه شیر سوراخ بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند تا شیر راحت‌تر به حلق نوزاد برود و نوزاد با این روش دیگر زحمتی نمی‌کشد. پستانک و شیشه شیر بزرگ‌ترین لطمه را به تغذیه با شیر مادر می‌زنند چون مکیدن سر شیشه راحت است و با خوردن شیر در داخل شیشه دیگر کودک به شیر مادر تمایلی ندارد یا با دادن پستانک به کودک فاصله شیر خوردن او بیشتر شده و تولید شیر کمتر می‌شود. اگر شیر مادر مصرف نشود تولید آن هم در داخل بدن مادر کم می‌شود.

این متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه شیر مادر مناسب‌ترین و بهترین تغذیه برای نوزادان به حساب می‌آید، بیان کرد: شیر مادر با شیر خشک اصلا قابل مقایسه نیست. شیر مادر با داشتن از نظر مواد مغذی و ویتامین‌های طبیعی نیازهای بدن نوزاد را تامین می‌کند و همچنین از بروز انواع عفونت‌ها، بیماری‌های گوارشی و تنفسی، انواع سرطان‌ها و ایجاد حساسیت‌ و آلرژی جلوگیری می‌کند. شیر مادر اثر حفاظتی دارد و مواد مغذی طبیعی که در شیر مادر وجود دارد در شیر خشک پیدا نمی‌شود.

مرندی تاکید کرد: هر ضرری که به تغذیه نوزاد با شیر مادر بزنیم با شخصیت، هوش و عواطف او در آینده تاثیر مستقیمی دارد و این مهم‌ترین و بزرگ‌ترین خسارت را برای کودک به همراه خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه افزود: پستانک ممکن است به دفعات زیادی از دهان کودک بیفتد و آلوده شود و دوباره در داخل دهان بگذارد. ممکن است والدین متوجه این موضوع نشوند و یا دائما شرایط برای استریل کردن آن نداشته باشند، در نتیجه احتمال عفونت و بیماری در کودکانی که پستانک مصرف می‌کنند، بیشتر است. انواع قارچ‌ها و میکروب‌ها ممکن است از طریق پستانک به کودک منتقل شود و منجر به مصرف دارو و درمان شود.

این متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان خاطرنشان کرد: پستانک یک نوع کلاه‌گذاری است. وقتی کودک گرسنه است و گریه می‌کند باید شیر بخورد، اگر درد دارد باید ریشه یابی شود، اگر پوشک خیس است باید تعویض شود. دادن پستانک اعتماد کاذب به والدین می‌دهد که مشکل را حل کردیم و کودک دیگر گریه نمی‌کند اما در واقعیت یعنی سرپوشی بر مشکل اصلی گذاشتیم.

وی در ادامه اظهار کرد: چندین سال گذشته قانون حمایت از مادران شیرده در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود، در این قانون مصوب شده نشان دادن و فروش پستانک و شیشه شیر در داروخانه‌ها مجاز نبود اما چون پیگیری درستی بر این قانون انجام نشد کم کم کنار گذاشته شد و فروش آن‌ها علنی شد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه