«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

موانع توقف جنگ در غزه / چرا نتانیاهو زیر بار آتش بس نمی‌رود؟

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

بین‌الملل

75132
موانع توقف جنگ در غزه / چرا نتانیاهو زیر بار آتش بس نمی‌رود؟

مسئولان رژیم صهیونیستی و در راس آنها بنیامین نتیانیاهو با وجود تظاهرات گسترده‌ای که در سراسر جهان علیه این رژیم به راه افتاده همچنان به اقدامات رذیلانه خود ادامه داده و توجهی به مخالفت‌ها ندارند تا جایی که با وجود برگزاری ۱۵ دور مذاکره بین حماس و رژیم برای برقراری آتش بس اما این مذاکرات همچنان بدون نتیجه باقی مانده است.

گروه بین الملل ایران آنلاین: عملیات طوفان الاقصی از همان روزهای نخستی که شروع شد، شکست استراتژیک سختی به اسرائیل وارد کرد؛ اما با گسترش جنایات و قتل عام‌های ضد بشری که توسط این رژیم در نوار غزه صورت گرفت، تظاهرات گسترده‌ای در سراسر جهان علیه این رژیم کودک کش به راه افتاد و آنها خواستار هر چه زودتر آتش بس و نابودی این رژیم اشغالگر شدند.

با این وجود اما مسئولان رژیم صهیونیستی و در راس آنها بنیامین نتیانیاهو همچنان به اقدامات رذیلانه خود ادامه داده و توجهی به مخالفت‌ها ندارند تا جایی که با وجود برگزاری ۱۵ دور مذاکره بین حماس و رژیم جهت برقراری آتش بس اما این مذاکرات همچنان بدون نتیجه باقی مانده است.

کارشناسان مختلف علت چنین مسئله‌ای را این می‌دانند که با وجود گذشته حدود یازده ماه از جنگ غزه اما هیچ دستاوردی نصیب نتانیاهو نشده و این یک شکست بزرگ برای او محسوب می‌شود به همین دلیل او نمی‌خواهد یک شکست خورده باقی بماند و تا زمانی که موفقیتی در این جنگ برای حاصل نشود همچنان به جنگ ادامه خواهد داد.

در همین رابطه، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایران آنلاین اظهار کرد: عوامل مختلفی موجب جلوگیری از وقوع آتش بس در جنگ غزه شده است کی از مهم ترین آنها این است که صهیونیست‌ها منتظر کسب موفقیت‌هایی در جنگ غزه هستند که بتوانند بعد از نزدیک به ۱۱ ماه جنگ از آن به‌عنوان دستاورد خود در جنگ یاد کنند.

آمریکایی‌ها نگران گسترش تنش در منطقه

قنادباشی ادامه داد: فرض دیگری که مطرح می‌شود این است که آمریکایی‌ها در حال حاضر به دلیل نزدیک شدن به انتخابات و نگرانی از گسترش تنش در منطقه خواستار آتش بس هستند اما در حال حاضر، این صهیونیست‌ها هستند که مانع برقراری آتش بس شده‌اند به خصوص شخص نتانیاهو؛ چرا که برقراری آتش بس به معنی پایان دوران نخست وزیری او و همچنین اعلام شکست اسرائیل است.

وی گفت: آنچه صهیونیست‌ها در مذاکرات مطرح می‌کنند منطبق با موازین و مقررات مربوط به آتش بس نیست، چرا که آنها هم‌زمان با آتش بس اقدام به ترور رهبران حماس می‌کنند، به کشتار مردم ادامه می‌دهند و همچنین نسبت به خروج نیروهای خود از منطقه جلوگیری می‌کنند و هر لحظه شرایط جدیدی را مطرح می‌کنند و همه این موارد به نگرانی صهیونیست‌ها از اینکه آتش بس به معنی شکست آنها و پیروزی حماس باشد، بازمی‌گردد.

حسن هانی‌زاده دیگر کارشناس مسائل منطقه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایران آنلاین در این باره اظهار کرد: آنچه از این قضایا برمی‌آید، این است که رژیم صهیونیستی و شخص بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم بنا دارند تا جنگ غزه را تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا ادامه دهند و در این بین، کشتار بیشتری نیز صورت بگیرد.

غزه در حال حاضر قربانی رقابت‌های بین دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکاست

وی با بیان اینکه غزه در حال حاضر قربانی رقابت‌های بین دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکاست، بیان کرد: هر دو حزب سعی دارند تا از غزه به‌عنوان برگ برنده انتخاباتی استفاده کنند؛ از طرفی، جمهوری‌خواهان دنبال تقویت محور افراطی رژیم صهیونیستی هستند و از طرف دیگر، حزب دموکرات هم کاملا هریس را به عنوان نامزد انتخابات ۲۰۲۴ مطرح کرده و تلاش می‌کند تا به صورت موقت هم که شده در غزه آتش برقرار شود تا از این طریق رای‌های جمعیت خاکستری آمریکا را از آنِ خود کند و کاملا هریس پیروز انتخابات شود. بنابراین، با توجه به شرایط موجود به نظر نمی‌رسد که در یک فرآیند زمانی کوتاه مدت آتش بس در غزه برقرار شود و ممکن است این جنگ برای مدت طولانی ادامه پیدا کند.

کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که به نظر شما تحت چه شرایطی هستند آتش بس امکان‌پذیر می‌شود، اظهار کرد: تنها در شرایطی آتش بس برقرا می‌شود که آمریکا اسرائیل را به تحریم تهدید کند و این رژیم را تحت بند هفت مشروح سازمان ملل از سوی قدرت‌‌های بزرگ قرار دهد؛ این تنها راه کاری است که می‌تواند به ماجراجویی بنیامین نتانیاهو خاتمه دهد.

هانی‌زاده در پایان با تاکید بر اینکه نتانیاهو درصدد گسترش دامنه جنگ از غزه به سایر نقاط منطقه است، عنوان کرد: ارتش رژیم صهیونیستی در طول ده ماه اخیر هیچ دستاوردی نداشته و تلاش نتانیاهو این است که بدون دادن کوچک‌ترین امتیازی گروگان‌ها را آزاد ‌کند و شرایط خودش را بر حماس تحمیل کند ولی حماس با توجه به مقاومتی که صورت می‌گیرد و اراده بالای مردم در تقابل با صهیونیستی در واقع آماده ادامه جنگ است و لذا بنیامین نتانیاهو قصد دارد که برای باقی ماندن در قدرت به نوعی امتیازات بالایی در جنگ کسب کند.

به گزارش ایران آنلاین، آنچه از نظر کارشناسان بر می‌آید این است که نتانیاهو دنبال گسترش جنگ در منطقه است و رژیم صهیونیستی بنا دارد با اقداماتی همچون ترور هدفمند رهبران مقاومت به هدف خود دست پیدا کند، اما آنچه مسلم است اینکه نابودی رژیم اسرائیل و به زانو درآوردن هژمونی غرب و تغییر نظام بین‌المللی تنها وظیفه محور مقاومت نیست و چنین هدفی باید با مشارکت بسیاری از جوامع و آزادیخواهانی که از نظام ظالم کنونی آسیب دیده‌اند محقق شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل