وزیر اقتصاد:

وظیفه كنترل تورم بر عهده بانك مركزی است/تامین رفاه و معیشت مردم در اولویت دولت چهاردهم

اقتصاد

75810
وظیفه كنترل تورم بر عهده بانك مركزی است/تامین رفاه و معیشت مردم در اولویت دولت چهاردهم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بانک مرکزی مسئول کنترل تورم است، اما ما نیز کمک می کنیم که بانک مرکزی در کنترل تورم موفق باشند، گفت: اکنون هماهنگی خوبی در ستاد اقتصادی دولت وجود دارد و دکتر پزشکیان رییس جمهور نیز به شدت دنبال این است که مشکلات مردم پیگیری شده و رفاه و معیشت آنها در اولویت قرار گیرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین به نقل از شادا، دکتر عبدالناصر همتی روز سه شنبه در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی، اظهار داشت: امروز حدود چهار دهه از بانکداری اسلامی گذشته است و من خوشحال نیستم که بگویم ما نه تنها به بانکداری اسلامی نزدیک نشده ایم بلکه از آن دور شده ایم و حتی از بانکداری متعارف نیز فاصله گرفته ایم.

وزیر اقتصاد افزود: حتی اگر  همه تحریم ها برداشته شده و به عضویت FATF هم در آییم، مشکلات سیستم بانکی ما در عرصه رقابت بین المللی تازه، شروع می شود.

همتی خاطر نشان کرد: سیستم بانکی از نظر کفایت سرمایه، حسابرسی دارایی ها، ترازنامه و ... مشکلات جدید خواهد داشت که امیدوارم در دولت چهاردهم اقدامات خوبی برای رفع این مشکل، انجام شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه من به استقلال بانک مرکزی اعتقاد دارم و از استقلال کارشناسی بانک مرکزی حمایت خواهم کرد، گفت: اما تاکید دارم که استقلال کارشناسی بانک مرکزی به معنای این است که بانک مرکزی کار خود را به درستی انجام دهد.

وی اظهار داشت: باید بپذیریم که وزیر اقتصاد به عنوان تنها عضو ستاد اقتصادی دولت به مجلس پاسخگوست و بنابراین سیاست های اقتصادی، پولی، ارزی و مالی باید در هماهنگی با یکدیگر انجام شود.

همتی خاطر نشان کرد: باید بپذیریم که بانک مرکزی مسوول کنترل تورم است و در قانون جدید نیز با قاطعیت اعلام شده که وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: چند روز قبل یک فردی گفت " ببینیم که همتی برای کنترل تورم چه می کند؟" که در پاسخ به وی می گوییم وظیفه کنترل تورم بر عهده بانک مرکزی است.

وی تصریح کرد: اما ما کمک می کنیم که همکاران ما در بانک مرکزی در کنترل تورم موفق باشند.

وی ادامه داد: معتقد هستم که مشکل اصلی کنترل تورم به ناترازی بانک ها بازمی گردد و تا این مساله، حل نشود، کنترل تورم، سخت و دشوار خواهد بود.

وزیر اقتصاد گفت:  استقلال بانک مرکزی یعنی اینکه دولت چک بی محل نکشد تا بانک مرکزی ناچار به پاس کردن آن شود.

همتی ادامه داد: مساله دیگر اینکه بانک مرکزی باید کار کارشناسی کرده و نباید تحت تاثیر قرار بگیرد، وقتی از استقلال بانک مرکزی صحبت می کنیم منظور استقلال در سیاستگذاری و کار کارشناسی است.

وی در ادامه با اشاره به انتشار آمار توسط بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی مسوولیت اعلام آمارهای اقتصادی را دارد، اگرچه مرکز آمار متولی قانونی اعلام آمار رسمی است، اما کشور نیاز دارد که به طور مداوم از اطلاعات و آمار مربوط به شاخص های اقتصادی کشور مطلع باشد؛ شفافیت برای اقتصاد، بسیار مهم است و ما باید اقتصاد را پیش بینی پذیر کنیم.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در دوره ای که در بانک مرکزی بودم فشار زیادی وجود داشت تا در اعلام آمار، محدودیت ایجاد کنند که به نظر من، بانک مرکزی باید در مقابل این فشارها بایستد.

همتی اضافه کرد: به تازگی از من گلایه کردند که شما میزان تورم را 35 درصد و 40 درصد اعلام کرده اید که بایکدیگر تناقض دارد، که در پاسخ به آنها باید گفت که مرکز آمار نرخ تورم را 35 و بانک مرکزی 40 درصد اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه این تناقض، درست نیست، اظهار داشت: بانک مرکزی باید پیشگام شده و آمار را ماهانه به طور شفاف اعلام کند و قطعا فعالان اقتصادی از این موضوع، استقبال خواهند کرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اعلام نرخ بهره در آمریکا، ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که می خواهند در آمریکا نرخ بهره را 25 صدم درصد جابجا کنند از یک ماه قبل همه پیش بینی ها مطرح می شود که معمولا 80 تا 90 درصد آنها درست است.

همتی تصریح کرد: برای پیش بینی پذیر کردن اقتصاد، نقش سیستم بانکی و بانک مرکزی بسیار مهم است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات توسط شبکه بانکی، گفت: ما همان طور که با توجه به محدودیت بودجه از پرداخت معوقات پرستاران و بازنشستگان دفاع می کنیم از حقوق سایرین و از جمله سیستم بانکی نیز دفاع خواهیم کرد؛ من از زحمات کارکنان بانک ها اطلاع دارم.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: امروز در این نشست اعلام شد که 75 همت وام جوانان داده شده است که به نظر من بیشتر از این نیز باید داده شود.

همتی با اشاره به تحریف سخنان چندی پیش خود درباره وام ازدواج گفت: "آمدند سخن من را تحریف کرده و اعلام کردند که همتی گفته به جای وام، کالا بدهید."

وی تصریح کرد: من این حرف را نزدم، بلکه گفتم افرادی که عجله دارن چند ماه منتظرند و پول وام را برای خرید کالاهای اساسی لازم دارند، بیایند استفاده کنند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: بانک مرکزی اعلام کرده است که برآورد می شود برای پرداخت وام ازدواج به حدود 800 همت منابع نیاز است که معادل 10 درصد نقدینگی کشور می شود که اجرای آن، بسیار سخت است.

وی با خاطر نشان کردن اینکه با ارایه اطلاعات نادرست و متهم کردن دیگران، مشکلی حل نمی شود، گفت: البته من از وام های میلیاردی هیات مدیره ها دفاع نمی کنم.

همتی افزود: برخی می گویند که هیات مدیره ها باید انگیزه داشته باشند تا کار کنند و اگر وام میلیاردی ندهید انگیزه نخواهند داشت.

وی خاطر نشان کرد: "یه سوال دارم، اگر آنها انگیزه ندارند پس چرا در اتاق من را در دو هفته اخیر شکسته اند تا هیات مدیره بانک ها شوند."

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اگر وام کارمندی می خواهند ایرادی ندارد اما نباید فراتر از آن باشند.

همتی ادامه داد: همان طور که به زوج ها در مجموع 600 میلیون تومان وام ازدواج می دهند که طبق قانون باید پرداخت شود، باید به کارمندان نیز وام بدهند.

وی یادآور شد: وام کارکنان بانک ها در حدود سه تا چهار دهه گذشته پرداخت می شده که طبق تورم رقم آن نیز افزایش یافته و قانون جدیدی نیست.

وزیر اقتصاد گفت: خواهش من این است که رسانه ها کمک کنند تا ثبات را در اقتصاد کلان برقرار کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اکنون هماهنگی خوبی در ستاد اقتصادی دولت وجود دارد و دکتر پزشکیان رییس جمهور نیز به شدت دنبال این است که مشکلات مردم پیگیری شده و رفاه و معیشت آنها در اولویت قرار گیرد.

همتی گفت: خواهش من این است که سیستم بانکی با مردم مهربان باشد، مردم نباید اینگونه احساس کنند که نمی توانند از خدمات بانکی استفاده کنند.

وزیر اقتصاد افزود: اخذ تضامین بزرگ از تسهیلات خرد، به نوعی اذیت کردن مردم محسوب می شود، با مردم مدارا کنید و فشار نیاورید.

وی با تاکید بر جلوگیری از مداخله دولت در اقتصاد، گفت: نباید ارز چند نرخی داشته باشیم، ما می دانیم از بیرون فشار می آوردند، اما بانک مرکزی نباید اجازه وقوع چنین مساله ای را بدهد.

همتی تاکید کرد: باید جلوی رانت و ضربه خوردن به صادرات را بگیریم، باید کاری کنیم که تراز تجاری ما مثبت شده و تورم کنترل شود.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: نتیجه کار بانک مرکزی در تثبیت نرخ اسمی ارز با تورم 40 درصدی باعث کاهش شدید نرخ حقیقی ارز، لطمه خوردن صادرات، ضربه خوردن تراز تجاری، لطمه خوردن بودجه دولت، قشار به بانک مرکزی برای اضافه برداشت پول و در نهایت چاپ پول و افزایش تورم می شود.

وی تاکید کرد: این دور باطل باید توسط بانک مرکزی شکسته شود که ما از این اقدام حمایت خوهیم کرد.

وزیر اقتصاد گفت: امیدواریم که دوستانی که برای بانکداری بدون ربا کار می کنند کار را درست انجام دهند.

همتی اظهار داشت: اگر بانک را خوب اداره کنیم هم  پاسخگوی سهام دار و هم پاسخگوی مردم خواهیم بود.

وی ادامه داد: من مطمئن هستم که با همت شما در آینده رشد اقتصادی خوبی خواهیم داشت.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه رشد اقتصادی ما منابع محور است، اضافه کرد: زمانی که صادرات نفتی بالا باشد، رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: آنها که می گفتند رشد اقتصادی در دهه 90 پایین بود، خودشان هم می دانند که به خاطر کاهش درآمدهای نفتی بود؛ همان طور که در سه و چهار سال گذشته به دلیل افزایش درآمدهای نفتی، رشد اقتصادی بالا رفت که این موضوع را هر فردی که ترم اول رشته اقتصاد خوانده، می داند.

همتی تصریح کرد: ما به جای متهم کردن یکدیگر بهتر است که کمک کنیم تا رشد اقتصادی از رشد منابع محوری خارج کنیم و به جای آن، بهره وری را افزایش داده  و سرمایه گذاری را رشد دهیم.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: قانون جدید تامین مالی تولید و زیرساخت، اختیارات خوبی را به وزارت اقتصاد داده که با همکاری سایر نهادها تامین مالی غیر تورمی را از طریق بازار سرمایه  انجام دهیم.

وی دامه داد: امیدواریم که بازار سرمایه با تغییراتی که امروز انجام می شود، شاهد ثبات و اعتماد بیشتر باشد.

همتی گفت: امیدواریم که بازار سرمایه بتواند بخشی از بار سیستم مالی در تامین مالی را بر دوش بکشد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد