کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

شاخص‌های برتری پیامبر اکرم (ص) بر دیگر پیامبران الهی

بهار خسروی

بهار خسروی

فرهنگ

76297
شاخص‌های برتری پیامبر اکرم (ص) بر دیگر  پیامبران الهی

حجت‌الاسلام فاطمی نسب با اشاره به اینکه برتری کتاب آسمانی رسول اکرم (ص) یکی از شاخص‌های برتری ایشان بر دیگر پیامبران خداوند است، گفت: بر اساس آیات قرآن همه کتاب‌های انبیای گذشته، زیر سیطره و نفوذ قرآن کریم حفظ می‌‏شود.

حجت‌الاسلام روح اله فاطمی نسب، کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه و حوزه در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار فرهنگی ایران آنلاین درباره ویژگی‌های اخلاقی پیامبر اسلام (ص) که ایشان را با پیامبران دیگر متمایز می‌کند، گفت: برتری کتاب آسمانی رسول اکرم(ص) یکی از شاخص‌های برتری ایشان بر دیگر پیامبران خداوند است. اگرچه همۀ آنچه انبیای گذشته آورده‌اند و کتاب‌های آسمانی آن‌ها حقّ است، ولی بر اساس آیات قرآن همۀ کتاب‌های انبیای گذشته، زیر سیطره و نفوذ قرآن کریم حفظ می‌ شود. «این قرآن را به حق بر تو نازل کردیم و این در حالى است که کتاب‌هاى پیشین را که در برابر آن قرار دارد تصدیق می‌کند و شاهد و نگاهبان آنها است.»

وی درباره خاتمیت حضرت رسول (ص) اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های برتری پیامبر اکرم(ص) بر انبیای دیگر، ویژگی خاتمیت آن‌ حضرت است. خدای سبحان در مورد خاتمیّت رسول اکرم(ص) می‌‌‌فرماید: «محمد پدر هیچ‌‌‌یک از مردان شما نیست؛ اما فرستاده خدا و خاتم(واپسین) پیامبران است. «خاتم» یعنی مُهر که در پایان نوشته‌‌‌ها و نامه‌‌‌ها قرار می‌گیرد. نویسنده پس از آن‌که آنچه را لازم بود، نوشت و تمام مقاصد خود را بیان کرد، پایان نوشته خود را مُهر کرده، ختم آن‌را اعلام می‌کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: انبیا کتاب و کلام حق‌‌‌اند، چنان‌که درباره حضرت عیسی(ع) آمده است: «خداوند تو را به کلمه ‌‌‌ای از خویش نوید می‌دهد که نامش مسیح، پسر مریم است.» خداوند که از طریق فرستادن پیامبران و وحی با انسان‌‌ها سخن می‌گوید، پس از پایان کلمات و گفتارش، سلسله نبوّت و صحیفه رسالت پیامبران را با فرستادن پیامبر اکرم(ص) مُهر کرده است. مقصود از خاتمیّت، تنها تأخّر و خاتمیّت زمانی نیست، بلکه خاتمیّت رتبی در قوس صعود نیز هست. بنابراین، از آیه مذکور چنین استفاده می‌‌‌شود که پیامبر اکرم(ص) واجد همه مزایا، فضیلت‌‌ها و خصوصیات پیامبران گذشته است و تا روز قیامت احدی بهتر و کامل‌‌‌تر از او نخواهد آمد؛ زیرا اگر کامل‌‌‌تر از او یافت می‌‌‌شد، حتماً او به مقام خاتمیّت می‌‌‌رسید؛ نه رسول اکرم(ص).

حجت‌الاسلام فاطمی نسب بیان کرد: یکی دیگر از شاخصه‌های برتری پیامبر اسلام(ص) این است که انبیای گذشته بشارت به آمدن ایشان را داده‌اند؛ در قرآن کریم از زبان حضرت عیسی(ع) آمده است:  و نوید دهنده به پیامبری هستم که پس از من خواهد آمد و نام او احمد است.» 

این استاد دانشگاه و حوزه با اشاره به اینکه پیامبر مورد تکریم دائمی خدا و ملائکه قرار داشتند، عنوان کرد: یکی دیگر از امتیازات پیامبر اکرم(ص) این است که خداوند در آیاتی از قرآن علاقه خاص خود و فرشتگان را نسبت به پیامبر(ص) بیان می‌کند و مى‌ فرماید: «خداوند و فرشتگانش بر پیامبر رحمت و درود می‌فرستند اى کسانى که ایمان آورده‌ اید بر او درود بفرستید و سلام بگوئید و در برابر فرمان او تسلیم باشید.»

وی درباره معجزات الهی در هنگام ولادت حضرت محمد (ص) گفت: ایوان کسری یعنی پادشاه عجم لرزید و چهارده کنگره آن افتاد. دریاچه ساوه که سال‌ها آن را می‌پرستیدند فرو رفت و خشک شد. جمیع دنیا در آن شب روشن شد. هر سنگ و کلوخی و درختی که بود خندیدند. آنچه در آسمان‌ها و زمین‌ها بود، تسبیح خدا را گفتند. وادی سماوه (محلی بین کوفه و شام) که سال‌ها بود کسی آب در آن ندیده بود، آب در آن جاری شد. آتشکده فارس که هزار سال خاموش نشده بود در آن شب خاموش شد. شیطان گریخت و می‌گفت: بهترین امّت‌ها و بهترین خلایق و گرامی‌ترین بندگان و بزرگ‌ترین عالمیان محمّد است صلّی اللّه علیه و آله و سلم.

حجت‌الاسلام فاطمی نسب در خصوص هفته وحدت و لزوم اتحاد امت اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره این موضوع به دفعات تاکید بسیاری داشته‌اند. ایشان در دیدار با اقشار مردم در سالروز میلاد حضرت امیر المونین (ع) در سال ۱۳۸۵ نکتان دقیقی می‌فرمایند: قرآن از زبان پیامبر اکرم (ص) به مسیحیان آن زمان می‌گوید: «آن وقت فرقه‌های مسلمان، با خدای واحد، پیغمبر واحد، قرآن واحد، قبله‌ی واحد، عبادت واحد، این همه مشترکات و مسلّمات، چند موضوع مورد اختلاف را وسیله قرار بدهند برای دشمنی! این، خیانت نیست؟ این، غرض‌ورزیِ غرض‌ورزان و غفلتِ غافلان نیست؟ هر کسی که در این زمینه تقصیری بکند، پیش خدای متعال مؤاخَذ است؛ چه شیعه باشد، چه سُنی.» 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ