پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دومین پل بزرگ فلزی زیرقوسی کشور

استان‌ها

76343
پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دومین پل بزرگ فلزی زیرقوسی کشور

عملیات اجرایی پل سد گلورد که بزرگ‌ترین پل شمال کشور و دومین پل بزرگ فلزی زیرقوسی کشور محسوب می‌شود طی ماه‌های اخیر با سرعت قابل توجهی انجام شده و اکنون دهانه‌های این پل متفاوت و زیبا از ۲ جبهه شرقی و غربی به هم نزدیک شده‌اند و حدود ۱۰ درصد از فرآیند نصب قطعات پل باقی مانده است.

به گزارش گروه استان‌های ایران آنلاین، پل بزرگ سد گلورد که کلید اصلی آبگیری کامل سد گلورد است به مراحل پایانی نصب قطعات نزدیک می‌شود. مشاهدات میدانی و تصاویری که از این پل در دسترس قرار گرفته نشان می‌دهد عرشه پل از ۲ سمت شرقی و غربی به طور همزمان در حال رسیدن به نقطه اتصال است و احتمالا تا پایان پاییز امسال ۲ دهانه پل به هم می‌رسند و امکان تردد از این سازه فلزی بزرگ فراهم می‌شود.

پل سد گلورد با ۲۸۱ متر طول و ۱۲ متر عرض علاوه بر این که طویل‌ترین پل شمار کشور محسوب می‌شود جزء پنج پل طویل و مرتفع کشور هم به شمار می‌رود. وزن کل این پل ۲ هزار و ۲۰۰ تن است که در ۱۸ دهانه و با طول ۲۰۸ متر دهانه قوس زیرین طراحی شده است.

ساخت این پل بزرگ به عنوان بخشی از جاده جایگزین روی دریاچه مخزن سد گلورد به منظور ایجاد راه ارتباطی ساکنان مناطق بالادست سد و آبگیری کامل سد از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفت و طی ۲ سال اخیر با تأمین اعتبارات مورد نیاز سرعت اجرای طرح شتاب بیشتری گرفت.

پیگیری آخرین وضعیت عملیات ساخت این پل نشان می‌دهد که فرآیند اجرایی نصب قطعات سازه آن با سرعت قابل قبولی در حال انجام است و به مرز ۹۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این باره با بیان این‌که عملیات اجرایی نصب قطعات سازه فلزی و عرضه پل سد گلورد از ۸۹ درصد عبور کرده است، اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی پل سد گلورد با پایان یافتن نصب قطعات در ۱۱ پانل از ۱۸ پانل سازه فلزی پل از مرز ۸۹ درصد گذشت.

حیدر داوودیان با بیان این‌که با تخصیص به موقع اعتبارات روند اجرایی پل سد گلورد طبق برنامه پیش می‌رود، گفت: عملیات نصب قطعات این پل در ۲ جبهه کاری شرقی و غربی در حال اجراست. تا کنون در جبهه شرقی ۶ پانل و در جبهه غربی ۵ پانل نصب شده و در هر جبهه یک پانل دیگر در حال نصب است.

وی درباره نصب قطعات این پل نیز خاطرنشان کرد: تا کنون حدود ۹۰ درصد از قطعات پل یعنی حدود ۲ هزار تُن از ۲ هزار و ۲۰۰ تن قطعات مربوط به این سازه بزرگ فلزی به محل نصب حمل و انتقال داده شد و ۲۰۰ تُن دیگر نیز به زودی و طبق برنامه وارد کارگاه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: عملیات نصب قطعه‌ها طبق برنامه زمان‌بندی در حال انجام است و پس از پایان عملیات اجرایی سازه، اقدامات تکمیلی از جمله نصب پانل میانی، روشنایی، حفاظ عرشه و روکش عرشه انجام می‌شود.

به گفته داوودیان طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است تا پایان پاییز اقدامات اجرایی ساخت پل سد گلورد به پایان برسد و آبگیری کامل سد گلورد انجام شود.

پل زیرقوسی فلزی سد گلورد پس از پل کارون ۴ دومین پل بزرگ کشور از این نوع سازه فلزی به شمار می‌آید و ۳۰ مهر ۱۴۰۲ عملیات نصب قطعات آن آغاز شد.

ساخت این پل بزرگ به عنوان بخشی از جاده جایگزین روی دریاچه مخزن سد گلورد به منظور ایجاد راه ارتباطی ساکنان مناطق بالادست سد و آبگیری کامل سد از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفت و طی ۲ سال اخیر با تأمین اعتبارات مورد نیاز سرعت اجرای طرح شتاب بیشتری گرفت.

عملیات اجرایی این پل فلزی که دومین نمونه پل فلزی بزرگ زیرقوسی کشور محسوب می‌شود توسط شرکت ماشین‌سازی اراک در حال انجام است.

این پل آخرین قطعه از پروژه بزرگ سد گلورد محسوب می‌شود که ساخت سد گلورد که با ۱۰۷ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره‌سازی آب سومین سد بزرگ مازندران است. ساخت سد گلورد سال ۱۳۸۸ آغاز شد و سال ۱۳۹۶ عملیات اجرایی بدنه و تاسیسات سد پایان یافت. اما به دلیل زیر آب رفتن راه ارتباطی ساکنان حدود ۶۰ روستای بالادست این سد در صورت آبگیری کامل، آبگیری موقت و ۲۰ درصدی آن تا زمان ساخت جاده جایگزین در دستور کار قرار گرفت.

سد گلورد علاوه بر رفع کمبود آب ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شرق مازندران، برای تأمین آب آشامیدنی مردم پایین‌دست نیز اثرگذار است. این سد در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد. ضمن این‌که به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا، ظرفیت گردشگری بالایی دارد. قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه سد و پل فلزی زیرقوسی، ساخت نیروگاه برق‌آبی هم از سوی بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار استان‌ها