تعیین بازپرس ویژه و تیم کارشناسی برای بررسی حادثه معدن طبس

استان‌ها

76578
تعیین بازپرس ویژه و تیم کارشناسی برای بررسی حادثه معدن طبس

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی از تعیین بازپرس ویژه و تیم کارشناسی برای بررسی حادثه معدن طبس خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های ایران آنلاین، حجت الاسلام علی نسایی زهان روز دوشنبه در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی به موضوع حادثه انفجار در معدن زغال سنگ طبس گفت: بلافاصله بعد از وقوع این حادثه، دادستان طبس در محل حضور پیدا کرد و اقدامات قضایی لازم را برای امدادرسانی به مصدومان انجام داد.

وی ادامه داد: همچنین در ساعات اولیه حادثه به همراه رئیس کل دادگستری استان در محل حادثه حضور پیدا کردیم و دستورات قضایی لازم صادر شد.

دادستان بیرجند گفت: ابتدا تمامی دستگاه‌های اجرایی را پای کار آوردیم و کار تخلیه آوار انجام و مصدومان و تعدادی از فوتی‌ها خارج شد.

به گفته وی این حادثه تاکنون ۳۷ فوتی داشته است و پیش‌بینی می‌شود تعداد فوتی‌ها افزایش پیدا کند. 

حجت الاسلام نسایی زهان افزود: با توجه به وجود گاز در معدن، نیاز است کارشناسان گاز موجود در محل را تخلیه کنند تا اجساد از زیر آوار خارج شود.

وی گفت: فوتی‌های این حادثه مربوط به چهار استان خراسان جنوبی، کرمان، گلستان و خراسان رضوی هستند که بعد از انتقال اجساد به پزشکی قانونی، به خانواده‌ها تحویل داده می‌شوند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی با بیان اینکه پرونده‌ای در این زمینه تشکیل و بازپرس تعیین شده است ادامه داد: مقرر شده تیمی از کارشناسان دستگاه‌های مختلف با بازپرس برای بررسی ابعاد حادثه همکاری کنند همچنین بازپرس تاکنون از تعدادی مصدومان حادثه که در بیمارستان بستری بوده‌اند، تحقیق کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید از وقوع حوادث مشابه پیشگیری کنیم، گفت: اکنون پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است به همین دلیل نمی‌توان با صراحت میزان تقصیر مقصران حادثه و ترک فعل افراد را مشخص کرد.

حجت الاسلام نسایی زهان با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور در رابطه با این حادثه افزود: معاون دادستان کل کشور برای نظارت بر روند کار در محل حادثه حاضر شد همچنین برای بررسی تخصصی‌تر بازپرس ویژه برای این پرونده در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا حادثه انفجار ۲ معدن شرکت معدنجو طبس حوالی ساعت ۲۱ شامگاه شنبه ۳۱ شهریور رخ داد و تصاعد آنی گاز متان سبب شد ۶۹ کارگر در این معادن محبوس شوند.

با آغاز عملیات امدادی توسط تیم‌های تخصصی HSE معدن، در وهله نخست تعداد ۱۳ کارگر که جان خود را از دست داده بودند به بیرون کشیده شد و با ادامه عملیات این آمار به ۳۰ فوتی و ۱۷ مصدوم در بلوک نخست (B) رسید.

عملیات امدادی بلوک دوم (C) از عصر روز گذشته در دستور کار قرار گرفت و مرحله به مرحله با تخلیه گاز پیش رفت و تا پایان شب تعداد فوتی‌ها با اعلام رسمی پزشکی قانونی به ۳۱ نفر رسید.

با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، عملیات امدادی همچنان ادامه دارد و استاندار خراسان جنوبی امروز آخرین آمار فوتی‌ها را ۳۸ نفر اعلام کرد.

بنا بر اعلام تیم تخصصی امدادی، از ورودی تونل معدن بلوک C تا محل حبس معدنچیان هزار متر فاصله است که تا شب گذشته تیم‌ها به ۴۰۰ متری کارگران رسیدند و بامداد امروز پیکر بی جان چهار کارگر از این معدن به بیرون منتقل شد.

طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است و بیشترین معادن زغال سنگ کشور را دارد.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار استان‌ها