«آتش‌بس فوری» در نوار غزه؛ مطالبه موکد سران اروپا

بین‌الملل

77538
«آتش‌بس فوری» در نوار غزه؛ مطالبه موکد سران اروپا

مقامات اروپایی همزمان با تکرار مواضع حمایتگرانه خود از رژیم صهیونیستی، طی پیام‌های جداگانه‌ای خواستار برقراری صلح در نوار غزه و توقف جنگ از سوی طرف‌های مناقشه شدند.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، رهبران اروپا در اولین سالگرد جنگ غزه ضمن حمایت مجدد از رژیم اسرائیل خواستار توقف جنگ و برقراری آتش بس فوری شدند.

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا طی سخنانی ادعاهای گذشته خود را تکرار و حماس را مسئول کشته شدن ۱۲۰۰ نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی معرفی کرد ولی اشاره‌ای به مردم فلسطینی کشته شده در بمباران ارتش صهیونیستی نکرد.

وی طی بیانیه‌ای ضمن تکرار حمایت اتحادیه اروپا از تل‌آویو، خواستار آتش بس در نوار غزه و آزادی بی قید و شرط اسرای صهیونیستی شد که توسط حماس اسیر شده‌اند.

مقامات رژیم صهیونیست می گویند تقریباً ۱۰۰ اسیر در غزه باقی مانده است اما گمان می‌رود کمتر از ۷۰ نفر هنوز زنده باشند.

فون درلاین گفت که یک سال بعد از گذشته جنگ غزه، اوضاع انسانی در این باریکه وحشتناک است. اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای بسیج کمک های مالی و تسهیل ارسال و توزیع کمک های بشردوستانه به مردم فلسطین و اکنون نیز در لبنان انجام خواهد داد.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز امروز دوشنبه طی سخنانی بار دیگر بر حمایت کشورش از رژیم اسرائیل تاکید کرد اما همچنین خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه با هدف آزادی اسرای صهیونیست نزد حماس و نیز ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه شد.

شولتس در کنفرانس پایداری هامبورگ با تکرار مواضع قبلی مبنی بر اینکه آلمان به حمایت از امنیت رژیم اسرائیل ادامه خواهد داد، گفت: «دوستان عزیز من در اسرائیل: ما با شما احساس می کنیم، وحشت، درد، عدم اطمینان و اندوه شما را احساس می کنیم. ما در کنار شما ایستاده ایم.»

وی در ادامه با مردم فلسطین نیز ابراز همدردی کرد و گفت: «اما واضح است که یک سال جنگ، رنج غیرقابل تصوری را برای مردم فلسطین در غزه به همراه داشته است. تجربه روزانه خشونت و گرسنگی مبنایی برای رشد چیزهای خوب نیست. مردم به امید نیاز دارند.»

صدراعظم آلمان تاکید کرد که «تنها راه حل دو کشوری با مذاکره می‌تواند صلح و امنیت طولانی مدت هم برای اسرائیلی ها و هم برای فلسطینیان به ارمغان بیاورد.»

به نوشته آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز روز امروز طی پیامی در شبکه «ایکس» نوشت: نباید فراموش کرد که اسرائیل دیر یا زود تاوان این نسل کشی را که یک سال است ادامه دارد، خواهد پرداخت.

وی با تاکید بر لزوم اقدام جمعی علیه رژیم صهیونیستی، گفت: همان طور که اتحاد مشترک بشریت هیتلر را متوقف کرد، نتانیاهو نیز به همین ترتیب متوقف خواهد شد.

وی افزود: کسانی که این روزها در غزه، فلسطین و لبنان جان خود را از دست می دهند، نه تنها زنان، کودکان، نوزادان و غیرنظامیان بی گناه هستند بلکه بشریت و نظام بین الملل نیز هستند.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال ۵۰ هزار نفر که اکثراً زنان و کودکان بودند در غزه به قتل رسیدند و بسیاری از مؤسسات غزه از جمله بیمارستان ها و مدارس ویران شدند.

اردوغان گفت: بسیاری از روزنامه نگاران، نمایندگان سازمان های جامعه مدنی و سفیران صلح دیگر در میان ما نیستند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین کشتار ده ها هزار نفر توسط ارتش رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر سال گذشته به این سو را به مردم فلسطین و لبنان تسلیت گفت.

اردوغان افزود: ما به عنوان ترکیه، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های آن، به ایستادگی در برابر دولت اسرائیل ادامه می‌دهیم و از جهان می‌خواهیم که به این موضع شرافتمندانه بپیوندد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل