بورل: غزه به ویرانه تبدیل شده/ فردا برای برقراری آتش‌بس دیر است

بین‌الملل

77546
بورل: غزه به ویرانه تبدیل شده/ فردا برای برقراری آتش‌بس دیر است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه جنگ رژیم صهیونیستی علیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در یک سال گذشته، نوار غزه را به یک ویرانه تبدیل کرده است، بر لزوم برقراری آتش‌بس برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه تاکید و تصریح کرد که فردا برای توقف جنگ دیر است.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، جوسپ بورل روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد آغاز جنگ علیه غزه گفت: سال گذشته شاهد رنج وحشتناک مردم فلسطین در غزه و سپس در کرانه باختری بودیم. جنگ اسرائیل علیه حماس به یک بحران انسانی منجر شده است. بمباران شدید بخش اعظم این منطقه را به ویرانه تبدیل کرده است. بیش از ۴۱ هزار نفر که اکثراً زنان و کودکان بودند کشته شده‌اند. اکثر مردم غزه از خانه های خود رانده شده و بمباران های شدید اکثر مناطق تحت محاصره را به ویرانه تبدیل کرده است.

وی افزود: در حالی که اسرائیل نوار غزه را محاصره کرده است، مردم از گرسنگی و بیماری رنج می برند. زخم ها عمیق است و مردم فلسطین نمی توانند آینده ای را ببینند مگر اینکه حقوقشان رعایت شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که این اتحادیه، «به طور مداوم در مورد استفاده نامتناسب از زور که با حقوق بین‌الملل بشردوستانه ناسازگار است، هشدار داده و تاکید کرده است که این قوانین باید مورد احترام قرار گیرد.»

وی ادامه داد: یک سال پس از جنگ علیه غزه، اوضاع رو به وخامت است. مردم این منطقه بیش از هر زمان دیگری ناامن هستند و در یک چرخه بی پایان خشونت، نفرت و انتقام گرفتار شده اند. کل خاورمیانه در آستانه یک فاجعه‌بزرگ است که به نظر می رسد جامعه بین المللی قادر به کنترل آن نیست.

بورل نسبت به تشدید درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا ابراز نگرانی کرد و افزود که مناقشات در منطقه، راه‌حل نظامی ندارد. وی با تاکید بر اهمیت راه حل سیاسی برای دست‌یابی به صلح در منطقه افزود: اتحادیه اروپا از نزدیک با شرکای عرب خود بر روی راه‌هایی برای پیشبرد و اجرای راه‌حل دو دولتی همکاری می‌کند.

این مقام اروپایی اضافه کرد: اتحادیه اروپا بر این باور است که آتش‌بس فوری در همه جبهه‌ها، تنها راه آزادی گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) و تنش‌زدایی از این وضعیت بسیار خطرناک برای منطقه است. اتحادیه اروپا به طور مداوم این را خواستار شده و با شرکای خود برای دستیابی به آن کار می کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این بیانیه تاکید کرد: اکنون زمان آتش بس است. فردا شاید خیلی دیر باشد. سالگرد هفتم اکتبر تنها تلاش های اتحادیه اروپا را در مورد نیاز به دستیابی به آتش بس منطقه ای تقویت می کند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، در پاسخ به چند دهه جنایت رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع این رژیم اشغالگر آغاز کردند.

پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. رژیم صهیونیستی همچنین به بهانه مبارزه با جنبش مقاومت در منطقه، حملات گسترده‌ای را به مناطق مختلف جنوب لبنان آغاز کرده که تا این لحظه نیز همچنان ادامه دارد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل ششم مهر ماه به پشتوانه حمایت‌های آمریکا در حالیکه برای سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، دستور ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را صادر کرد.

در عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی، علاوه بر دبیرکل و شماری از فرماندهان حزب الله لبنان، «سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان» از فرماندهان پیشکسوت و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشار سپاه در لبنان نیز به همرزمان شهید خود پیوست.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون چندین قطعنامه در حمایت از آتش‌بس در غزه و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ تصویب کرده است اما رژیم صهیونیستی با حمایت ایالات متحده و متحدانش در غرب، به جنایات خود ادامه می‌دهد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل