متخصص تغذیه در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

عوامل موثر در بالا رفتن روند چاقی در کشور

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

78202
عوامل موثر در بالا رفتن روند چاقی در کشور

دکتر منصور رضایی گفت: مشکلاتی مثل چاقی دلایل بسیار متعددی دارد که به تغییر سبک زندگی مربوط می‌شوند.

دکتر منصور رضایی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره اینکه روند چاقی در ایران با سرعت ۶ درصدی در سال درحال اوج گیری است و پیش بینی شده که تا سال ۱۴۱۴ به جایگاه ۹ کشور چاق در جهان می‌رسیم، اظهار کرد: یادمان باشد که تمامی مشکلات دارای چند بعد هستند. عوامل موثر در هر موضوعی چند علیتی است و عامل‌های مختلفی دارد. ما به یک علت درگیر چاقی نمی‌شویم، به سرطان مبتلا نمی‌شویم یا دیابتی نمی‌شویم. با یک راهکار هم نمی‌توان از یک معضل جلوگیری کرد. مشکلاتی مثل چاقی دلایل بسیار متعددی دارد که به تغییر سبک زندگی مربوط می‌شوند.

وی ادامه داد: از طرفی غذاهای ناسالم و فست فودی بیش از گذشته به رژیم غذایی ما راه پیدا کرده است. قالب غذاهای ما پرکالری، پرچرب، شیرین و شور شده است. از طرفی زندگی دیجیتالی تحرک و فعالیت بدنی را به شدت کاهش داده است. استرس‌های ناشی از زندگی شهری و صنعتی هم عامل دیگری است که منجر به ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شوند که زمینه ساز چاقی هستند. 

دکتر رضایی بیان کرد: مصرف برخی از داروها، عوامل محیطی مثل آلودگی هوا و ‌... هم از عوامل دیگری هستند که منجر به اضافه وزن و بالا رفتن روند چاقی در کشورمان می‌شوند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه اضافه وزن و چاقی خطر اختلال چربی خون و دیابت نوع ۳ را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: چاقی یک بیماری مزمن التهابی است که خود زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود، بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون، کبد چرب، سرطان‌ها و ... عجیب نیست که با تغییر الگوی مصرف و سبک زندگی که این روزها شاهد آن هستیم این معضل بیش از قبل جدی شود. 

دکتر رضایی درباره معضل چاقی در نوجوانان و جوانان اظهار کرد: نوجوانان و جوانان متاسفانه درگیر معضلی به نام فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند شده‌اند که صبح تا شب پای آن هستند و هیچ تحرکی هم ندارند. ذهن به خستگی می‌رسد اما جسم خسته نمی‌شود، در نتیجه چون جسم خسته نمی‌شود خواب درستی هم نخواهند داشت، این نداشتن خواب مناسب، زمینه ساز چاقی است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه