«شکوه ایران باستان» در چین تمدید می‌شود

مراودات تمدنی دو امپراطوری

فرهنگ

82243
مراودات تمدنی دو امپراطوری

معاون میراث فرهنگی کشور از در دستور کار بودن افزایش مدت نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در چین خبر می دهد. «علی دارابی» که از چند روز پیش برای افتتاح این نمایشگاه در سومین شهر چین به سین‌کیانگ سفر کرده است در گفت‌و‌گو با «ایران»  استقبال چینی ها از نمایشگاه را دلیل این تصمیم اعلام می کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، براساس توافق‌های پیشین قرار بود اشیای ایرانی اسفند ماه سال‌جاری و پس از یک سال نمایش در سه شهر چین به ایران برگردد. پس از آن ایران نیز میزبان اشیای تاریخی چین در کشور باشد. ادامه دار شدن نمایشگاه شکوه ایران باستان در چین نیاز به مصوبه هیأت دولت دارد.
 
تاریخ ایران در سرزمین اژدها
دی ماه سال گذشته بود که پس از توافق رؤسای ‌جمهوری دو کشور ایران و چین، در دولت شهید ابراهیم رئیسی، 211شی‌ء باستانی تاریخی به همراه 5 شیء بازآفرینی شده(مولاژ) که قدمت برخی از آنها به سه هزار سال پیش می‌رسد، به چین رفت تا ابتدا در موزه ممنوعه شهر چین به نمایش دربیاید. ساکنان این شهر سه ماه وقت داشتند تا با بخشی از تاریخ ایران باستان از سه هزار سال پیش تا دوره صفوی آشنا شوند.
آنها به تماشای جام زرین با نقش اسب شاخدار که یادگاری از تمدن مارلیک گیلان است نشستند. نقوش جانوری روی آجرهای لعابدار کشف شده از تپه اوراتویی قلایچی در بوکان را دیدند و با نمایش اشیایی از گنجینه غار کلماکره، با شکوفایی عصر مفرغ در لرستان در سه هزار سال پیش آشنا شدند.

تاریخی پیش از هخامنشیان
به گفته «جبرئیل نوکنده»، رئیس موزه ملی، چینی‌ها به دنبال نمایش ایران هخامنشی تا صفوی بودند اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصمیم می‌گیرد زمینه‌هایی را که به شکل‌گیری فرهنگ و امپراطوری هخامنشی منجر شد هم در چین نمایش بدهد.  نوکنده می‌گوید: «بنابراین آثاری از سه هزار سال پیش از دوره ایلام، ماناها، اوراتور تا هخامنشی و ساسانی و در نهایت صفوی در این نمایشگاه به نمایش درآمد.» چینی‌ها همان هفته نخست از نمایشگاه استقبال کردند و بلیت نمایشگاه در یکی دو روز ابتدایی به فروش رفت.

تماشای تاریخ ایران باستان در شانگهای
 نمایشگاه شکوه ایران باستان سه ماه بعد با تکوک زرین هخامنشی به شکل شیر نشسته از همدان، آجر لعاب‌دار قلایچی با نقش جانور از بوکان، پارچ دسته‌دار نقره‌ای همدان، جلوتنه شیر تخت جمشید از جنس لاجورد، سرمجسمه تخت جمشید از خمیر آبی، نیم‌تنه انسانی گچی از حاجی‌آباد فارس، کاسه شیشه‌ای ساسانی از دیلمان گیلان، بشقاب نقره‌ای ساسانی و بشقاب پایه‌دار نقره‌ای ساسانی با نقش سوارکار و... به شانگهای رفت و به اهالی این شهر هم چهار ماه فرصت داده شد تا تاریخ ایران را دوره کنند. این نمایشگاه هم آنطور که سفیر ایران در چین می‌گوید با استقبال شهروندان روبه‌رو شد. حالا هم شهر سین‌کیانگ میزبان این آثار شاخص در کنار مجموعه‌ای از سکه‌ها و زیورآلات طلایی و نقره‌ای و ظروف شیشه‌ای، برنجی و مسی، پلاک‌ها و مُهرهای مفرغی، تکوک‌ها، تندیس‌ها و مجسمه‌های سنگی و گِلی، کاشی‌های لعابدار و کتیبه‌های تخت‌جمشید است.

چرا نمایشگاه شکوه ایران باستان ادامه می‌یابد؟
علی دارابی استقبال گسترده چینی‌ها را دلیل بر ادامه دار شدن نمایشگاه در شهرهای مختلف چین می‌داند و زمان نمایش این آثار در سین کیانگ را سه ماه اعلام می‌کند.
او روابط ایران و چین را تاریخی و راهبردی مبتنی بر صلح، دوستی و همکاری متقابل فرهنگی می‌خواند و آن را نتیجه اشتراکات فرهنگی دو کشور می‌داند.
معاون میراث فرهنگی سند راهبردی ایران و چین را هم یکی دیگر از دلایل برگزاری این نمایشگاه اعلام می‌کند و می‌گوید: امروزه نمایشگاه‌های موزه‌ای نقش ویژه‌ای در گسترش صلح، دموکراسی و تاب‌آوری دارند. موزه‌ها علاوه بر اینکه مکانی برای نمایش داشته‌ها و گنجینه‌های هر ملتی هستند، محلی برای آموزش و پژوهش و انتقال دانش هستند. موزه‌ها نقش مهمی در برقراری بین نسلی دارند.
دارابی تعداد موزه‌های دنیا را91 هزار عدد اعلام می‌کند و می‌گوید: ما بالغ بر 830 موزه داریم و تعداد این موزه‌ها باید تا پایان برنامه توسعه هفتم به 1000 عدد برسد.
او از در دستور کار بودن ابلاغ سند ملی موزه‌داری به همراه سند ملی میراث فرهنگی از سوی شورای انقلاب فرهنگی خبر می‌دهد و می‌گوید: امیدوارم همکاری‌ها در حوزه میراث فرهنگی گسترش پیدا کند.

بانک چینی حامی نمایشگاه
اسپانسر(حامی مالی) نمایشگاه شکوه ایران باستان، بانک کشاورزی چین است. به گفته مدیرعامل این بانک، بانک کشاورزی چین در 18 کشور جهان شعبه دارد. این نقش‌پذیری بانک کشاورزی چین بر اساس مسئولیت اجتماعی که بنگاه‌های اقتصادی و بانک‌ها برای خود تعریف می‌کنند؛ اتفاق افتاد. همچنین تمام مسئولیت مالی و بیمه‌ای این نمایشگاه برعهده چین است. نمایشگاه شکوه ایران‌باستان دومین نمایشگاه و بزرگ‌ترین نمایشگاه به لحاظ تعداد آثار است که در چین برگزار می‌شود.
در این نمایشگاه، مجموعه‌ای از ظروف چینی مورد استفاده در آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز به نمایش درآمد که نمایانگر تبادلات هنری و فرهنگی میان دو کشور در دوران گذشته است.

جذب گردشگران چینی
جذب گردشگران چینی از دو - سه دهه گذشته روی میز هر دولتی که درایران بر سر کار آمده است، قرار دارد. چین در سال، 170 تا 180 میلیون گردشگر خروجی دارد. بنابراین بازاری جذاب برای کشورهای گردشگرپذیر است و هر کشوری سعی می‌کند سهم خود را از این بازار بردارد. طبق توافق میان ایران و چین، این کشور قرار است هر ساله 5 درصد از گردشگران خود را به ایران بفرستد. مردم چین از طریق دولت این کشور به کشورهای مقصد سفر می‌کنند.
نمایشگاه شکوه ایران باستان هم در کنار برنامه‌های دیگری چون برگزاری نشست‌های رودررو 17 آژانس گردشگری ایران در سال گذشته در شهرهای شنژن، شانگهای و گوانجو، دعوت از اینفلوئنسرهای چینی و لغو ویزا برای گردشگران چینی از جمله برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جذب گردشگران چینی است. علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور پیشتر در گفت‌و‌گو با «ایران» عمده گردشگران چینی را گردشگران فرهنگی و تجاری معرفی کرده بود.

 

زهرا کشوری
دبیر گروه زیست‌بوم


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ