مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ خدمتی رایگان از سازمان بهزیستی؛ «با ما حرف بزن»

جامعه

83811
مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ خدمتی رایگان از سازمان بهزیستی؛ «با ما حرف بزن»

سازمان بهزیستی کشور دارای خدمات مشاوره تلفنی با شماره ۱۴۸۰ است؛ با این وجود تعداد زیادی از مردم هنوز با این شماره آشنایی ندارند یا اینکه نمی‌دانند چطور از این خدمات خوب بهزیستی استفاده کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، صدای مشاور با شماره تلفن ۱۴۸۰، مشاوری در همه مراحل زندگی برای مشاوره‌های خانوادگی، تربیتی، تحصیلی و روانی است. این شماره تماس، امکان مشاوره تلفنی را برای مردم فراهم آورده است تا با کمترین هزینه از کمک‌های مشاوران و متخصصان برای برطرف کردن نیازهای روحی و بهبود احساس سلامت روانی بهره گیرند.

بنا به اعلام سازمان بهزیستی کشور، همه مردم از طریق شماره ۱۴۸۰ و بدون گرفتن پیش شماره یا کد شهرستان از همه روستاها و شهرستانها می توانند با خط صدای مشاور مرکز استان خود تماس گرفته و خدمات مشاوره رایگان سازمان بهزیستی را دریافت کنند.

بر این اساس، ساعت فعالیت خط تلفنی ۱۴۸۰ از چهار صبح تا ۱۰ شب است. این خط در تمام روزهای هفته حتی روزهای تعطیل خدمات رسانی می کند و خدمات مشاوره و روانشناسی درحیطه های کودک و نوجوان، تحصیلی و تربیتی، شغلی، ازدواج و خانواده و مشاوره روانشناسی بالینی شامل اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب را به آحاد مردم جامعه ارائه می‌کند.

یکی از نکاتی که مردم همواره از مشاوره تلفنی یا مجازی می‌ترسند این است که مکالمات یا نوشتار آنها شنود یا ضبط شود در حالیکه در خط تلفن ۱۴۸۰ و خدمات مشاوره مجازی بهزیستی، تمام اطلاعات تماس گیرندگان و محتوای مشاوره کاملا محرمانه است و امکان شنود صرفا برای ناظرین علمی بهزیستی یعنی سوپروایزرهای این سازمان و با اطلاع تماس گیرندگان مجاز است.

علاوه بر صدای مشاور تلفنی ۱۴۸۰، مردم می توانند با مراجعه به سامانه ir.behzisti.moshaver://http و ارتباط با مشاوران مجازی، خدمات مشاوره را دریافت کنند و خبر خوب این است که خدمات مشاوره مجازی سازمان بهزیستی نیز رایگان است.

تمام مشکلات خانوادگی را با ۱۴۸۰ در میان بگذارید

یکی از شعارهای سازمان بهزیستی این است که "داشتن خانواده شاد سخت نیست، اگر به ‌موقع با روان‌شناس مشاوره داشته باشید" و بر این اساس صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰ در تمام زمینه‌های خانوادگی مشاوره ارائه می‌دهد.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در این باره می‌گوید: خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ پاسخگوی مشکلات تماس‌گیرندگان در زمینه‌های کودک و نوجوان، خانواده، زناشویی، طلاق، تحصیلی و تربیتی است.

معصومه توکلی ادامه داد: منظور از مشاوره تلفنی، تعامل کلامی بین تماس‌گیرنده و متخصص(مشاور) جهت شناخت مشکل تماس‌گیرنده از طریق گوش دادن فعال، همدلی، حمایت و سئوالات پیگیر است تا تماس‌گیرنده بتواند راهکار مناسبی را برای کاهش یا حل مشکل خود انتخاب کند و درصورت لزوم جهت بهره مندی از خدمات مشاوره حضوری، ارجاع صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: خدمات روانشناختی و مشاوره حضوری (دولتی و غیردولتی)، با هدف ارتقای سطح سلامت روان افراد جامعه در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی به متقاضیان ارائه می‌شود. روانشناسان و مشاوران باتجربه، در زمینه ارائه خدمات مشاوره ای، آموزشی و مداخلات روانشناختی در حیطه‌های فردی، گروهی، خانوادگی، کودک و نوجوان، کودکان با نیازهای ویژه، سالمند، ازدواج و خانواده، صنعتی و سازمانی، تحصیلی و تربیتی، روان‌سنجی، سلامت جنسی و روان درمانی فعالیت می‌کنند.

بهره مندی حدود ۲۰ هزار نفر در ۶ ماهه اول امسال از صدای مشاور

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: طی سال گذشته ۶۶ هزار و ۳۹۹ نفر و ۱۹۹۳ مرکز مشاوره از یارانه مشاوره بهره‌مند شده‌اند. همچنین بررسی آمارهای ۶ ماه اول سال جاری نیز نشان می‌دهد که در این مدت نیز، ۱۹ هزار و ۹۴۲ نفر و ۹۹۶ مرکز از خدمات یارانه مشاوره بهره مند بوده اند.

توکلی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته، ۸۸ مرکز مشاوره دولتی و ۳۰۸۲ مرکز غیردولتی فعال بودند که در مراکز حضوری دولتی، ۵۴ هزار و ۹۰۹ نفر در قالب ۹۰ هزار و ۴۴۰ جلسه و در مراکز حضوری غیردولتی یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۹۶۸ نفر در قالب ۲ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۹۳۹ جلسه، خدمات تخصصی مشاوره دریافت کرده‌اند.

به گفته وی، طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ نیز ۸۳ مرکز مشاوره دولتی و ۲۹۶۵ مرکز غیردولتی فعالیت کرده‌اند که بر این مبنا در مراکز حضوری دولتی، ۳۱ هزار و ۱۱۶ نفر در قالب ۵۲ هزار و ۲۷ جلسه و در مراکز حضوری غیردولتی ۵۷۰ هزار و ۶۵۰نفر در قالب یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۹۷۰ جلسه خدمات تخصصی مشاوره دریافت کرده‌اند.

عملکرد مراکز مشاوره زیر ذره بین نظارتی

یکی از نقاط قوت مراکز خدمات مشاوره بهزیستی این است که اگر مردم شکایتی از عملکرد این مراکز داشته باشند، البته در صورتیکه مرکز دارای پروانه فعالیت از سازمان بهزستی است- می‌توانند از طریق سامانه ۱۴۸۰ اقدام کنند یا به سازمان بهزیستی مراجعه و درخواست کتبی در رابطه با شکایت ارائه دهند. سازمان بهزیستی کشور با توجه به قوانین ماده ۱۲ در این خصوص رسیدگی و اقدام می کند.

طبق ماده ۱۲ قانون رسیدگی به تخلفات اداری، بالاترین مقام سازمان مستقل دولتی می تواند مجازات هایی را راسا و بدون مراجعه به هیات های رسیدگی به تخلفات ادارای در مورد کارمندان متخلف اعمال کند.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه