حل مساله FATF افق های جدیدی پیش روی فعالان صنعتی می گشاید
اقتصاد
86477
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: حل مشکل FATF افق های جدید فرا روی فعالان صنعتی کشور قرار می دهد که سود آن نیز به همه کشور خواهد رسید.
به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، وحدت شهبازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امید که هرچه زودتر این موضوع به نتیجه برسد تا همه از منافع آن برخودار شوند.
وی در باره ایجاد بازارهای جدید برای صادرات روغن موتور ادامه داد: درحال حاضر صادرات چندانی در این حوزه نداریم اما با ورود فناوری جدید قرار است به کشور هند صادرات داشته باشیم و از بازار عمان برای صادرات به کشورهای آفریقایی استفاده خواهیم کرد.
این فعال صنعت روان کارها با بیان اینکه برای توسعه بازار روانکار بخشی را به عنوان مهندسی فروش ایجاد و از مهندسان دانشگاههای تهران و شریف استفاده کردیم تا فصل نوینی را در حوزه بازار روانکارها ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: ایران دارای یکی از بزرگترین بازارهای خاورمیانه در حوزه روغن موتور است و اکنون در کشور ۲۲ میلیون خودرو سواری و پنج میلیون خودرو دیزلی و صنعتی در حال تردد است.
شهبازی ادامه داد: سالانه حدود ۱.۲ میلیون خودرو تولید و به این چرخه اضافه میشود، مصرف سالانه روانکارها در ایران حدود ۸۰۰ میلیون لیتر است که حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون لیتر مربوط به روغن موتور میشود و بازار افزودنیهای خودرو مانند مکملهای روغن حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است که باتوجه به غیر استاندارد بودن خیلی از محصولات موجود در بازار اکثرا موجب اصطحلاک و کاهش کارایی موتور میشود.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: با این حجم از تقاضا بسیاری از محصولات موجود در بازار از نظر کیفیت و تکنولوژی قابل رقابت با برندهای پیشرفته خارجی نیست، لذا کمبود در بین بخش احساس شد، این احساس در بازار ایجاد شد که صنعت خودرو تشنه محصولات باکیفیت است و این همان موضوعی است که میتوان با واردات برند autoprofi مساله را حل کرد.
شهبازی با بیان اینکه تعهد ما در این زمینه افزایش کیفیت ونوآوری است، ادامه داد: ماموریت ما این است تا با ارائه راهکارهای پیشرفته و با کیفیت برای بهبود عملکرد خودروها این برند وارد بازار شود، این برند دارای تکنولوژی آلمانی است که طیف وسیعی از روانکارها و افزودنیهای سوخت را با بالاترین استاندارد جهان ارائه میکند.
وی ادامه داد: از ویژگیهای دیگر میتوان به کاهش استهلاک، کاهش مصرف سوخت، افزایش راندمان احتراق و سازگاری با استاندارهای یورو چهار و پنج اشاره کرد.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: باتوجه به اینکه در بازار ایران نظارت کمتری وجود دارد برخی محصولات تقلبی تولید میشود، روغنهای تقلبی وسوخته برای محیط زیست آسیبزا هستند و عموما برای صادرات تولید میشود اما بعضا در داخل نیز توزیع میشود.
شهبازی گفت: در دو و سه ماه اخیر با برخی شرکتهای اروپایی، کرهای و ژاپنی صحبت و مکاتبه کردیم اما به دلیل شرایط فعلی کشور صرفا علاقهمند به فروش بودند، اما با توافقی که با شرکت آلمانی صورت گرفت قرار شد که تحت لایسنس در ایران تولید کنیم و تکنولوژی لازم را به ما بدهند.
وی افزود: در حال حاضر امکان تولید برخی روغنها در داخل وجود دارد اما برای برخی روغنها مانند روغن گیربکس اتومات که عمدتاً روغن پایه آنها وارداتی است تکنولوژی لازم را نداشتیم که آن را وارد کردهایم و به دنبال بی نیازی کشور در این حوزه هستیم.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه ظرفیت تولید بر اساس نیاز است و اگر نیاز بیشتری داشته باشیم میتوانیم تولید را نیز افزایش دهیم، گفت: یکی از بارزترین موضوعی که اکنون روی آن متمرکز هستیم مساله صادرات است، اکنون صادرات چندانی نداریم اما قصد داریم به کشور هند صادرات داشته باشیم و با استفاده از بازار عمان برای صادرات به کشورهای آفریقایی است و قرار است بازارهای جدیدی در این حوزه ایجاد شود.
شهبازی با بیان اینکه سیاست ایجاد بازارهای جدید صادراتی است، ارتباطات خوبی در حوزه بینالملل برقرار شده و قصد داریم از این ارتباطات در حوزه روغن موتور استفاده کنیم، گفت: اگر مساله افایتیاف حل شود به شدت بازار متحول میشود و این فقط مربوط به روغن موتور نیست و در تمام حوزهها این تحول اتفاق میافتد.
وی افزود: در حال حاضر برندهای بزرگ دنیا را در بازار ایران نداریم و اکنون با مشکل واردات مواد اولیه مواجه هستیم اما از نظر علم و تکنولوژی با محدودیتی مواجه نیستیم و امکان تولید هر محصولی در کشور وجود دارد اما قیمت تمام شده بسیار گران میشود بنابر این واردات به تولید ترجیح داده میشود.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه علاوه بر این سرمایه گذار وجود ندارد چراکه بازدهی این بازار درازمدت است و سرمایهگذاری در بازاری که ثبات آن مشخص نیست وارد نمیشود، گفت: از نظر دانش فنی مهندسان ایرانی توانایی ساخت هر محصولی را دارند.
به گفته شهبازی علاوه بر روغن موتور بنزینی و دیزلی روغن موتورهای صنعتی نیز در دستور کار است چراکه صنعت بهشدت به این بخش نیاز دارد و قطعاً به این بخش هم وارد خواهیم شد.
انتهای پیام/