ایران آنلاین بررسی میکند؛
زال و رودابه؛ انیمیشنی که رنگ و رو ندارد

«زال و رودابه»، از جمله آثار اقتباسی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر است که گرافیک پائین یا دوبعدی بودن آن منجر شده تا فاقد جذابیتهای بصری و اثرگذاری لازم برای گروه سنی کودک و نوجوان باشد.
گروه هنر ایران آنلاین: در سالهای اخیر انیمیشنها همواره یک پای ثابت جشنواره فیلم فجر بودهاند و چهل و سومین جشنواره فیلم فجر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امسال نیز شاهد حضور چندین انیمیشن بودهایم که یکی از آنها زال و رودابه است.
«زال و رودابه»، از جمله آثار اقتباسی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به شمار میرود که در قالب انیمیشن توسط محمدعلی سجادی، تهیه، تولید و تدوین شده است.
این انیمیشن برگرفته از شاهنامه فردوسی است و صداپیشگان مطرح عرصه دوبله آن را به اجرا درآوردند.
یارتان یاران، بابک پاییزان، الهام نامی، میکاییل شهرستانی، کامران ملک مطیعی، محسن اکبری، آزاده اکبری، لادن سلطان پناه، جابرقاسمعلی، پریا طاهری، آسیه امیرسرداری و ناصرعرفی از صداپیشگان «زال و رودابه» هستند.
این انیمیشن روایت تام و تمام قصه عاشقانه زال و رودابه از شاهنامهی فردوسی است و داستان از زمان تولد زال آغاز شده و تا بزرگشدنش نزد سیمرغ و بازگشتش به آغوش پدر و سپس دلباختن به دختر شاه کابل یعنی رودابه ادامه دارد.
از آنجا که داستان زال و رودابه در ایران و در مرکز زابلستان و کابلستان روایت میشود تمام نمادهای هویتی و اصیل ایران در آن کاملا آشکار است که جزو نقاط قوت این انیمیشن محسوب میشود.
از نقاط ضعف انیمیشن زال و رودابه هم میتوان به این اشاره کرد که از ابتدا تا پایان به صورت شاهنامهخوانی روایت میشود، به همین دلیل، تماشای آن برای گروه سنی کودک و نوجوان و یا حتی بزرگسالانی که با ادبیات شاهنامه آشنا نیستند، توصیه نمیشود، چرا که ممکن است متوجه داستان نشوند.
همچنین، گرافیک پائین یا دوبعدی بودن آن نیز ممکن است خوشایند قشر کودک و نوجوان نباشد، چرا که فاقد جذابیتهای بصری و اثرگذاری لازم برای این گروه سنی است.
درباره کارگردان
محمدعلی سجادی کارگردان، فیلم نامه نویس، تهیه کننده، تدوین گر، نقاش، نویسنده و طراح صحنه و لباس ایرانی است.وی نخستین فیلم سینمایی اش را در سن ۲۶ سالگی در سال ۱۳۶۲ به نام بازجویی یک جنایت ساخت که تا سال ها به عنوان بهترین فیلم ایرانی در ژانر پلیسی-جنایی شناخته می شد. سجادی در سال ۱۳۸۰ اثیری را کارگردانی کرد و مطرح شد.
سجادی بعدها نیز با فیلم جنایت نامزد بهترین کارگردانی جشنواره فیلم قاهره شد و جایزه بهترین کارگردانی را از هفتیمن جشن خانه سینما دریافت کرد.سجادی کارگردانی فیلم های سینمایی بسیاری همچون طلاقم بده به خاطر گربه ها، مخمصه، تردست، شوریده، مهره، رنگ شب و شیفته را برعهده داشته است.
انتهای پیام/