ایران آنلاین بررسی کرد؛
فیسکر کارما؛ جذاب فراموش شده
بازار
87847

صنعت خودروسازی با تکیه بر نوآوری تا کنون محصولات بسیاری را وارد بازار کرده است و در مقابل بسیاری از طرح ها نیز در همان گام های اولیه با شکست رو به رو شده است. نمونه بارز این مهم را می توان در خودرو فیسکر کارما دید که با وجود بکار رفتن تکنولوژی های متنوع در آن و برخورداری از طراحی جذاب نتوانست آنچنان که باید در بازار خودنمایی کند و مخاطب را به سمت خود بکشد.
گروه بازار ایران آنلاین، صنعت خودروسازی با تکیه بر نوآوری تا کنون محصولات بسیاری را وارد بازار کرده است و در مقابل بسیاری از طرح ها نیز در همان گام های اولیه با شکست رو به رو شده است. نمونه بارز این مهم را می توان در خودرو فیسکر کارما دید که با وجود بکار رفتن تکنولوژی های متنوع در آن و برخورداری از طراحی جذاب نتوانست آنچنان که باید در بازار خودنمایی کند و مخاطب را به سمت خود بکشد.
به عبارتی پروژه فیسکر کارما را باید نمادی از شکست تکنولوژی دانست که طی یک دهه گذشته پا به میدان گذاشت اما عمری بیشتر از یک سال را تجربه نکرد.
این خودرو با وجود اینکه خواهان زیادی در بازار پیدا نکرد اما نسل تکنولوژهای به کار رفته در آن همچنان مورد توجه خودروسازان است و به عبارتی می توان گفت مه فیسکر کارما میراثی ارزشمند را برای آینده صنعت خودرو به جای گذاشت.
این سدان هیبریدی برای اولین بار توسط شرکت خودروسازی فیسکر اتوموتیو در نمایشگاه خودرویی در دیترویت در سال 2008 رونمایی شد. خودرویی چشم نواز که توسط «هنریک فیسکر» طراحی شده بود. این خودرو قدرتی در حدود 400 اسب بخار داشت که محصول به کارگیری دو موتور الکتریکی روی محور عقب بود.
همچنین در طراحی این خودرو پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۶۰ اسب بخار قدرت در جلو تعبیه شده بود تا ماموریت شارژ باطری ها را برعهده بگیرد.
از سوی دیگر بر روی سقف خودرو هم پانل خورشیدی تعبیه شده بود تا میزان سازگاری آن با محیط زیست افزایش یابد. یکی از نکات جالب در مورد طراحی داخلی این خودرو استفاده از الوارهای بلااستفاده و تودوزی چرمی ساختهشده از ضایعات پوست گاو بود.
این خودروساز با وجود اینکه گام های اول را خوب برداشت اما ورشکستگی سازنده باطری های آن باعث شد تا روند رو به رشد این شرکت متوقف و نهایتا رو به تعطیلی بگذارد. اما این پایان کار برای این خودرو نبود بلکه پس از ورشکستگی، دارایی شرکن فیسکر توسط یک شرکت چینی بنام گروه وانشیانگ خریداری و نهایتا شرکت جدیدی بنام کارما اتوموتیو تأسیس شد. این شرکت خودروی جدیدی بنام ریورو را عرضه کرد که در اصل نسخهای بازطراحی شده از فیسکر کارما بود. این خودرو در نسخههای مختلفی مثل GT (با پیشرانهٔ سه سیلندر بامو i8 بجای ۲ لیتری جنرال موتورز) و GS-6 ساخته شد و هنوز هم در حال تولید است.
انتهای پیام/