گفت‌وگوی «ایران» با دریافت‌کنندگان جایزه باربد چهلمین جشنواره موسیقی فجر

انگیزه و اشتیاق هنرمندان مستقل به جایزه باربد

هنر

88153
string(773) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"393.75","_w":"700","_y":"21.625","_x":"0","source":"\/news\/photo\/1403\/12\/01\/d45f9424aad23dc348ecd767f4576790.jpg","_pr_css":"display: block; width: 160px; height: 99.8857px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateY(-4.94286px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" انگیزه و اشتیاق هنرمندان مستقل به جایزه باربد

مصطفی مؤمنیان از برندگان جایزه باربد برای آهنگسازی آلبوم «جنون» است. این آهنگساز دومین‌بار است که در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند و سال گذشته و در جشنواره سی‌ونهم، برای آلبوم بی‌کلام «رقص دیوانه» نفر دوم این جشنواره در این بخش معرفی شد.

گروه هنر ایران آنلاین: مصطفی مؤمنیان از برندگان جایزه باربد برای آهنگسازی آلبوم «جنون» است. این آهنگساز دومین‌بار است که در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند و سال گذشته و در جشنواره سی‌ونهم، برای آلبوم بی‌کلام «رقص دیوانه» نفر دوم این جشنواره در این بخش معرفی شد.
او درگفت‌و‌گو با «ایران» با انتقاد به کم تعداد بودن جوایز این دوره از جشنواره بیان کرد: بخش رقابتی یکی از بخش‌های جذاب و تأثیرگذار هر رویداد هنری است. در دوره‌های گذشته جشنواره موسیقی فجر، بخش آلبوم‌های بی‌کلام و با کلام در ژانرهای مختلف و همچنین بخش خواننده برتر وجود داشت، اما جای تعجب است که این بخش در این دوره دیده نشده است.
او در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: در حوزه موسیقی تنها یک جشنواره است که به‌صورت رقابتی برگزار می‌شود که علاوه بر جذاب بودن، برای ما که هنرمند مستقل محسوب می‌شویم و چندان شناخته شده نیستیم، بسیار مهم و اثرگذار است، چرا که تنها عرصه‌ای است که می‌توانیم آثارخود را ارائه کنیم. بنابراین رقابتی بودن جشنواره ارزنده و قابل تقدیر است و پیشنهاد می‌کنم تمامی گزینه‌هایی که در این دوره از جشنواره در بخش جایزه حذف شدند، در جشنواره چهل‌ویکم بازگردد.
مصطفی مؤمنیان درباره اثرگذاری یک رویداد هنری مانند جشنواره موسیقی فجر در تولید بهتر یک اثر بیان کرد: ما هنرمندان مستقل، هرگاه که اثری منتشر می‌کنیم به دلیل بازار بد موسیقی، آلبوم‌هایمان کمتر به فروش می‌رسد و به دنبال آن آثارمان شنیده هم نخواهد شد و اگرهم دیده و شنیده شود به‌صورت دانلودهای غیرقانونی بوده، بنابراین جشنواره موسیقی فجر تنها بستری است که می‌توانیم آثارمان را معرفی کنیم و خودمان را به جامعه بشناسانیم. درواقع جشنواره موسیقی فجر و رقابتی بودن آن نقطه قوتی برای ما هنرمندان است و امیدواریم همچنان پابرجا بوده و این بخش‌های رقابتی تداوم داشته باشد.
او درادامه صحبت‌هایش گفت: در دور گذشته جشنواره موسیقی فجر هم برگزیده شدم و این موضوع در دیده شدن کارهایم بسیار تأثیرگذار بود و اگر منصفانه بخواهم قضاوت کنم باید بگویم انتخاب نفر اول، دوم یا سوم جشنواره، بار تبلیغاتی خوبی برای برگزیده دارد و در دیده شدن کارهایش بسیار اثر‌گذار بوده و بازخورد خوبی خواهد داشت.

تأثیر بخش رقابتی در تولید اثر
امیرپارسا افشار و گروه «لامینور» برای اجرای زنده «دوئت ویلُنسِل و پیانو» در بخش «اجرای صحنه‌ای، موسیقی کلاسیک اروپایی» موفق به جایزه باربد شدند. این هنرمند برای بار اول است که در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند.
او در گفت‌و‌گو با «ایران» بیان کرد: هنر و هنرمند نیازمند دیده شدن است. بنابراین با توجه به گستردگی موزیسین‌های موسیقی کلاسیک، موزیسین‌های فعال این ژانر، اشتیاق به دیده شدن دارند. به همین سبب هر چقدر بخش رقابتی رویدادهای هنری گسترده‌تر شود، طبعاً کیفیت اجراها هم بالاتر خواهد رفت و شرکت‌کنندگان با آمادگی بیشتری در جشنواره حاضر می‌شوند.
او درباره اثرگذاری بخش رقابتی در هنرمند و خروجی آن در جامعه گفت: اجراهایی مانند موسیقی کلاسیک نیاز دارد که بیشتر دیده شود و عرصه‌ای برای اجرا داشته باشد. در واقع وقتی کار به صحنه می‌رود آن زمان متوجه خواهیم شد از کار استقبال شده است یا خیر؟ نکته دیگر اینکه پیشنهاد من به برگزارکنندگان جشنواره این است که برای برندگان جشنواره امتیاز ویژه‌ای قائل شوند؛ به‌طور مثال یک اجرای رایگان در تالار رودکی. همچنین پیشنهاد می‌کنم جوایزی که اهدا می‌شود تا حد امکان به تمام گروه تعلق گیرد حتی به‌صورت یک لوح تقدیر.
  محمدسعید میرزایی در این دوره از جشنواره موسیقی فجر برای ترانه «خیابان‌های دلتنگی» با صدای سالار عقیلی و آهنگسازی حمیدرضا گلشن جایزه باربد این بخش را از آن خود کرد. این شاعر و ترانه‌سرا پیش از این در جشنواره‌هایی چون شعر فجر، موسیقی ما، جشن حافظ و... حائز مقام شده است، اما برای اولین بار است که در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده و مقام اول را به دست آورده است.
میرزایی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: از نگاه من بخش رقابتی در هر رویداد هنری بسیار تأثیرگذار است و بالطبع نتایج آن هم بسیار مهم و رضایت‌بخش خواهد بود بویژه در بخش موسیقی باکلام، چرا که در کشور ما موسیقی کلام‌محور است و بر این اساس باید شعرهای خاص و ممتاز برای آن انتخاب شود.
میرزایی افزود: طبیعتاً جشنواره‌ای مانند موسیقی فجر می‌تواند انگیزه‌ای خوب برای شاعران و ترانه‌سرایان باشد و در اشعار و ترانه‌ها بویژه در بخش موسیقی پاپ تأثیر‌گذار خواهد بود و بایستی نگاه جدی در این بخش صورت بگیرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها