نگاهی به نهمین جشنواره «سرو سیمین»

فرهنگ

88707
string(793) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"450.00000000000006","_w":"800","_y":"106.67744383183718","_x":"0","source":"\/news\/photo\/1403\/12\/05\/7c6e3fad4ebf2d30eeac72d4e55e25b5.jpg","_pr_css":"display: block; width: 160px; height: 120px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateY(-21.3355px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" نگاهی به نهمین جشنواره «سرو سیمین»

تعداد ۲۰۰ اثر برای نمایش و فروش به جشنواره سرو سیمین راه یافت و برخی فعالان صنایع‌دستی آثار خود را برای فروش در غرفه هایی که برای آنها در محوطه کاخ سعدآباد در نظر گرفته بودند به مخاطبان عرضه کردند؛ اما از نامناسب بودن مکان، زمان کوتاه بازدید، نبود تبلیغات و فروش کم محصولات گلایه داشتند.

به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، جشنواره صنایع‌دستی با عنوان «سرو سیمین ۹» از پنجشنبه (دوم اسفند) در کاخ سعدآباد تهران آغاز به کار کرد و تا دوشنبه (ششم اسفند) میزبان علاقه‌مندان بود. در غرفه های فروش محصولات صنایع دستی در ورودی محوطه کاخ سعدآباد محصولاتی نظیر، ظروف سفالی، ظروف مسی که روی آنها نقاشی شده، زیورآلات سنتی و سنگی، ظروف میناکاری‌شده، ظروف چوبی منقش به میناکاری، کفش و دمپایی های نمدی، لباس های کردی، منسوجات حصیری و چرمی به متقاضیان عرضه می شود؛ اما سردی هوا غرفه داران را کلافه کرده است. چند وسیله گرمایشی که بین غرفه ها در نظر گرفته شده؛ نه‌تنها تاثیری در کاهش سرما ندارد، بوی گاز فضا را در برگرفته و مشکل را دو چندان کرده است.

هنرمند بستر مناسب برای فروش می‌خواهد

زهرا حاج‌هاشمی‌تلقین یکی از هنرمندانی است که در این جشنواره دست‌ساخته‌های خود را نظیر میناکاری روی چوب و ظروف، تذهیب روی چوب و زیورآلات منقش به میناکاری به متقاضیان عرضه می کند. او اظهار داشت: هنرمند علاوه بر معرفی کالاهایش دغدغه مالی دارد و چون کسی را ندارد به او کمک کند، خودش باید محصولاتش را بفروشد.

وی افزود: من عضو کارزار حمایت از صنایع دستی هستیم به همین دلیل برای فروش محصولاتم به این جشنواره دعوت شده ام. در اخبار خوانده بودم به مسئولان گفته شده از هنرمندان صنایع دستی برای هدایای سازمانی خرید کنند؛ اما تا به حال کسی برای هدیای سازمانی به من مراجعه نکرده است. هنرمند فضایی برای فروش می خواهد اما این مکان بستر مناسبی برای فروش نیست و در این چند روز محصول بسیار کمی فروخته ام.

زهرا نامداری یکی دیگر از غرفه داران از استان تهران که در زمینه نقاشی روی مس و مینلکاری رو سفال فعال است، گفت: محصولات هنری خود را برای عرضه به این جشنواره آورده ام در روز اول بازید و فروش نسبتا خوب بود.

مسئولان برای صادرات و فروش به هنرمندان کمک کنند

نوشین نوحه سرا یکی دیگر از غرفه دارانی است که برای برای فروش محصول های فردبافی از شهرستان سبزوار از توابع استان خراسان جنوبی به این جشنواره دعوت شده است اظهار داشت: هنر فردبافی یکی از روش‌های اجرای هنرهای است که در سبزوار به فرابافی مشهور است. ما کالاهایی نظیر حوله های الیاف گیاهی دست باف، دکوراسیون و اکسسوری (زیورآلات) تولید می کنیم. غرفه به صورت رایگان در اختیار ما گذاشته شده است. بازدید روز جمعه (سوم اسفند) برای افتتاحیه جشنواره سرو سیمین خوب بود.

وی افزود: هنرمندان از مسئولان تقاضا دارند اقداماتی برای معرفی آثار و حضور تاجران در نمایشگاه ها انجام دهند و در بخش صادرات و فروش اجناس به صورت کلی به ما کمک کنند.

نوحه سرا در خصوص خرید مسئولان برای هدایای سازمانی توضیح داد: شرکت های خصوصی از ما خرید می کنند؛ اما ادارات دولتی برای خریدهای سازمانی خریدی نمی کنند.

شاهرخ پوری سازنده محصولات نمدی از استان قم هم گفت: بنده با استفاده از نمد محصولات کاربردی درست می کنم؛ اما تعداد بازدید کنندگان از نمایشگاه و فروش کم است.

نمایشگاه صنایع دستی نیازمند تبلیغات است

سعیده پورنصیری یکی دیگر از غرفه داران اظهار داشت: اثر من برای جشنواره برگزیده نشد اما از طرف انجمن صنایع دستی استان کرمان به این جشنواره دعوت شدم و کارهای اشتراکی از هنرمندان انجمن نظیر گلیم، فرش، قلم زنی روی مس چرم، پنته، نقاشی روی مس، نقاشی زیر لعابی و گره چینی را برای فروش آورده ام. اقبال از غرفه ها و فروش بسیار کم بود.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در صورتی که تبلیغات گسترده صورت بگیرد بسیار خوب است. چون علاوه بر فروش کالاهای هنرمندان معرفی می شود.

زمان بازدید از غرفه ها کم بود

هاوین ناصری یکی از غرفه داران از شهر سنندج کردستان گفت: محصولات پنج تعاونی شامل رودوزی، چرم دوزی، خراطی، نازک کاری و گلیم‌بافی را برای فروش به اینجا آورده ام؛ اما چون اطلاع رسانی خوبی نشده بازدید مانند نمایشگاه دیگر نیست. فکر نمی کنم غرفه ها فروش خوبی داشته باشند. اما اگر تبلیغات قبل از نمایشگاه بود در فروش موثر بود. ساعت بازید از ۱۰ صبح تا ۱۷ است، ولی بهتر بود که زمان بازدید افزایش می یافت. چون در این ساعت بیشتر مردم مشغول هستند و امکان بازدید از غرفه ها را ندارند.

ناصری در مورد اینکه آیا مسئولان برای هدایای سازمانی از مخصولات او خرید کرده اند، توضیح داد: نه برای هدایای سازمانی از من چیزی خریده نشد. شرکت های خصوصی و تبلیغات به غرفه ما مراجعه کردند اما چیزی نخریدند. سال‌های قبل در نمایشگاه سفارش هایی برای کفش های اصیل کردستان و چوبی داشتم اما امسال سفارشی نداشتم.

فروش محصولات فقط در روز افتتاحیه خوب بود

حدیث باقریان‌زاده غرفه دار استان خوزستان که به عنوان صنعت‌گر فعال در جشنواره صنایع دستی شرکت کرده است، گفت: صنایع دستی هنرمندان استان خوزستان نظیر چوب، تلفیق چوب و فیروز و کپو و حصیر را به متقاضیان عرضه می کنم. بازدید و فروش فقط در روز افتتاحیه خوب بود.

وی افزود: بسته بندی برای معرفی و فروش محصولات بسیار موثر است وقتی بسته بندی شکیل باشد افراد جذب آن محصول می شوند. در شهر ما برای هدایای سازمانی از ما خرید می کنند اما در تهران سفارشی نداشتیم.

کاربافی در غرفه میبد

غزل قاسمی که در غرفه شهر میبد از توابع استان یزد مشغول بافت هنر کاربافی است، گفت: هنر کاربافی قدمت چندصد ساله دارد. با بافت محصولات به مخاطبان نشان می دهیم این هنر به چه صورت تولید می شود. با استفاده از نخ پنبه کالاهایی نظیر پوشاک، کیف، کلاه و حوله تولید می کنیم. در نمایشگاه بین المللی گردشگری استقبال خوبی از محصولات ما شد. اما در این جشنواره فروش در حد مغازه بود.

طلای سفید از مزرعه تا جامه

زهرا روشنایی از استان گلستان هم گفت: استان ما سرزمین طلای سفید است و با شعار از مزرعه تا جامه کالاهایی نظیر رومیزی، پوشاک و محصولات کاربردی را تولید و به مردم عرضه می کنیم.

وی افزود: تمام فرایند تولید محصولات ما از کاشت، برداشت، تبدیل به نخ، پارچه و محصول توسط زنان با استفاده از دست انجام و هر کالا توسط پنج نفر تولید می شود. اتاق بازرگانی برای هدایای سازمانی از ما شال گردن، سررسید و خودکار های دست ساز خرید کرد. میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی هم استان گلستان هم از ما خرید می کنند.

غرفه های صنایع دستی باید در مرکز شهر باشد

سیده حمیده رضوی مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی فرش استان سمنان گفت: گلیم، چرم، کارهای چوبی، سفال، سرامیک و نمد از نمونه های کارهای فعالان اتحادیه صنایع دستی استان را در اینجا به متقاضیان عرضه می کنم مکان در نظر گرفته شده برای غرفه داران در بیرون از کاخ مناسب نیست انتظار داریم به صنعتگران احترام بگذارند. حداقل مکانی در مرکز شهر در نظر می گرفتند که دسترسی مردم آسان باشد و بتوانند برای خرید بیایند.

ارزش هنر را پایین می‌آوردند

اعظم کرمی عرضه کننده پاپوش و کیف های نمدی از قم هم گفت: از هر استان یک غرفه به هنرمندان داده شد؛ اما برای بخش نمد و چرم و زیورآلات یک غرفه مشترک در نظر گرفته شد. صرفه نظر از کوچکی، غرفه اصلا مناسب نیست. به دلیل شیب محیط همه سرگیجه گرفته اند و دست و پاهایمان از سرما بی حس شده باید شرایط مناسب تری را برای هنرمندان و بازدید کنندگان در نظر بگیرند هنرمندان را با زبان تحسین می کنند. اما ارزش هنر را پایین می آوردند. برای تولید بیشتر و بهتر نیاز به کمک داریم اما حمایت نمی شویم.

برای شرکت در جشنواره کیف و کفش نمدی، نمونه کار ارائه دادم و انتظار داشتم قبول شوم اما وقتی آثار را دیدم آنها را تحسین کردم و دیدم کارهای آنها از اثر من بسیار بهتر است. قیمت ها ناچیز است و کارهای هنرمندان ایران بسیار زیبا و شکیل هستند.

دستفروشی مناسب هنر نیست

مینا میرزایی سرور عرضه کننده محصولات چرمی و زیورآلات از استان قم گفت: بابت برگزاری نمایشگاه سپاسگزاریم؛ اما امکانات گرمایشی کم است و جوابگو نیست. توقع نداشتیم غرفه ها در محوطه باز باشد. به محصولات صنایع دستی با دیدگاه بازاری نگاه می کنند، هنرمند برای تولید هر اثری از جان مایه گذاشته و دستفروشی مناسب هنر نیست.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ