محمود فرضی‌نژاد:

نحوه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی عاری از خلاقیت است

هنر

96064
string(763) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"360","_w":"640","_y":"49","_x":"0","source":"\/news\/photo\/1404\/02\/09\/ae7fa8823ac662bdf0cc55a75d4bdc2d.jpg","_pr_css":"display: block; width: 160px; height: 102.25px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateY(-12.25px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" نحوه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی عاری از خلاقیت است

یک هنرمند موسیقی نواحی که تجربه حضور در جشنواره‌های موسیقی داخلی و خارجی را دارد، درباره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی می‌گوید که در کشوری مانند ایران که رنگین‌کمان اقوام ایرانی را داریم، برگزاری جشنواره‌ای مانند جشنواره موسیقی نواحی با این سبک و سیاق بسیار غیرخلاقانه و سطحی‌نگر است.

ایران آنلاین: محمود فرضی‌نژاد خواننده‌ و سرپرست گروه «دیلمون» از استان گیلان که برای دومین بار در جشنواره موسیقی نواحی ایران حضور یافته بود و سابقه حضور در قریب به ۴۰ جشنواره خارجی را دارد، درباره جشنواره موسیقی نواحی می‌گوید: باتوجه به اینکه سال‌ها در فستیوال‌های خارجی حضور داشته‌ام و برگزاری این جشنواره‌ها را با ریزبینی بررسی کرده‌ام، متوجه شده‌ام که این رویدادها به لحاظ محتوایی چندان تعریفی ندارند اما به لحاظ ساختاری و نحوه ارائه، بسیار قوی و خلاق هستند.  

به گزارش ایسنا،‌ او ادامه می‌دهد: حال در کشوری مانند ایران که رنگین کمان اقوام ایرانی را داریم و هر کدام از این اقوام پر از آوا، نوا، اصالت و هویت هستند و هر کدام غنای موسیقی و فرهنگی دو کشور اروپایی را دارند، جای غبطه خوردن دارد که برگزاری جشنواره‌ای برای موسیقی اقوام تا حدی غیرخلاقانه و سطحی‌نگر است. 

این هنرمند درباره راه‌حل بهبود برگزاری جشنواره موسیقی نواحی می‌گوید: اگر بخواهیم تغییری در این مسیر ایجاد کنیم، باید پیش از هرچیزی هنرمندانی را که بدون ادعا و بی‌پیرایه برای حفظ و نگهداری موسیقی اقوام تلاش می‌کنند، شناسنامه‌دار کنیم؛ یعنی آنها را شناسایی و برایشام رزومه تشکیل دهیم و ثبت کنیم؛ چراکه این افراد هستند که سال‌ها زحمت کشیدند و این فرهنگ غنی را از گذشته سینه به سینه به ما منتقل کردند. درون این فرهنگ کنش‌های نیک‌ورزانه، مهرورزانه و رابطه‌های انسانی و عاطفی بسیار است. حال چرا وقتی که تا حد بالایی مورد هجمه‌های فرهنگ‌های دیگر هستیم و استرس و فشار در جامعه حاکم است نباید به آن بپردازیم؟

او تصریح می‌کند: پرداختن و رواج دادن این نوع از موسیقی در جامعه باعث می‌شود که استرس و فشار روانی حاکم در جامعه کاهش پیدا کند؛ البته که انجام این امر باید بسیار حرفه‌ای‌تر و خلاقانه‌تر از برگزاری چنین جشنواره‌هایی باشد؛ به گونه‌ای که طی سال برای آن برنامه‌ریزی شود و یک پایگاه اصلی برایش تعریف کرد. حال باتوجه به اینکه هر کدام از اقوام ایرانی فرهنگ موسیقی مجزا دارند، می‌توان این رویداد را در استان‌های مختلف برگزار کرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار هنر