گفتوگو با بهترین راننده ایران؛
رکوردشکنی در دنیای درگ/ ۴۰۰ متر در ۱۴.۲ ثانیه ثبت شد

در نبود پیستهای استاندارد، خیابانها برای بسیاری از علاقهمندان به سرعت، ناگزیر به پیست تمرین تبدیل شدهاند؛ اما برای سینا کیهانی، قهرمان هفتباره مسابقات درگ کشور، این مسیر از علاقهای نوجوانانه به سرعت آغاز شد و حالا با خودروی پرایدی که خودش تیون کرده، به سکوهای اول کشور میرسد.
فرشته حفیظی _ گروه ورزشی ایران آنلاین: مسابقات اتومبیلرانی درگ کشور جام خلیج فارس به مدت دو روز ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت به میزبانی استان اردبیل برگزار شد. خودروهایی که موتور، بدنه و... ارتقایافته بودند و به اصطلاح تیونینگ شده بودند، در این مسابقه آماده رقابت شدند. سینا کیهانی، راننده و تیونر حرفهای، با خودروی تیونینگشده شخصیاش توانست در مسابقات درگ اردبیل به مقام قهرمانی دست پیدا کند. او با هفت مقام اولی کشوری و سابقهای ۱۵ ساله، یکی از مدافعان جدی ایجاد پیستهای استاندارد برای جوانان علاقهمند به اتومبیلرانی است.
از چه سالی شروع به رانندگی کردید؟
من از سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی، زمانی که تلخی و شیرینی زندگی را تجربه کردم، به ماشین علاقهمند شدم؛ علاقهای که بهطور خاص روی خودروهای سرعتی متمرکز بود.
با چه خودروهایی و در چه رشتههایی شرکت کردید؟
از سال ۱۳۹۰ روی اولین ماشینم که پراید بود (و هنوز هم آن را دارم) تیونینگ انجام میدادم تا آن را به ماشینی برای مسابقات سرعت تبدیل کنم. بعدها اقدام به تعویض موتور و ارتقای سیستم ماشین کردم. سال ۱۳۹۸ وارد عرصه مسابقات درگ شدم. تاکنون هفت مقام اولی در سطح کشور و شرق کشور، دو مقام دومی در کلاسهای مختلف و دو مقام استانی در گیلان کسب کردهام. از ابتدا هم فقط در رشتهی درگ شرکت میکردم.
«درگ» به چه معناست و چه تفاوتی با دیگر رشتهها دارد؟
درگ یعنی شتاب. مسابقات درگ بین دو اتومبیل در یک مسیر صاف، هموار و بدون پیچ برگزار میشود. دو راننده در لاینهای خود پشت یک چراغ چشمکزن که به آن «درخت کریسمس» میگویند، میایستند. با چهارمین چشمک، چراغ سبز میشود و مسابقه آغاز میگردد. هر رانندهای که سریعتر مسافت تعیینشده را طی کند، برنده است.
این مسیر معمولاً یکچهارم یا یکهشتم مایل (حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر) است. برای برد در این رشته، سه عامل اهمیت دارد: قدرت موتور، آیرودینامیک بودن خودرو، و مهارت راننده. در رشتههایی مثل Race و اسلالوم، مسیر پرپیچوخم و طولانیتر است، اما درگ کاملاً مستقیم و کوتاه است.
کجا تمرین میکنید؟
در واقع خود مسابقات برای ما حکم تمرین را دارند، چون پیست تمرینی نداریم. برای تست خودرو و مهارت، مجبوریم (که البته کار درستی نیست) در خیابان تمرین کنیم. لازم است پیستی اختصاصی برای تمرین علاقهمندان به درگ ایجاد شود تا جوانها بدون خطر و با آرامش تمرین کنند.
در مسابقهی اخیر اردبیل، مسئولان از روند برگزاری بازدید کردند و در جریان انتقادات و پیشنهادات قرار گرفتند. گفته شده زمینی برای هیئت اتومبیلرانی اختصاص داده خواهد شد تا ما بتوانیم در شهر خود تمرین کنیم.
نظر شما درباره حرکات نمایشی در خیابان چیست؟
به نظر من، هر شهری چه بزرگ و چه کوچک، باید یک پیست رانندگی داشته باشد تا علاقهمندان بتوانند مهارتهای خود را در فضایی ایمن و تحت نظارت فدراسیون استان تمرین کنند. حرکات نمایشی در خیابان اصلاً درست نیست. اما چون امکانات مناسب در بعضی استانها نیست، جوانها ناچارند این کار را در خیابان انجام دهند، که خطرناک است و مانع بروز استعدادهای واقعی میشود.
تا حالا تصادف داشتید؟
خوشبختانه نه. چون اهل حرکات نمایشی و گاز دادن بیمورد در خیابان نبودم و نیستم.
با چه ماشینی مسابقه میدهید؟ چه تیونینگهایی انجام دادهاید و چقدر هزینه داشته؟
بله، با همان پراید مسابقه میدهم. چون موتور پراید قدرت زیادی نداشت، از موتور مزدا BP استفاده کردیم و همه لوازم داخلی را افترمارکت کردیم. تاکنون حدود یک میلیارد تومان برای تیونینگ آن هزینه کردهام.
سه تکنیک مهم برای رانندگی ایمن چیست؟
اول: آشنایی کامل با قوانین و مقررات رانندگی. دوم: رانندگی با سرعت مطمئنه و بستن کمربند ایمنی. سوم: اجتناب از حرکات نمایشی در خیابانها و جادهها.
سه تکنیک برای رانندگی حرفهای و با مهارت؟
اول: تسلط کامل پشت فرمان و تمرکز بالا. دوم: تعویض بهموقع دنده. سوم: گاز دادن و ترمز گرفتن بهموقع.
نظر خانوادهتان درباره فعالیت شما چیست؟
از ابتدا تا حالا، خانواده و اطرافیان همیشه پشتیبان من بودند. چون میدانستند چقدر به این رشته علاقه دارم و چقدر برای آن تلاش میکنم. از همه آنها، بهویژه همسر عزیزم، ممنونم.
انتهای پیام/