ایران واشقانی

ایران واشقانی

مصاحبه

10129
هزینه در ورزش لطف نیست، وظیفه دولت است/ مشی جلیلی در ورزش، همان مشی رئیس جمهور شهید است

نماینده کمیته ورزشی سعید جلیلی در گفت و گو با ایران ورزشی

هزینه در ورزش لطف نیست، وظیفه دولت است/ مشی جلیلی در ورزش، همان مشی رئیس جمهور شهید است

جمعه پیش رو دو کاندیدای ریاست جمهوری در دور دوم انتخابات به رقابت خواهند پرداخت. محمدرضا تهرانی نماینده کمیته ورزشی ستاد سعید جلیلی درباره برنامه های وی در حوزه ورزش با ایران ورزشی به گفتگو نشست.

محمد رضا تهرانی،پیشکسوت رسانه و ورزش ایران گفت: با توجه به شناختی که از دکتر جلیلی و برنامه‌های ایشان دارم، به آینده ورزش بسیار خوش بینم. به عنوان نماینده کمیته ورزش ستاد سعید جلیلی در اینجا هستم. از سال 42 عضو رسمی ستاد موتلفه  از جلیلی برای مطالبات به حق جامعه ورزش حمایت می کنم.در این 45 سال که روسای جمهور روی کار آمدند، همه در مورد ورزش، ساخت ورزشگاه جدید، اصلاح زیرساخت‌ها و تعیین وزیر ورزشی وعده می‌دادند. اما بعد از انتخابات، یک مدیر سیاسی تعیین و وعده‌ها فراموش می‌شد.

تا زمان غفوری فرد که پروژه‌ای اجرا شد تا برای پیشرفت ورزش یک مدیر سیاسی و اقتصادی را انتخاب می‌کردند و نفر دوم، یک فرد ورزشی منصوب می‌شد.
زمان شهید رییسی ورزشی‌ها باور نمی‌کردیم خواسته جامعه ورزشی محقق شود. در شهدای هفتم تیر جلسه داشتیم. شهید رییسی همه توقعات و خواسته‌ها را یادداشت می‌کرد. بعد دیدیم قهرمانان ورزشی و کارشناسان هر چه خواستند، جامه عمل پوشاند.

تقاضای جامعه ورزشی درخواست مدیر ورزشی بود که سجادی قهرمان آسیا را گذاشتند. سجادی به علت وضعیت جسمانی استعفا داد. فکر کردیم رییس جمهور این وعده را دیگر اجرا نکند اما بار دوم نیز یک مدیر ورزشی گذاشتند که کارهایی را در پشتیبانی رییسی انجام داد. یکی از آنها پروژه های نیمه تمام ورزشی بود.
جلیلی چون ادامه راه رییسی است، دیروز در دیدار با جامعه ورزش در زورخانه کن در مورد پروژه‌های نیمه تمام قول انجام داد.

هر دولتی روی کار آمد ورزش در صف آخر قرار گرفت. در دولت جلیلی چطور؟

عین جملات دکتر جلیلی را در دیدار دیروز نقل می کنم: " برای پیشرفت ورزش هر چقدر هزینه کنیم، لطف دولت نیست؛ وظیفه دولت است. هر میزان سرمایه گذاری در ورزش، هزینه های دیگر همچون بیماری ها، ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی را کاهش می دهد."

پس باید منتظر باشیم بودجه ورزش بیشتر شود؟

قطعا.

واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، یکی از کارهای دولت شهید رییسی بود.

خیلی از کارهای بزرگ در آن دولت در حوزه ورزش شد. متاسفانه دولت تدبیر و امید، در زمینه ورزش ویران کرد. امید داریم در دوره جلیلی وارد دوره عمران و آبادانی شویم. 45 سال فقط در مورد دو تیم حرف بوده و هیچ اتفاق عملی نیفتاد. وقتی موضوع واگذاری دو تیم بزرگ عملیاتی شد، یکی از مسئولین سیاسی-اصلاحاتی به من گفت " کاری که کیومرث هاشمی در مورد استقلال-پرسپولیس کرد، در حدی بزرگ بود که من با این حربه کاندید ریاست جمهوری می شدم و 60 میلیون رای می آوردم." اما دولت رییسی که انجام داد، انگار وظیفه بود.

در برنامه‌های ورزشی جلیلی، در مورد واگذاری تیم فوتبال تراکتور یا نساجی قائم شهر نیز هدف گذاری شده است و همچنین در مورد تیم های نفتی قرار است به وزیر نفت که انتصاب می کنند، توصیه شود این باشگاهها را احیا کنند.

ساخت استادیوم بزرگ پایتخت که به سنجش مکان هم رسید. چه برنامه ای دارید؟

وقتی شعار اصلی جلیلی، ادامه دهنده راه شهید رییسی است، یعنی در اقتصاد، سیاست، ورزش و سایر سیاست های کلان همان خط مشی ادامه دارد. ساخت ورزشگاه بزرگ پایتخت نیاز به بررسی دارد و جلیلی هم تاکید دارند که یک ورزشگاه بزرگ و مدرن نیاز است تا بتوانیم مسابقات جهانی آسیایی و المپیکی را برگزار و میزبانی کنیم.

در حوزه ورزش بانوان چه برنامه ای دارید؟

کاندیداهای اصلاح طلب وقتی می خواستند برنامه ارائه دهند، شعار " ورود زنان به ورزشگاه آزاد!" را مطرح می کردند تا با ایجاد اشتیاق و موج آفرینی، سوار بر موج احساسات مردم شوند و رای بیاورند. اما حالا یک سوال اساسی و ظریف مطرح است: چرا این دوره آقای پزشکیان هیچ اشاره ای به ورود آزاد زنان به ورزشگاه نکردند؟ روشن بگویم؛ چون در دولت آقای رییسی حل شده بود. همان شهیدی که در زمان مسئولیتش تخریبش می کردند که اگر رییس جمهور شود، پیاده روها را دیوار می کشد!

همین است که رهبر انقلاب پس از شهادت ایشان فرمودند " بعد از شهادت رئیس‌جمهور همه از خدمات و تلاش‌های او حرف زدند و من دلم برای رئیسی سوخت."

ورزش بانوان از چه درجه اهمیتی برخوردار است؟

در تجمع ورزشکاران در زورخانه کن، نیمی از آنان بانوان بودند. وقتی برنامه تمام شد با اینکه آقای جلیلی برای مسافرت و مناظره، فهرست فشرده ای داشتند، اما ماند و با خانمها درباره مطالباتشان در این حوزه پراهمیت صحبت کرد." یکی از مهم ترین وظایف دولت من پرداختن جدی به ورزش بانوان است." این عین جمله ی آقای جلیلی در این دیدار است.

چگونه به این مهم خواهند رسید؟

بستگی به معاون بانوان دارد که انتخاب می شود تا برنامه ها را پیش ببرد.

موضوع معیشت و اشتغال ورزشکاران در دولت ایشان تا چه اندازه اهمیت دارد؟

صد درصد. یکی از مسائلی که در گذشته زشت و مذموم شمرده می شد مهاجرت ورزشکار بود. اما بی توجهی به قهرمانان و وعده هایی که محقق نشد و جوایزی که سه دوره بلاتکلیف و بدون اقدام مانده بود، باعث مهاجرت قهرمانان به کشورهایی مثل قطر با ظواهر فریبنده و جذب ورزشکاران مطرح شد.دولت رییسی سه بار قهرمانان و ورزشکاران مدال آور را دعوت کرد و جلسه گذاشت و جوایزشان را داد. آخرین بار 10 روز قبل از شهادتش بود.

جلیلی نیز متعهد است و حتما در مورد رفاه، بیمه و معیشت برنامه هایی دارد. یکی از برنامه های ایشان در مورد بیمه مربیان و داوران است که تا کنون شغل محسوب نمی شد  و در دولت ایشان شغل محسوب خواهد شد.

شهرک مدال که شهید رییسی قول ساخت داد، در برنامه های جلیلی دیده شده است؟

بله در برنامه های جلیلی پیش بینی شده است.

طرح آمایش سرزمینی که در جلسه 5 ساعته رییس جمهور شهید با وزیر ورزش تایید شد، در دولت چهاردهم اجرایی می شود؟

این برنامه راهبردی در دستور کار است. این طرح در جامعه ورزش ناشناخته است. طرح آمایش سرزمینی همان استعدادیابی در هر شهر طبق استعدادهای هر رشته ورزشی است.در زمان رییسی ورزش از سایه و زیر ابر بیرون آمد و در این دولت مثل ماه شب چهاردهم می درخشد.

دربرخورد با فساد در ورزش چقدر جدیت می بینید؟

بزرگان حاکمیت نیز در مورد فساد در ورزش و تخلفات دغدغه دارند و صحبت کرده اند. " در برخورد با متخلف نباید هیچ ملاحظه و سهل انگاری شود و قابل قبول نیست. اعم از تخلف مسئولین و غیر مسئولین"فساد یک اژدهای هفت سر است که باید مقابله کرد. مطالبات جامعه ورزش زیاد است. دیروز سیل نامه ها جاری بود. با وجود دقت در این حوزه باز هم شاهد فساد در این حوزه و تخلفات هستیم. مثلا همین پرونده فساد در مس رفسنجان. به زودی هم پرونده فساد یکی از باشگاههای صنعتی تهران رو خواهد شد.جلیلی تاکید دارد برای مقابله با متخلفین و مفسدین ورزش باید روحیه جهادی را باور کنیم تا کمتر تخلف شود.
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های مصاحبه