رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی»:

کاهش قیمت لاستیک در بازار

قیمت لاستیک طی ۱۵ روز گذشته، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است ، عرضه انبوه لاستیک پراید در چند روز آینده

صنعت

22
کاهش قیمت لاستیک در بازار

تدابیری برای ثبات بازار تایر متقاضیان با ارائه کارت ملی و سند خودرو می‌توانند از واحدهای صنفی لاستیک مورد نیاز خود را خریداری کنند قرار است تجار برای تنظیم بازار، ‌لاستیک در سایزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ وارد کشور کنند و این امر تا ثبات بازار لاستیک ادامه خواهد داشت.

چند وقتی بود که بازار لاستیک انواع خودرو بشدت بهم ریخته بود. قیمت‌ها در بازار هفته به هفته افزایش پیدا می‌کرد و خیلی از کسانی که نیاز به تعویض لاستیک داشتند، سرگردان شده بودند.

دلیل اصلی این ماجرا هم حضور سفته‌بازان در بازار لاستیک بود؛ آنها از کندی تخصیص ارز سوء‌استفاده کردند. در حقیقت بازار لاستیک به خاطر ندادن نهاده‌های تولیدی به علت مباحث ارزی دچار چالش‌هایی شده بود.

اما طی 20 روز اخیر، ‌سیاست‌گذاران در حوزه لاستیک ورود جدی کردند تا ضمن ساماندهی این بازار، ‌شرایطی را فراهم کنند که مردم بی‌دغدغه بتوانند لاستیک مورد نیاز خود را بدون آنکه در صف طولانی بمانند و یا سراغ دلالان بروند، خریداری کنند. از همین رو توافقی بین انجمن صنفی صنعت تایر و تولیدکنندگان تایر صورت گرفته که در رینگ‌های پرمصرف 13، 14 و 15 اینچ، ‌حداقل 700 هزار حلقه لاستیک عرضه شود.

آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند بخش قابل توجهی از این میزان لاستیک روانه بازار شده است. به‌گونه‌ای که مشکل رینگ 15 اینچ برطرف شده و رینگ 14 اینچ نیز بزودی مرتفع خواهد شد و البته نهایتاً تا 4 روز آینده ریگ 13 اینچ که برای پرایدسواران کاربرد بیشتری دارد، به صورت گسترده توزیع خواهد شد. لذا خریداران بدون آنکه معطل شوند می‌توانند لاستیک خودروی خود را خریداری کنند.

براین اساس واردات هم در دستور کار است. این خبرها نشان می‌دهد که دیگر سفته‌بازان جایی برای دلالی نخواهند داشت و نمی‌توانند از این بازار سودجویی کنند. دراین خصوص با محمدرضا آل سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید.

 توزیع 700 هزار حلقه لاستیک به بازار به کجا رسید؟ آیا تولیدکنندگان لاستیک در این خصوص همراهی کردند؟

براساس تعهدی که تولیدکنندگان لاستیک دادند، ‌700 هزار حلقه لاستیک وارد بازار خواهد شد، خوشبختانه‌ این روند آغاز شده و به همین جهت قیمت لاستیک در بازار آزاد کاهشی شده است. اوایل آبان‌ماه انجمن صنفی صنعت تایر و تولیدکنندگان تایر با یکدیگر توافق کردند که به سرعت حدود 700 هزار حلقه لاستیک رینگ‌های پرمصرف 13، 14 و 15 اینچ که در پراید، پژو و سمند به کار می‌روند را در بازار توزیع کنند، به‌طوری که تا نیمه اول آذرماه این کالاها به طور کامل در بازار توزیع شود و در اختیار مردم قرار بگیرد. توزیع متناوب لاستیک سبب شده که روند کاهش قیمت نسبت به هفته‌های پیش شتاب بیشتری پیدا کند. مردم نیز این کاهش قیمت را در بازار لمس کردند.

 با توزیع لاستیک‌های داخلی، وضعیت بازار برای ماه‌های آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

ادامه توزیع لاستیک باعث خواهد شد که بزودی حباب قیمتی بازار لاستیک ترکیده شود و همچنین قیمت‌ها به نرخ مصوب دولت برسد. تعداد زیادی از کارخانه‌های تولیدکننده عرضه لاستیک را آغاز کردند و مابقی نیز طی روزهای آتی محصولات خود را روانه بازار خواهند کرد.

همچنین در کنار افزایش تولیدات داخلی و براساس تهمیداتی که ستاد تنظمیم بازار اندیشیده است، کمبودهای احتمالی بازار از طریق واردات تأمین خواهد شد. قرار است لاستیک‌های 13، 14 و 15 وارد کشور شود. تجار با هدف تعادل بازار، درحال کمک به تولیدکنندگان هستند.

براساس آنچه که وزارت صمت اعلام کرده تا زمان تنظیم و ثبات بازار لاستیک، افزایش تولید و واردات لاستیک‌های پرمصرف در دستور کار است.

  توزیع انبوه لاستیک تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

روند توزیع لاستیک تا زمانیکه قیمت‌ها در بازار با نرخ مصوب دولت همسان شود، ‌ادامه خواهد یافت. با توجه به افزایش عرضه لاستیک متقاضیان با ارائه کارت ملی، سند خودرو و شماره تلفن همراه به نام متقاضی می‌توانند از واحدهای صنفی، لاستیک مورد نیاز خود را خریداری کنند. در این خصوص هیچ مشکلی وجود ندارد و مانند گذشته نیازی به ثبت‌نام و ماندن در صف‌های طولانی نیست.
 
 میزان کاهش قیمت‌ها چقدر بوده است؟

طی 15 روز اخیر، قیمت لاستیک حدود 30 درصد افت داشته است و پیش‌بینی می‌شود که تا یک‌ماه آینده این روند ادامه پیدا کند. براین اساس می‌توان گفت که از ابتدای دی‌ماه بازار لاستیک به تعادل کامل خواهد رسید.
 
 یکی از معضل‌های که درخصوص بازار لاستیک وجود دارد، ‌کمبود لاستیک پراید است. در این خصوص چه پیش‌بینی وجود دارد؟

ظرف سه تا چها روز آینده، با عرضه لاستیک یکی از کارخانه‌های تولیدکننده، معضل لاستیک‌های پراید مرتفع خواهد شد و تمام دارندگان پراید می‌توانند با قیمت مصوب دولت، ‌لاستیک مورد نیاز خود را تهیه کنند. طی این مدت بازار با کمبود لاستیک در سایزهای 13، ‌14 و 15 مواجه بود. به‌واسطه برنامه‌ریزی صورت گرفته، مشکل لاستیک 15 برای خودروهای سمند به صورت کامل حل شده است و درخصوص سایر سایزها نیز مشکلات این حوزه بزودی رفع می‌شود.

آرامش بازار لاستیک به دلیل همکاری و هماهنگی بسیار خوب و مناسب تولیدکنندگان لاستیک، ‌ستاد تنظیم بازار و پلیس امنیت اقتصادی فراجا است. همان‌طور که مقام معظم رهبری برای سال‌جاری به افزایش تولید اشاره کردند، ‌تولیدکنندگان تلاش کردند که با وجود مشکلات مختلف به سمت افزایش تولید حرکت کنند و خوشبختانه در این مسیر دولت نسبت به تأمین ارز تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه و واردات لاستیک اقدام کرده است.

 افزایش تولید کارخانجات چگونه دنبال خواهد شد؟

تأکید می‌کنم که کارخانه‌ها تولید خود را بر تایرهای پرمصرف به خصوص رینگ 13 معطوف کرده‌اند و همین امر سبب شده شاهد روند کاهشی قیمت‌ها باشیم و همچنین قیمت‌ها به‌شدت به نرخ مصوب نزدیک شده است. دراین‌صورت قطعاً التهاب بازار کاهش پیدا می‌کند و لاستیک مورد نیاز مردم توسط اعضای صنف لاستیک با قیمت مصوب توزیع می‌شود و به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

قیمت‌ها برای رینگ 14 نیز به همین شکل است و تقریباً بازار مصرف‌کننده به بازار نرخ مصوب نزدیک شده است و فقط رینگ 13 مانده که کارخانه‌ها تولیدات خود را برای این سایز نیز افزایش داده‌اند و عرضه بیشتر جوابگوی تقاضای مردم هست و جای نگرانی وجود ندارد چون لاستیک به‌وفور وجود دارد و به قیمت مصوب بسیار نزدیک خواهد شد. براین اساس کسانی که در سایت‌ها ثبت‌نام کردند به یک روش توزیع ورود کردند که به مسیر توزیع صحیح تایر کمک کرد و روش دیگر سنتی و بهینه است که مردم تایر خود را در واحدهای صنفی تحویل می‌گیرند و راستی‌آزمایی نیز صورت می‌گیرد.

ازاین‌رو مسیر دیگر که کسی تایر خود را تحویل می‌گرفت و شاید در واحد صنفی دیگر تحویل بگیرد و بازارچه‌های موازی ایجاد شود، از بین رفته است و مردم در سایت‌های دیوار و شیپور، تایر را با قیمت‌های دیگر به فروش می‌رساندند و قیمت‌ها مورد کنترل نبود درحال جمع‌آوری کامل است.

از آنجا که این بازار برای سودجویان و سفته‌بازان جذاب نیست، دیگر دلیلی ندارد که به اشکال غیرقانونی خرید و فروش شود. زمانی سودجویان در این بازار حضور داشتند که سودهای خوبی برای آنها داشت اما در شرایط فعلی احتکارکنندگان هم به صف فروش ملحق شدند.

افزایش تولید لاستیک‌های پرمصرف

رضا عباس‌آبادی دانشور، کارشناس صنعت لاستیک گفت: در زمان حاضر با پرمصرفی تایر روبه‌رو هستیم و فروش نیز فصلی است خاصه در تابستان و شب عید که مسافرت‌ها فزونی می‌گیرد و در فصل کشاورزی نیز لاستیک‌های خاص کشاورزی پرمصرف خواهد شد.

او راه درمان کمبود لاستیک در بازار را در تولید سایز‌های پرمصرف خواند و تصریح کرد: اگر این رویه ادامه یابد کارخانه‌ها تولیدات خود را به‌موقع به دست نماینده‌ها خواهند رساند و فروشندگان نیز با قیمت مصوب لاستیک را توزیع می‌کنند.

دستور‌العمل فروش لاستیک اعلام شد

سامانه جامع تجارت با صدور اطلاعیه‌ای برای خرده‌فروشان تایر سواری اعلام کرد که به اطلاع خرده‌فروشان تایر سواری می‌رساند، در زمان فروش تایر سواری به مصرف‌کننده نیاز است مقادیر شماره شاسی و شماره موتور خودرو از خریدار دریافت شده و در سند خرده‌فروشی ثبت شود. همچنین جهت کنترل میزان سهمیه خریدار لازم است روی دکمه «ارسال کد تأیید سهمیه» کلیک شود و کد پیامک شده به خریدار نیز در سند ثبت شود. درحال حاضر شماره شاسی و شماره موتور به‌صورت اختیاری دریافت می‌شود و از ابتدای آذرماه به‌صورت اجباری دریافت خواهد شد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار صنعت