افزیش رونق تجاری ایران در قاره آسیا؛

قطار دیپلماسی اقتصادی شتاب گرفت

صنعت

320
قطار دیپلماسی اقتصادی شتاب گرفت

وزیر اقتصاد ایران با وزیر سرمایه‌گذاری ازبکستان در دیدار با یکدیگر، بر افزایش سطح مناسبات تجاری به یک میلیارد دلاردر سال تأکید کردند.‌

به گزارش ایران؛ دولت چهاردهم با تکیه بر افزایش توان دستگاه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی خود تلاش دارد، ضمن بهبود مناسبات خارجی و رفع موانع، قطار توسعه کشورمان را به ریل درست بازگرداند که حضور همزمان 2 هیأت سیاسی و اقتصادی ایران در نیویورک و آسیای میانه، گواهی بر این تلاش‌هاست.


 رفع موانع و بهبود مناسبات منطقه‌ای

در چند روز گذشته دو هیأت عالی‌رتبه ایرانی یکی در قاره جدید و دیگری در قلب قاره کهن در راستای توسعه دیپلماسی، تبیین مواضع دولت جدید، رفع موانع و بهبود مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی کشورمان مشغول فعالیت، مذاکره و رایزنی بوده و هستند.

از یک سو، مسعود پزشکیان و هیأت همراه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و احیای مذاکرات هسته‌ای در نیویورک به سر می‌برند و از سوی دیگر، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد کشورمان برای شرکت در نهمین اجلاس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا در ازبکستان و آسیانه میانه حضور داشته است. همزمان در نیویورک و سمرقند مذاکرات سیاسی و اقتصادی در جریان بوده و قطار دیپلماسی دولت چهاردهم فعالانه در حال حرکت است.

امید به گشایش‌های مختلف 

سفر رئیس‌ جمهور به نیویورک به عنوان فرصتی برای گشایش‌های اقتصادی و سیاسی در سطح کلان محسوب می‌شود که می‌تواند با رفع موانع تحریمی به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رونق اقتصادی منجر شود.

 رئیس جمهور و هیأت همراه در نخستین تجربه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حضوری پر قدرت از توان دستگاه دیپلماسی کشورمان را به نمایش گذاشتند، بطوری‌که توانستند به جهانیان نشان دهند ایران قدرتمند با حفظ احترام و جایگاه خود درصدد بازتعریف نقش جهانی و منطقه‌ای و توسعه همکاری‌های بین‌المللی است .پزشکیان در این سفر، دیدارها و مذاکرات سازنده‌ای را با مقامات کشورهای اروپایی و سایر کشورها داشته که امید می‌رود به گشایش‌هایی در سطوح مختلف منتهی شود.

پیگیری نتایج توافقات پیشین ایران و چین

در دیگر سو؛ دیپلماسی اقتصادی کشورمان در آسیای میانه نیز با محوریت همتی وزیر اقتصاد در جریان بود. همتی در نهمین اجلاس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا به ازبکستان روزهای پرکاری داشته و دیدارها و مذاکرات متعددی را با مقامات سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف انجام داد. بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا (Asian Infrastructure Investment Bank)  یک مؤسسه مالی بین‌المللی است که با هدف توسعه چند‌جانبه و تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی در منطقه آسیا تشکیل شده است .وزیر اقتصاد کشورمان در جریان این سفر سه روزه، علاوه بر شرکت در نشست سالانه وزرای اقتصاد بانک سرمایه‌گذاری زیر‌ساخت آسیا و جلسه رسمی اعضای هیأت عامل، دیدارهای دوجانبه دیگری را نیز با مقامات سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف داشته است.

در حاشیه این اجلاس، وزیر اقتصاد کشورمان با وزیر اقتصاد مصر، وزیر دارایی چین، رئیس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، وزیر دارایی هند، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد ازبکستان، وزیر اقتصاد قطر، وزیر اقتصاد تاجیکستان و وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان دیدار و رایزنی کرد. در دیدار همتی با وزیر اقتصاد مصر، دو طرف بر توسعه همکاری‌ها تأکید کرد. در دیدار وزیر اقتصاد کشورمان با «فو آن» وزیر دارایی چین موضوعات مهمی مانند توسعه همکاری‌های اقتصادی و پیگیری نتایج توافقات پیشین، در دستور کار قرار گرفت. همچنین در این دیدار بر اجرایی کردن جدی‌تر برنامه جامع راهبردی بلند مدت ایران و چین تأکید شد.

توافق برای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری

دیدار و مذاکره وزیر اقتصاد کشورمان با جین لی کوئین رئیس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا نیزنتایج مطلوبی داشت بطوری که رئیس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا در این دیدار با اذعان به اینکه ایران از اعضای مؤثر این مؤسسه مالی است، تصریح کرد: «در تلاش هستیم شرایط تأمین مالی را برای ایران فراهم کنیم.» همتی پس از دیدار با وزیر دارایی کشور هند، خبر داد که قدرت پنجم اقتصادی جهان بر اراده دولتش در توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورمان و سرمایه‌گذاری در ایران تأکید کرد.

افزایش سطح مناسبات تجاری

وزیر اقتصاد ایران و لذیذ قدرت‌اف وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان در دیدار با یکدیگر، بر افزایش سطح مناسبات تجاری تا یک میلیارد دلار در سال تأکید کردند .دیدار بعدی همتی در حاشیه این اجلاس با وزیر اقتصاد تاجیکستان بود که در این ملاقات، وزیر اقتصاد ایران اعلام کرد: ایران آمادگی ارتقای سطح روابط اقتصادی بین دو کشور را دارد .وزیر اقتصاد تاجیکستان نیز تأکید کرد: علاوه بر تعیین تکلیف مسائل اقتصادی که از گذشته باقی مانده، راه برای افزایش تعاملات بین دو کشور نیز باز است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار صنعت