صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

جوزانی با «بهشت تبهکاران» در جشنواره فیلم فجر

جبارآذین
منتقد و مدرس سینما
مسعود جعفری‌جوزانی، کارگردان شاخص آثار ملی سینما و تلویزیون که بازپخش مجموعه مانا، قوی و تماشایی او «در چشم باد» همچنان با استقبال مخاطبان روبه‌رو است و بعد از چند سال بیکاری و رکود تولید در سینما، این روزها با چراغ خاموش، تریلر سیاسی،اجتماعی و تاریخی «بهشت تبهکاران» را می‌سازد، سال‌ها قبل و همزمان با تولید و نمایش فیلم سینمایی «شیرسنگی» و سریال «در چشم باد» و از آن‌سو، یورش بی‌محابای ایران‌ستیزان با فیلمک‌های هالیوودی و صهیونیستی، ضد فرهنگ، ارزش‌ها و آرمان‌ها و تمامیت ایران، با نگارش فیلمنامه‌های خوش‌ساختار و با محتوای ملی و دینی کوروش کبیر و پوریای ولی، درصدد ساختن آثاری قدر که پاسخگوی هجمه‌های دشمنان کشور و ملت و ایران‌ستیزان باشد، برآمد و در این راه پرسنگلاخ، پای مذاکره با مسئولان و متولیان وقت سینما و تلویزیون و دیگر نهادها و سازمان‌های ذیربط فرهنگی کشور نشست؛ اما او هر چه سرسختانه و با انگیزه جلو می‌رفت، به دلیل بی‌توجهی‌ها و عدم همکاری در این زمینه و بعد از چند سال دوندگی، ره به جایی نبرد و بی‌مهری‌ها و بی‌حمایتی‌ها سبب شد تا کوروش کبیر و پوریای ولی، رنگ پرده سینما و قاب تلویزیون را نبینند و جوزانی به ناچار آن دو را تبدیل به دو کتاب فیلمنامه کرد و منتشر نمود تا شاید روزگاری زمان با او یار شود و بتواند با ساختن کوروش و پوریای ولی در کنار دیگر پیشتازان و اهالی فرهنگ و هنر به جنگ ایران‌ستیزان برود. اگر مسئولان با این سینماگر خوشفکر و ارزشمند ملی همکاری و از ساختن فیلم و سریال ملی او پشتیبانی می‌کردند، ایران و فرهنگ و هنر امروز دست‌کم به دو اثر مهم و ممتاز ضدامپریالستی مجهز بود و در برابر دشمنان، حرف‌هایی قدر برای گفتن داشت. چند سال بعد جوزانی خستگی‌ناپذیر فیلمنامه جذاب ملی «یعقوب لیث» را نوشت و کوشید این قهرمان بزرگ کشور را بر پرده سینما تصویر کند، متأسفانه این بار هم دست‌هایی او را از تولید آثار ملی و ایرانی بازداشتند و....
گرچه تاکنون کوروش کبیر، پوریای ولی، یعقوب لیث و... ساخته نشده و چشم انتظار نگاه مهربان و یاری مسئولان و مدیران متعهد فرهنگی‌اند ولی کتاب فیلمنامه‌های‌شان در بازار موجود است و آنقدر جذاب و تصویری نوشته شده‌اند که می‌شود افزون بر خواندن، آنها را تماشا هم کرد. آنچه بر جوزانی‌ها و دیگر هنرمندان رفت و رخدادهای ماه‌های اخیر و ضرورت تولید فیلم‌ها و سریال‌هایی که باید درباره انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت و هزاران شهید و سرداران بزرگ آسمانی: سلیمانی، همت، خرازی و... ساخته شوند و مدافع فرهنگی دستاوردهای انقلاب و جامعه و نمایانگر قدرت، عزت و عظمت ایران اسلامی باشند، ایجاب می‌کند که متولیان و مدیران متخصص و متعهد و متدین و وطن‌پرست سینما و رسانه ملی با یاری هنرمندان، در این ارتباط طرحی نو دراندازند و حرف‌های تازه‌تر بزنند؛ بویژه که نسل‌های امیدوار و جست‌وجوگر نوجوان و جوان، به بازخوانی و بازنمایی تاریخ کشور و آگاهی از زندگی و مبارزات پهلوان و قهرمان‌های ایران بزرگ علاقه‌مند هستند.
فیلم روشنگرانه و جسورانه «پشت دیوارسکوت» آخرین ساخته سینمایی جوزانی است و او مانند بسیاری از سینماگران، در این سال‌ها امکان تولید اثر جدید را نیافت. تریلر تاریخی، سیاسی و اجتماعی «بهشت تبهکاران» ساخته تازه این سینماگر ملی است که در بخش رزرو چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر قرار دارد و در صورت آماده شدن در این جشنواره حضور خواهد یافت. این فیلم روایتگر جذاب یک واقعه تاریخی در دوران پهلوی و داستان واقعی یک مبارز است که در دام رژیم سلطنتی و بی‌دادگاه‌های حکومت ستمشاهی گرفتار آمده است. جوزانی «بهشت تبهکاران» را اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و در بطن تحلیل شرایط سیاسی و اجتماعی زمان پهلوی و گونه تریلر، حماسی، مبارزاتی و معمایی ساخته است. فیلم او تمام مؤلفه‌ها و ویژگی‌های یک اثر فاخر و درجه یک سینمایی را دارد و دارای فیلمنامه‌ای خوب، بازی‌های مقبول و کارگردانی قوی است و در صورت تکمیل روند تولید، در جشنواره امسال فجر خواهد درخشید. مسعود جعفری جوزانی با نگاه و برخورد سیاسی با هنر و سینما و جشنواره فیلم فجر که ویترین سینمای کشور است، موافق نیست و باور دارد که با تمام نواقص و کاستی‌های سینما، باید چراغ سینما را روشن نگه داشت. او سال قبل و در جشنواره چهلم، در کسوت داور کوشید تا قضاوت‌ها و گزینش‌ها، حرفه‌ای و سینمایی باشد و امسال خود با «بهشت تبهکاران» در جشنواره در معرض قضاوت داوران، منتقدان، رسانه‌ها و مردم قرار دارد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی