صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

برگزاری مراسم یادبود زنده‌یاد سید ابوالحسن مختاباد، آغاز پخش سریالی تازه برای علاقه‌مندان کارهای پلیسی- معمایی و همین‌طور انتشار روایت‌هایی درباره حاج قاسم سلیمانی در قالب کتابی خواندنی از جمله مطالبی هستند که درباره آنها در مجازی امروز می‌خوانید.

یاد
مراسم بزرگداشت روزنامه‌نگار فقید، زنده‌یاد سید ابوالحسن مختاباد روز سه‌شنبه یازدهم بهمن ماه برگزار می‌شود. در این مراسم که به همت انجمن موسیقی ایران و خانه موسیقی ایران از ساعت ۱۶ الی ۱۸ سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود، دوستان و همکاران این روزنامه‌نگار درباره ویژگی‌های حرفه‌ای و اخلاقی او سخن خواهند گفت و با خانواده‌اش ابراز همدردی خواهند کرد. سیدابوالحسن مختاباد منتقد، پژوهشگر موسیقی و از روزنامه‌نگاران پیشکسوت و سرشناس حوزه تخصصی موسیقی، سوم بهمن ماه در سن ۵۲ سالگی براثر سکته قلبی درگذشت. سیدابوالحسن مختاباد (متولد ۲۲ دی ۱۳۴۸ در امره) نویسنده، منتقد، پژوهشگر موسیقی و همچنین از روزنامه‌نگاران شناخته شده کشورمان بود.

آغاز سریالی تازه
علاقه‌مندان آثار سینمایی و تلویزیونی پلیسی می‌توانند سریال جدید «شهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی که پخش آن از شامگاه شنبه شروع شده را از شبکه پنج سیما دنبال کنند.«شهباز» به نویسندگی مینا خدیوی در ژانر پلیسی معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری در ۳۰ قسمت ۴۲ دقیقه‌ای تهیه و تولید شده که هرشب ساعت ۲۳ پخش می‌شود و تکرار آن نیز ساعت ۱۱ و ۱۹ خواهد بود. این مجموعه تلویزیونی درباره یک گروه سایبری است که به‌دنبال هکری بین‌المللی هستند. پلیس سایبری با اشراف به این فضا با مجرمین برخورد می‌کند و به داستان مردمی هم که از آنها سوء‌استفاده شده و مورد طعمه افراد خلافکار قرار گرفته‌اند، می‌پردازد.

مصاحبه خواندنی موراکامی
نویسنده ژاپنی می‌گوید کتاب‌های خودش را هرگز نمی‌تواند بخواند! این نوشته‌ای به نقل از هاروکی موراکامی که ترجمه آثارش در دسترس علاقه‌مندان ایران نیز هست. مهر ترجمه‌ای از مصاحبه این داستان‌نویس سرشناس را با نیویورک تایمز به بهانه جدیدترین کتابش با عنوان «حرفه: رمان‌نویس» را منتشر کرده، او می‌گوید کتاب‌هایی که سعی می‌کند دست نگیرد و هرگز نمی‌خواهد بخواند، کتاب‌هایی هستند که خودش نوشته و منتشر کرده‌ است! او در پاسخ به اینکه آیا رمان کلاسیکی هست که به تازگی و برای اولین بار خوانده باشد گفته: «جوان خام» داستایوفسکی. یک جلد شومیز آن را در کیفم دارم و دارم می‌خوانمش. چندین اثر دیگر داستایوفسکی هم هست که هنوز نخوانده‌ام. بالزاک هم همینطور.» و البته تأکید کرده که در بین نویسندگان - رمان نویسان، نمایشنامه نویسان، منتقدان، روزنامه نگاران، شاعران بیش از همه «کازوئو ایشی گورو» را تحسین می‌کند و به او علاقه زیادی دارد چراکه کتاب‌های جدیدش همیشه ارزش انتظار را دارند و او بسیار با شخصیت است.» اگر خواهان کسب اطلاعات بیشتری درباره موراکامی هستید سری به ترجمه مهر از این گپ‌وگفت خواندنی بزنید.

کتابی تازه درباره حاج قاسم
کتاب «کلنّا قاسم»؛ خاطرات زندانیان بحرینی از ایام شهادت حاج قاسم با ترجمه نعیم شرافت و بازنویسی میرمحمدابراهیم یزدانی، با مشارکت بنیاد مکتب حاج قاسم و از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شد. حاج‌قاسم سلیمانی به‌عنوان سیدالشهدای مقاومت، با وقف زندگی خود در مسیر مقاومت، ثمرات و دستاوردهای عظیمی را برای مردم ایران و منطقه به ارمغان آورد. او پس از شهادت نیز با تشییع‌ جنازه میلیونی خود در کشورهای ایران و عراق، پیام «مقاومت تا شهادت» را به گوش جهانیان رسانید. این کتاب، خاطرات مردانی هست که در سوگ شهیدی گریه می‌کنند که برخی از آنها تاکنون او را از نزدیک ندیده‌اند. مردی که فرماندهی دل‌ها را در دست داشت. این کتاب، روایت مظلومیت شیعه و استواری جوانان مقاومت در مقابل ظلم‌وستم حکومت‌های مستکبر جهان هست. مردانی در این کتاب برای شما خاطره می‌گویند که با هدف آزادی جنگیدند و هم‌اکنون در بند زندان‌های آل‌خلیفه هستند؛ اما همچنان استوار و امیدوار به گرفتن انتقام خون فرمانده خودشان مقاومت می‌کنند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی