صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کرد

ارتقای کیفیت زندگی دانشجویی تا مهرماه

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

زمان زیادی به آغاز سال تحصیلی نمانده است و طبیعتاً اکنون دانشگاه‌ها باید در تکاپوی تعمیر و بازسازی سراهای دانشجویی و برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت خوابگاه‌ها و تغذیه دانشجویی باشند تا پذیرای دانشجویان از سراسر کشور شوند، در همین خصوص لازم است بدانیم از سوی سازمان امور دانشجویان که متولی این امر است چه اقدامی برای بهتر شدن سراهای دانشجویی و کیفیت تغذیه دانشجویی صورت گرفته است. ابراهیم نعیمی معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره اقدامات این سازمان برای ارتقای سراهای دانشجویی بیان کرد: در حال حاضر یک گردهمایی با موضوع تغذیه و سراهای دانشجویی در حال برگزاری است اما همواره در سطوح مختلف نشست‌های متعددی برگزار شده و موضوعات پرچالش حوزه‌های دانشجویی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، سپس تلاش شده اقداماتی برای آن چالش‌ها صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: غیر از سطح معاونین، دو سه سالی است که مدیران دانشجویی هم در این گردهمایی‌ها حضور فعال دارند. برگزاری گردهمایی در مدیران و رؤسای سراهای دانشجویی مغفول مانده بودند که سعی شد در دستور کار قرار بگیرد. در حالی که ضرورت داشت در زمینه ارتقای کیفیت تغذیه دانشجویی یک هم‌اندیشی و ارتقای دانش میان همکاران صورت بگیرد.
نعیمی با اشاره به اینکه آیین‌نامه سراهای دانشجویی اصلاح خواهد شد، گفت: در گردهمایی مدیران دانشجویی آیین‌نامه سراهای دانشجویی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و آخرین چکش‌کاری‌ها روی آیین‌نامه‌ها انجام و بعد به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود تا ان‌شاءالله بتوانیم روند مطلوب‌تری در ارائه خدمات کیفی به جامعه دانشجویی ارائه دهیم.
معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در پاسخ به این سؤال که آیا بندهای جدیدی به آیین‌نامه سراهای دانشجویی اضافه می‌شود؟ گفت: در آیین‌نامه قبلی صرفاً بحث اسکان دانشجو درنظر گرفته شده بود، ولی آیین‌نامه جدید تحت‌عنوان آیین‌نامه جامع اسکان در سراهای دانشجویی است که مجموعه سراهای دانشجویی را دربرمی‌گیرد نه فقط سراهای ذیل وزارت علوم، بلکه تمام سراهای استیجاری و خودگردان هم ذیل این آیین‌نامه خواهند بود. بنابراین وقتی عنوان آیین‌نامه تغییر کرده، محتوای آن نیز باید متناسب با عنوان تغییر کند.
وی افزود: سرای دانشجویی مکانی است که باید فضایی برای مطالعه، زندگی بهینه، ارتقای معنویت و سلامت جسمانی و روحی دانشجویان داشته باشد، از این‌رو اینها موارد جدیدی است که با تغییرات به آیین‌نامه اضافه شده است. همچنین در آیین‌نامه جامع به بحث بهداشت و سلامت دانشجویان توجه زیادی شده است.
نعیمی در پاسخ به این سؤال که گردهمایی‌ای که شما در خصوص ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی برگزار کردید، چقدر در راستای مطالبات و گلایه‌های دانشجویان بوده است؟ گفت: ما از قبل چالش‌های دانشجویان را از حیث وضعیت تغذیه، وسایل و تجهیزات خوابگاهی جمع‌آوری کردیم، سپس کمیسیون‌ها و گروه‌هایی که در گردهمایی تشکیل می‌شود، همین چالش‌ها را بررسی می‌کند تا وضعیت بهتری برای ارتقای امکانات و شرایط خوابگاه‌ها صورت بگیرد.
معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: ما خروجی این بحث‌ها و بررسی‌ها را به اشتراک می‌گذاریم تا رؤسای سراهای دانشجویان بتوانند از نتیجه آن استفاده کنند. ما همچنین از تجربه سایر دانشگاه‌ها در زمینه مدیریت بهتر سراهای دانشجویی بهره خواهیم برد و آن را به رؤسای دیگر منتقل خواهیم کرد تا از ایده سایر دانشگاه استفاده کنند.
وی در واکنش به این پرسش که در بحث شاخص‌های سلامت عمومی برای دانشجویان چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفت: سازمان امور دانشجویان متولی سلامت جسمانی، روحی، روانی و اجتماعی دانشجویان است. اما دانشجویی که ما تحویل می‌گیریم، با وجود چالش‌های مختلفی که از قبل با آن روبه‌رو بوده وارد دانشگاه می‌شود، در نتیجه ما در بدو ورود دانشجویان را مورد غربالگری سلامت جسمانی و روانی قرار می‌دهیم.
نعیمی گفت: در ۱۱۷ دانشگاه وزارت علوم، تنها ۳۵ دانشگاه داریم مرکز بهداشت مستقل داشته و مابقی دانشگاه‌ها با یک درمانگاه کوچک و یا مرکز مشاوره تجمیع شده‌اند. دانشگاه‌هایی که مرکز بهداشت مستقل دارند، دانشجویان خود را به‌طور کامل مورد معاینه قرار می‌دهند و یک‌سری آزمایش‌ها داشتیم که به علت پرهزینه بودن برای دانشگاه، به دانشجویان پیشنهاد کردیم در صورت نیاز خودشان این آزمایش‌ها را انجام دهند. در برخی از آزمایش‌ها دیدیم که تعدادی از دانشجویان کم‌خونی دارند، البته کم‌خونی در دانشجویان دختر بیشتر است از این‌رو برای آنان کارنامه سلامت تشکیل دادیم و توصیه‌های تغذیه‌ای به آنها داده شد.
معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در پایان گفت: در بحث غربالگری روانی اگر موردی از جمله خشونت در شخص دیده شود مرکز مشاوره دانشگاه آنها را تحت درمان قرار خواهد داد. اما رویکرد اصلی ما در حوزه سلامت این است که با ایجاد سواد سلامت جسمانی، روانی، معنوی و اجتماعی در میان دانشجویان، نگرشی ایجاد کنیم که آنها خودشان در راستای سلامت خود گام بردارند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی