100 درصد آب شرب جزایر خلیج فارس با آب شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود

عبور از تنش آبی هرمزگان با آب شیرین‌کن‌ها

شیما جهان بخش
خبرنگار


ساحلی‌ترین استان کشور بیش از 2 دهه است که با مشکل تأمین آب شیرین مواجه شده و کارشناسان و مسئولان هرمزگانی راه برون‌رفت از این مشکل را گسترش آب شیرین‌کن‌ها می‌دانند. آنها تأکید دارند در حال حاضر حدود 45 درصد نیاز آبی مرکز استان و 100 درصد آب آشامیدنی جزایر مسکونی این استان از محل آب شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود و لازم است این موضوع با جدیت بیشتری دنبال شود.
رفع تشنگی شهرها و روستاهای استان با توسعه آب ‌شیرین‌کن‌ها
«عبدالحمید حمزه‌پور»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در این زمینه در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه در 3 سال اخیر کارهای بزرگی در حوزه آبرسانی استان انجام شده است، اظهار داشت: سال‌هاست استان هرمزگان با وجود بیشترین بهره‌مندی از سواحل خلیج فارس، با مشکل کمبود منابع آب شیرین مواجه شده و معتقدم تنها راه عبور از این وضعیت توسعه سایت‌های آب ‌شیرین‌کن است.
وی ادامه داد: در 3 سال اخیر با حمایت دولت و پیگیری‌های استاندار در راستای تأمین آب پایدار اهالی استان از ۱۹ سایت آب‌ شیرین‌کن که طراحی شده بود؛ ۱۲ سایت به بهره‌برداری رسیده و 8 سایت نیز در مرحله اجرا قرار گرفته است. در تلاشیم بخشی از این 8 سایت در هفته دولت و بقیه آن تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

عبور از بحران تنش آبی 
در تابستان
حمزه‌پور با تأکید بر اینکه احداث آب ‌شیرین‌کن‌ها مشکل تأمین آب بسیاری از روستاهای استان را رفع کرده است، افزود: بهره‌برداری از آب شیرین‌کن حیران توانسته مشکل تنش آبی در چندین روستای غرب استان از جمله روستاهای بندرمعلم، حمیران، برکه سفلین و... را حل کند. همچنین تعدادی از روستاهای دیگر بویژه در قشم، سیریک، شرق شهرستان جاسک، بخش مرکزی بندرعباس هم با کمک آب شیرین‌کن‌ها از تنش آبی در تابستان عبور کرده‌اند. در حوزه آبرسانی به شهرها هم اقداماتی انجام گرفته و مشکل آبی شهرهایی از جمله سیریک، درگهان، لیردف و جن برطرف شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در 2 سال اخیر باران‌های مؤثری در بالا‌دست نداشته‌ایم، گفت: در حال حاضر ظرفیت سدهای سرنی میناب، استقلال و شمیل و نیان بشدت کم شده و اگر تنها به بارش‌ها امیدوار باشیم با مشکل مواجه خواهیم شد. البته با اخذ مجوز خرید تضمینی از سازمان برنامه و بودجه کشور برنامه‌ریزی شده بتوانیم از ظرفیت آب شیرین‌کن‌های موجود در مرکز استان از جمله آب شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی و آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی استفاده کنیم. در همین راستا بیش از8 سایت جدید آب شیرین‌کن با ظرفیت بیش از 25 هزار مترمکعب در سطح استان در دست اجرا داریم. با راه‌اندازی این آب شیرین‌کن‌ها بخشی از مناطق بحرانی از جمله شهرستان بستک، جزیره قشم، هرمز و ابوموسی پوشش داده خواهند شد.
وی با تأکید بر لزوم مدیریت مصرف آب از سوی مردم گفت: با توجه به شرایط استان و مصرف بیش از حد آب در فصل تابستان، انتظار داریم مردم همکاری صمیمانه‌ای با ما در مدیریت مصرف و استفاده بهینه داشته باشند.

 100 درصد آب آشامیدنی جزایر را آب شیرین‌کن‌ها تأمین می‌کنند
حمزه‌پور به اجرای طرح‌های آبرسانی در سیریک هم اشاره کرد و گفت: این شهرستان هیچ دسترسی به دریا ندارد و در ادوار گذشته از دشت راونگ میناب تأمین آب می‌شد اما در حال حاضر درتلاشیم با وارد مدار کردن آب شیرین کن زیارت، نیاز آبی شهرها و روستاهای سیریک را نیز تأمین کنیم.
مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه 100 درصد آب آشامیدنی جزایر مسکونی این استان از محل آب شیرین کن‌ها تأمین می‌شود، گفت: شهرستان قشم به عنوان یکی از بزرگترین جزایر خلیج فارس، هیچ منبع آبی ندارد و تنها امید مردم آب شیرین کن‌ها هستند. در حال حاضر 50 روستا و 3 شهر این جزیره از محل آب شیرین‌کن مپنا آبرسانی می‌شوند.همچنین 100 درصد آب شهرهای بزرگ همچون بندرلنگه، کنگ، سیریک و قشم و 50 درصد شهر بندرعباس از محل سایت‌های آب شیرین‌کن تأمین می‌شود.
حمزه‌پور با بیان اینکه رسانه‌ها باید مردم را از شرایط کم آبی حاکم بر استان هرمزگان آگاه کنند، افزود: در حال حاضر ۴۰ درصد از نیاز آبی مرکز استان از طریق شیرین‌سازی آب دریا و ۶۰ درصد دیگر از طریق منابع سطحی تأمین می‌شود که به دلیل خشکسالی و کاهش حجم آب پشت سدها ضروری است تا با یاری مشترکین در مصرف بهینه آب، بخشی از کمبودها جبران شود تا شاهد پایداری آب شرب مشترکین شهر بندرعباس باشیم.

 

برش

تخصیص بودجه برای خرید آب تضمینی
مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه آبِ آب‌شیرین‌کن‌ها صرفاً باید برای مصرف شرب و بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد از رسانه‌ها خواست تا با فرهنگ‌سازی مصرف بهینه از مردم بخواهند تا از آبیاری فضای سبز با آبِ آب شیرین‌کن‌ها خودداری کنند. این مقام مسئول تصریح کرد: استان هرمزگان باتوجه به خشکسالی‌های پی در پی و همچنین پایین رفتن آب‌های زیرزمینی و کاهش آب سدها، سال‌های متمادی با مشکل کم‌آبی مواجه بوده و در حال حاضر تأمین آب تنها از طریق توسعه آب شیرین‌کن‌ها ممکن است. از دولت و سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم تا در خصوص تخصیص بودجه برای خرید تضمینی آب از سایت‌های آب شیرین‌کن نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی