صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱

رئیس‌جمهور در نخستین گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم:

شاخص دولت، رضایت مردم است


تأکید رئیس‌جمهور بر گفت‌و‌گو با مردم
رئیس جمهور در ابتدای این گفت‌و‌گوی تلویزیونی، در پاسخ به اینکه در چه فاصله زمانی می‌تواند چنین گفت‌و‌گوهایی انجام شود، اظهار کرد: هر ماه یک بار می‌توانم با شما صحبت کنم، حرف مردم را بگوییم و دغدغه‌ها و حرف مردم را هم بشنویم.
مسعود پزشکیان با بیان اینکه به حرف‌هایی که زدیم و وعده‌هایی که دادیم، پایبندیم، افزود: سعی می‌کنیم با مردم صادق باشیم و هر چه از دستمان برمی‌آید، برای مردم انجام دهیم. بر آنچه گفتیم پایبندیم و سعی می‌کنیم جز راست نگوییم.
وی با اشاره به اینکه هفته آینده یک نشست خبری برگزار خواهد شد، اضافه کرد: مشکل ما تاکنون این بود که باید دولت تشکیل می‌شد و اینکه ببینیم با چه کسانی می‌خواهیم کار کنیم.
پزشکیان با قدردانی از رئیس مجلس برای رأی به وزرای کابینه گفت: در هیچ دولتی میانگین رأی اعتماد به وزرا به این میزان نبوده است. دلیل این امر هم این بود که انتخاب اعضای دولت برای وفاق ملی بود و به همین منظور از چهره‌هایی از دولت شهید رئیسی، دولت روحانی، افراد مستقل و اصلاح‌طلبان انتخاب کردیم. تا اینجا سعی کردیم در حد وسع خود دولت وفاق ملی را تشکیل دهیم.

ارزیابی رئیس‌جمهور از فعالیت یک ماهه دولت
رئیس جمهور درباره فعالیت یک ماهه دولت چهاردهم، با اشاره به مشکلات گندمکاران، پرستاران، معلمان و بازنشستگان و نیز ناترازی‌های موجود در حوزه برق، انرژی و محیط زیست، گفت: در این مدت با مسئولان سابق جلسه گذاشتیم و وضعیت موجود را از آنها پرس و جو کردیم. اطلاعاتی که این مسئولان به ما ارائه کردند، آن وضعیتی است که امروز مشاهده می‌کنیم.
پزشکیان افزود: برای گندمکاران ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود که این مبلغ هم در صندوق موجود نبود، در صورتی که آنچه به انبارها تحویل داده شده بود به هزینه‌ای بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز داشت.
وی با بیان اینکه این مسأله در حال حل شدن است، ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان و معلمان نیز مشکلاتی داشتیم که تمهیداتی برای آنها نیز اندیشیده شده تا این مشکلات را تا جایی که امکان دارد حل کنیم.
پزشکیان با بیان اینکه ما ابتدا باید بدانیم کجا هستیم و بدانیم کجا می‌خواهیم برویم، گفت: من گذشته را نقد نکردم، زیرا اعتقاد دارم در حال حاضر باید دست به دست هم دهیم و با وفاق و نگاه به سند چشم انداز، به جلو برویم و این امر، می‌طلبد که به نخبگان، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان توجه کرده و آنان را ببینیم و اجازه دهیم آنان توانمندی خود را بروز دهند.

شاخص ارزیابی دولت، رضایتمندی مردم است
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، درباره چینش سایر ارکان دولت اعم از معاونان وزرا و مدیران استانی، گفت: با وفاقی که به وجود می‌آید و با شاخص‌هایی که خواهیم گذاشت، کاری می‌کنیم تا معاونان وزرا و به ترتیب در استان‌ها، مدیران استانی 
بر اساس شایستگی انتخاب شوند، و نه براساس وابستگی حزبی، گروهی و جناحی.
پزشکیان، شاخص دولت چهاردهم را رضایت مردم برشمرد و افزود: ما بشدت تحت تحریم هستیم؛ امریکا، اروپا و کشورهایی که از سیاست‌های امریکا تبعیت می‌کنند، ایران را تحریم کرده‌اند و با ما معامله نمی‌کنند و ما به مشکل خوردیم. اما این مسأله که با مردم با مهربانی برخورد کنیم و مشکل مردم را حل کنیم، ربطی به تحریم‌ها ندارد و حل مشکل مردم شاخص ارزیابی ما از نیروهای انسانی خواهد بود.

وفاق، یک باور است نه شعار
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره معنای وفاق، با بیان اینکه آنچه درباره وفاق می‌گویم یک باور است و نه یک شعار، گفت: باور من که براساس آموزه‌های اعتقادی و دینی آموخته‌ام، این است که وحدت و انسجام مسلمان اصلی است که در اسلام بسیار بر آن تأکید شده که نمونه بارز آن، وقتی است که رسول خدا مکه را فتح کردند.
 پزشکیان با اشاره به اینکه پس از فتح مکه از سوی مسلمانان، هیچ خونریزی اتفاق نیفتاد و پیامبر همه مسلمانان و نه صرفاً مؤمنان را برادر عنوان کردند، اضافه کرد: ارزش و اهمیت اصلاح کردن میان مسلمانان، حتی از نماز و روزه هم بالاتر است.
وی اظهارکرد: از این رو، امروز باید پرسید علت اختلاف‌ها چیست و منشأ دعواهای ما چیست؟ مسأله این است که وقتی اختلاف داریم، اصلاً برای چه نماز می‌خوانیم؟

تضمین هماهنگی در تیم اقتصادی دولت
رئیس جمهور درپاسخ به سؤالی درباره وحدت رویه و هماهنگی در تیم و وزارتخانه‌های اقتصادی دولت، اظهارکرد: در وزارت اقتصاد، در سازمان برنامه و بودجه و در دولت، آقای دکتر طیب‌نیا که به عنوان مشاور بنده فعالیت دارند، همه این اجزا به صورت هفتگی جلساتی داریم، مضافاً اینکه همه این ارکان براساس برنامه پیش می‌روند تا دریابیم که چگونه اختلاف سلیقه‌ها را کم و دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم تا به اهداف مورد نظر خود برسیم.
پزشکیان همچنین گفت که در این مدت با وزرا، رؤسای جمهور و نخست‌وزیران بیش از۴۰ کشور گفت‌و‌گو کرده است، ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال عقد پیمان‌هایی با برخی از این کشورها است که نهایتاً می‌تواند بخش وسیعی از مشکلات را حل کند.
وی در ادامه با بیان اینکه معتقدم اگر انسجام داخلی‌مان را حفظ و اختلافات داخلی را حذف کنیم و دست به دست دهیم، می‌توانیم مشکلاتمان را با همسایگان و دنیا از بین ببریم، ادامه داد: بخشی از مشکلات اقتصادی به مسائل و مشکلات داخلی برمی‌گردد و بخشی از آن هم به ارتباطات خارجی ما برمی‌گردد اما بخشی از مشکلات ما نیز به اراده ما مربوط می‌شود که چگونه با مشتریان خود برخورد کنیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا تا پایان سال می‌توانیم انتظار کاهش نرخ تورم به 30 درصد را داشته باشیم، گفت: ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد؛ اما این امر بستگی دارد به اینکه در دنیا چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و در کنار آن، روندی که در داخل با هم گفت‌و‌گو می‌کنیم تا اینکه چگونه به یک وفاق برسیم.
 
برنامه دولت برای حل ناترازی بانک‌ها
رئیس جمهور درباره حل مشکل ناترازی بانک‌ها، با بیان اینکه وجود ناترازی در بانک‌ها کاملاً درست است اما در حل این مسأله باید طوری عمل کنیم که مردم ضرر نکنند، گفت: اینکه یک دفعه اعلام کنیم یک بانک ناتراز است و در آن را ببندیم، در این صورت با کسانی که با اعتماد به نظام در آن بانک سرمایه‌گذاری کردند، چه کنیم؟
پزشکیان گفت: می‌دانیم ناترازی وجود دارد و بانک‌ها را می‌شناسیم، اما باید روندی را در پیش بگیریم که برای مردم مشکل ایجاد نکند.
وی با بیان اینکه در این مورد، چند مسأله وجود دارد، اظهار کرد: نخست آنکه وزیر نظراتش را بر اساس چارچوب قانون و برنامه اعلام می‌کند. ما برای اینکه بتوانیم راه را محکم‌تر ادامه دهیم، حتماً با کارشناسان اقتصادی هم جلساتی خواهیم داشت و از آنان نظر خواهیم خواست تا بتوانیم ثباتی را که مردم به دنبال آن هستند در جامعه ایجاد کنیم.
رئیس جمهور ادامه داد: این ثبات به این صورت نیست که فقط با عمل براساس ذهن و سلیقه من ایجاد شود، بلکه اگر بتوانیم مجموعه کسانی را که در این رابطه کارشناس هستند و تخصص دارند در کنار هم قرار دهیم و سپس ایده‌ها و نظرها را اخذ کنیم و الگوهایی را به دست آورده و بر مبنای آن بهترین روش را انتخاب و به آن عمل کنیم، می‌توانیم ثباتی را که انتظار است در جامعه ایجاد کنیم.
 
پشتیبانی از معلمان مناطق محروم
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با طرح این سؤال که چرا وضعیت طوری شده است که مردم نمی‌توانند در هر نقطه‌ای از کشور، فرزندان خود را در مدرسه مناسب ثبت نام کنند، تصریح کرد: باید برای فرزندان این مردم، بویژه کسانی که در مناطق محروم هستند، معلم بفرستیم و از این معلم‌ها پشتیبانی درستی کنیم.
 
صداهای مختلف 
در دولت شنیده خواهد شد
پزشکیان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا قرار است در دولت چهاردهم صداهای مختلف شنیده شود، گفت: لاجرم به این صورت خواهد بود. در تمام دنیا هیچ اثر انگشتی شبیه یکدیگر نیست. در این صورت چگونه این امکان وجود دارد که ذهن من شبیه ذهن شما باشد یا ذهن شما شبیه فرد دیگری باشد؟
وی با بیان اینکه این یکسانی قطعاً امکان ندارد، ادامه داد: اما اینکه وحدت چگونه شکل می‌گیرد، به نظر من بر اساس چشم‌انداز است که براساس رویکرد علمی تدوین شده که می‌توان به آن افتخار کرد تا با طی این مسیر و در پایان سند چشم‌انداز، در منطقه الگو و الهام‌بخش شویم.
رئیس جمهور سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه هفتم توسعه را میثاقی مشترک بین همه نظرها و طرف‌ها دانست و گفت که اگر این موارد را قبول نداشته باشیم، نشانه نفاق و هرج و مرج است.
وی با بیان اینکه باید کاری کنیم تا وفاق در چارچوب قانون و سیاست‌های کلی نظام اجرایی شود، اظهار کرد: این موضوع را برای همه وزارتخانه‌ها با کمک سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه و تدوین کردیم.
پزشکیان اضافه کرد: برای اجرای سند چشم‌انداز و برنامه هفتم، باید سازمان برنامه و بودجه، برنامه اجرایی و زمان‌بندی ارائه دهد. البته اگر در بندهایی اشکالاتی وجود دارد باید آن را احصا کرد و به مجلس اعلام کنیم. همچنین ابزار اندازه‌گیری برای نظارت بر فرآیند اجرای آن هم تدوین خواهیم کرد تا اهداف ذکر شده در برنامه هفتم توسعه را پیگیری کنند و با مسئولان اجرایی درباره اینکه می‌توانند یا نمی‌توانند برنامه را اجرا کنند، برخورد خواهد شد و در این زمینه به دسته و جناح سیاسی آنان کاری نداریم.
 
تأکید بر عدالت در حوزه بهداشت و آموزش
رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه در جلسه با سازمان برنامه و بودجه، در زمینه عدالت و رفع عقب‌ماندگی برخی استان‌ها در حوزه‌های عدالت جنسیتی، عدالت قومیتی و عدالت منطقه‌ای تأکید کردیم، گفت: در حوزه بهداشت و درمان، تجربه طرح پزشک خانواده و ارجاع، ساختار عادلانه‌ای است که باید محقق شود. اگر این ساختار اجرایی شود، همه استان‌ها و مناطق کشور، از سیستان و بلوچستان تا کردستان و خوزستان، همان خدمتی را دریافت خواهند کرد که فردی در شمال تهران دریافت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش مشکلات بسیاری داریم، تصریح کرد: قابل قبول نیست که اگر کسی پول و آشنا و امکانات ندارد، فرزند این فرد در مدرسه‌ای درس بخواند که ممکن است آموزش خوبی نداشته باشد. باید همه مدارس استاندارد قابل قبول داشته باشند.
پزشکیان گفت: همچنین قابل قبول نیست که اکثر کسانی که به دانشگاه می‌روند از افراد و خانواده‌هایی باشند که بچه‌هایشان به مدارس ویژه و خصوصی و مانند اینها رفته‌اند.
 
با ناترازی به رشد 8 درصد نمی‌رسیم
رئیس جمهور درباره برنامه دولت برای تحقق تأکید رهبر انقلاب بر رونق تولید، ناترازی‌های موجود را یکی از عوامل فشار بر تولید و واحدهای تولیدی کشور دانست و گفت: الان برخی کارخانه‌ها خودشان دارند ناتراز می‌شوند و نمی‌توانند پول کارگران را پرداخت کنند و به فعالیت ادامه دهند. این چیزی است که الان با آن مواجهیم؛ تلاشی که باید بکنیم این است که این ناترازی انرژی را حل کنیم تا بتوانیم قدم‌های بعدی را برداریم.
به گفته پزشکیان، تا زمانی که ناترازی در انرژی، برق و بانک‌ها وجود دارد، نباید انتظار داشت که به رشد اقتصادی 8 درصد برسیم؛ اساساً این امر شدنی نیست.
وی ادامه داد: کارشناسان و اقتصاددانان معتقد هستند که برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی، به ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. می‌توانیم بخشی از این سرمایه را از طریق بهره‌وری جبران یا تأمین کنیم،  به هر حال برای رسیدن به رشد ۸ درصدی، نیاز به سرمایه‌گذاری داریم، اما در کنار آن میزان پولی که در کشور داریم، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نیست، لذا ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم تا به رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم.
رئیس جمهور تأمین این میزان سرمایه را نیازمند گسترش ارتباطات خارجی و نیز بهره‌مندی از ایرانیان خارج از کشور دانست و گفت: مسأله دیگر چگونگی ارتباط با همسایگان و نیز تعامل با کشورها است که بتوانیم به اهداف خود برسیم.
وی دستیابی به این هدف را نیازمند تلاش وزارت خارجه و درعین حال وحدت و انسجام داخلی دانست و گفت: از سوی دیگر نیاز داریم تا تولیدکننده‌ها و سرمایه‌گذاران به ما و ثبات قانونی ما اعتماد و اطمینان پیدا کنند؛ زیرا در این مدت بیشتر از سرمایه‌گذاری در داخل، شاهد خروج سرمایه از کشور بودیم. بنابراین ابتدا باید به سرمایه‌گذاران اطمینان بدهیم که بستر را برای شکوفایی آنها فراهم می‌کنیم و قوانین مانع را از سر راه آنان برخواهیم داشت؛ این چیزی است که به دنبالش هستیم.
به گفته پزشکیان، با انسجام و همکاری که با قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی وجود دارد و نیز هدایت‌ها و مساعدت‌های رهبر معظم انقلاب، اگر عزم داشته باشیم و سرمایه‌گذاران اطمینان یابند که ما پشت آنان خواهیم ایستاد، در این صورت به جای اینکه سرمایه از کشور خارج شود، خودشان منابع را وارد کشور می‌کنند.

عراق، نخستین مقصد خارجی پزشکیان
رئیس جمهور در ادامه این گفت‌وگو، از سفر رسمی خود به کشور عراق در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
وی درباره حکمرانی در فضای مجازی نیز گفت: بناست در شوراهای عالی فضای مجازی و امنیت ملی بحث کنیم و آنچه داده‌ها نشان می‌دهند و بر اساس آنها می‌توانیم بستر را برای راحتی کشور و مردم هم از نظر فرهنگی، هم تجارت و هم علم و آگاهی فراهم، تصویب و اجرا کنیم.
پزشکیان در پاسخ به اینکه آیا مردم منتظر قانون مدون باشند، تأکید کرد: به امید خدا این کار را خواهیم کرد.
 
قدردانی از رهبر انقلاب 
برای مساعدت به دولت
رئیس جمهور همچنین با اشاره به کمبود منابع برای پاسخ به مطالبات پرستاران، کشاورزان و معلمان، گفت: من نمی‌خواهم گلایه کنم، اما واقعیت این است که از مقام معظم رهبری اجازه گرفته و براساس آن، از صندوق توسعه ملی برداشت کردیم تا بتوانیم بدهی‌هایی از این دست را تسویه کنیم.
پزشکیان گفت: من قلباً از مقام معظم رهبری قدردانم، ایشان هم در پشتیبانی از دولت و هم در پشتیبانی از برنامه‌ها مساعدت‌های بسیاری به دولت داشتند.
وی ابراز امیدواری کرد که دولت در آینده تصمیماتی بگیرد و وعده‌هایی بدهد که پول و منابع لازم برای آنها وجود داشته باشد.
 
دو مسأله درباره سفرهای استانی
رئیس جمهور درباره سفرهای استانی هم با اشاره به اینکه سفرهای استانی را آغاز خواهیم کرد، اضافه کرد: در این باره دو مسأله وجود دارد؛ نخست اینکه وقتی بودجه در مجلس تصویب می‌شود و دوم وقتی در سفرهای استانی وعده‌ای می‌دهم، پول آن کجاست؟
وی ادامه داد: نتیجه دقت نکردن به این مسأله این است که ۳۰ تا ۴۰ هزار پروژه در کشور کلنگ خورده و میلیاردها سرمایه بر زمین مانده، اما قابل بهره‌برداری نیست و شاید هنگامی به بهره‎‌برداری برسد که از حیز انتفاع خارج شود.
پزشکیان با تأکید بر ضرورت حضور رئیس جمهور و دولت میان مردم، ادامه داد: شکی در این مسأله نیست، اما اینکه وعده‌هایی بدهیم که پولی برای آن نداریم، این طور نخواهد بود، زیرا از ابتدا گفتم که وعده‌ای نخواهم داد که نتوانم عمل کنم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه می‌خواهیم با مردم صادق باشیم و اگر بخواهم همان راه یعنی کلنگ زدن بدون بودجه را بروم منطقی نیست، ادامه داد: نوکر و خدمتگزار مردم هستیم، اینکه در محافظت کامل هستم برایم سخت است و دوست دارم در میان مردم باشم. اما تلاش می‌کنم برای همه کسانی که دل‌شان برای این کشور و آرزوها و باورها می‌تپد، دست به دست آنان دهیم و صادقانه در خدمت مردم باشیم.
 
ضرورت اطمینان ایرانیان خارج از کشور
پزشکیان درباره حضور در مجمع سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک، با اشاره به اینکه برای این سفر با برادران و رهبر معظم انقلاب درباره بیان دیدگاه‌هایی که باید بیان شود، مشورت خواهد شد، گفت: معتقدم دل بسیاری از ایرانیان خارج از کشور برای این مملکت می‌تپد. ما می‌توانیم آنها را راضی کرده تا به کشور خود بازگردند یا حداقل در کشور خودشان سرمایه‌گذاری کنند.
وی اضافه کرد: طبق شعار ما ایران برای همه است و فقط برای یک جناح و گروه نیست و هر ایرانی باید به بودنش در این کشور افتخار کند و هر ایرانی خارج از کشور باید دلش برای این آب و خاک بتپد. باید به ایرانیان خارج از کشور این اطمینان را داد که اگر به کشور خود بازگشتند آنها را اذیت نکرده یا برای آنها پرونده درست نکنیم و آنها را از رفتن محروم نکنیم و در رسانه‌ها برای آنها مشکل‌ساز نشویم.
پزشکیان گفت: ما با خودمان مشکل داریم. چرا که صلاحیت بنده برای نمایندگی مردم در مجلس احراز نشد ولی امروز رئیس جمهور شدم. یعنی اگر رهبر معظم انقلاب با آن دید بازش نبود، ممکن بود ما هم حذف شویم. وی افزود: باید جذب کنیم نه اینکه حذف کنیم. ما باید همه افرادی که دل‌شان برای این کشور می‌لرزد و عشق ایران را در سر دارند، بر اساس همان چشم‌انداز بیان شده، بستر را برای آنها باز کنیم تا بدون ترس و واهمه به کشور خود بیایند.
رئیس جمهور تأکید کرد: به دنبال این هستیم که صدای واحد از دولت، مجلس و قوه قضائیه با ولایت رهبر معظم انقلاب خارج شود و اگر این هماهنگی‌ها شکل گرفت همانی را خواهیم گفت که بر اساس سیاست‌های کلی نظام است.

جستجو
آرشیو تاریخی