صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱

حماس با عملیات شهادت‌طلبانه در شهرک صهیونیست‌نشین گوش‌عتصیون، اسرائیل را غافلگیر کرد

قدرت مقاومت در کرانه

ضعف محاسبات حمایتی ایالات متحده از اسرائیل ‌

باوجود تلاش‌های رژیم صهیونیستی بر پیاده‌سازی سناریوی غزه در کرانه باختری، این منطقه اکنون با تاکتیک‌های متنوع گروه‌های مبارز فلسطینی در کانون بحران داخلی برای رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.
در همین راستا، شامگاه جمعه در تنگاتنگ درگیری‌های میدانی بین رژیم صهیونیستی و مبارزان گروه‌های مقاومت فلسطین در کرانه باختری، دو عملیات مقاومتی و استشهادی در نزدیکی شهرک‌های صهیونیست‌نشین «گوش عتصیون» و «کارمی تزور» در شمال الخلیل واقع در کرانه باختری فلسطین انجام شد که طبق گزارش رسانه‌های عبری، سه سرباز و چند شهرک‌نشین از جمله فرمانده تیپ عتصیون، زخمی شدند.
رسانه‌های عبری در تشریح عملیات نوشتند که یک مرد مسلح فلسطینی با ورود به شهرک صهیونیست‌نشین «کارمی تزور»، نگهبان شهرک را زیر گرفت و به سمت شهرک‌نشینان تیراندازی کرد، این در حالی است که خودروی وی در حال رانندگی در محل منفجر شد. همچنین رادیو ارتش اسرائیل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که انفجاری در یک خودرو در جایگاه سوخت در ورودی گوش اتزیون رخ داده است.
پس از این عملیات‌های استشهادی، جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای تأکید کرد دو عملیات قهرمانانه که در نزدیکی شهرک‌های صهیونیست‌نشین «گوش عتصیون» و «کارمی تزور» رخ داد، حامل این پیام است که ضربات و حملات نیروهای مقاومت تا زمان ادامه حملات تجاوزکارانه و وحشیانه اشغالگران ادامه خواهد داشت و حتی رژیم در آینده، ضربات دردناک‌تری را از جانب مقاومت قهرمان دریافت خواهد کرد. این جنبش ادامه داد که انجام این دو عملیات ویژه به لحاظ موقعیت مکانی در 
خلیل الرحمن در جنوب کرانه باختری و از نظر زمانبندی یعنی تشدید تجاوزات اشغالگران به استان‌های شمال کرانه باختری و کشتار و نسل‌کشی در باریکه غزه، دارای اهمیت است. گفتنی است که عاملان این دو حمله شهادت‌طلبانه به شهادت رسیدند.
در پی این دو عملیات، نیروهای اشغالگر ورودی‌های شهر الخلیل کرانه باختری را در جنوب منطقه‌ای که عملیات‌های استشهادی در آن انجام شد، بستند و نیروهای کمکی زیادی را به این منطقه اعزام کردند.
 
شکست اطلاعاتی دربرابر تاکتیک‌های جدید مقاومت
یکی از عناصر مهم در تکنیک‌های جدید گروه‌های مقاومت، وجود عنصر غافلگیری در عملیات‌های جدید استشهادی است، چرا که نه‌تنها زمان وقوع آن برای تشکیلات امنیتی رژیم قابل پیش‌بینی نیست که حتی امکان رخداد آن در تمام سرزمین‌های اشغالی وجود دارد؛ چنانچه پیش از این گردان‌های قسام یک بمب را در تل‌آویو منفجر کرده بودند. علاوه بر ‌آن، چگونگی عملیات استشهادی برای رژیم قابل محاسبه نیست و این عملیات در مجاورت زیست شهرک‌نشینان می‌تواند خسارت‌های بسیاری را بر رژیم متحمل کند. از این‌رو، عملیات‌های اخیر هم نوع جدیدی از نبرد را برای رژیم توصیف کرده و هم بیانگر ضعف و شکست اطلاعاتی نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی است که با بهره‌مندی از تجهیزات جاسوسی پیشرفته امریکایی و انگلیسی پس از طوفان‌الاقصی ارتقا پیدا کرده بود. این در حالی است که تاکتیک ایجاد کمین برای نظامیان همچنان موجب خسارت‌های جانی در ارتش می‌گردد. شکست‌های اطلاعاتی آنجایی تکمیل می‌شود که نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کردند خودرو بمب‌گذاری شده سوم، از الخلیل خارج شده بدون آنکه مقصد آن برای آنها مشخص شود. از سوی دیگر، در بیان تاکتیک‌های مقاومت می‌توان به مرحله‌بندی استفاده از سلاح اشاره کرد. چنانچه، همزمان با عملیات استشهادی و درگیری‌های مسلحانه، مقاومت هر روز از سلاح‌های پیشرفته‌تری در کرانه رونمایی می‌کند. در همین راستا، روز گذشته برای اولین‌بار منابع میدانی از شلیک موشک ضدزره آرپی‌جی در شهر جنین به سمت زره‌پوش‌های جوخه‌های ترور و آدم‌ربایی ارتش و شاباک اسرائیل خبر دادند.
 
بحران در پی بحران
یکی از پیام‌های این‌گونه عملیات مبتنی بر این است که با هر گام لجبازی و مانع‌تراشی نتانیاهو بر سر انعقاد آتش‌بس، سرزمین‌های اشغالی با حملات سهمگین‌تر و غافلگیرانه‌تری روبه‌رو خواهد بود. بحرانی که وضعیت اضطراری را در سرزمین‌های اشغالی که در سایه وحشت و انتظار از حملات تلافی‌جویانه مقاومت به‌سر می‌برد را افزون کرده است. بویژه که صبر مقاومت به‌دلیل آنکه مذاکرات در آستانه فروپاشی قرار گرفته، در حال اتمام است. علاوه بر آن، تشدید درگیری در کرانه باختری در پی عدم وقوع آتش‌بس، برخی مقامات صهیونیستی را به دلیل هراس از توسعه ناامنی و تشدید وضعیت امنیتی نگران کرده است. به گزارش یسرائیل هیوم، مقامات ارشد صهیونیست هشدار دادند که تشدید حملات اسرائیل در کرانه باختری، امکان گسترش جنگ در منطقه را خواهد داشت و لذا بار مضاعفی روی ارتش این رژیم قرار خواهد داد.

 

بــــرش

ضعف محاسبات حمایتی ایالات متحده از اسرائیل ‌
روز گذشته اخباری پیرامون برکناری کمرون ییست، فرمانده ناو موشک‌انداز یو‌اس‌اس جان اس مک‌کین (USS John S. McCain) که به همراه دیگر کشتی‌های جنگی همراه ناو هواپیمابر تئودور روزولت برای مقابله با حملات نیروهای یمنی به خطوط کشتیرانی در خاورمیانه مستقر شده، به دلایل اعلام نشده منتشر شد. با توجه به ناموفق بودن حملات بازدارنده امریکا و انگلیس به یمن، این گمانه وجود دارد که اخراج وی ارتباطی با عدم کارایی حملات باشد. در حال حاضر، عملیات انصارالله یمن نه تنها در برابر حملات مشترک امریکا و انگلیس به یمن و بویژه بندر حدیده، قطع و یا حتی محدود نشده، بلکه اخیراً رهبر مقاومت یمن بر آمادگی خود در مشارکت مجازات سخت ایران، حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت تأکید کرده است. به هر نحو، ایالات متحده در بحران تصمیم‌گیری برای مقابله و ایجاد بازدارندگی در مقاومت مواجه شده که این موضوع اثر مستقیمی بر مدیریت جنگ رژیم صهیونیستی دارد. در آستانه شکست قرار گرفتن مذاکرات آتش‌بس دوحه که توسط ایالات متحده و با خیال واهی به حداکثر رساندن منافع اسرائیل صورت گرفت یکی دیگر از نمادهای آن است. با وجود آنکه امریکا می‌کوشید که با وقت‌کشی در قبال مجازات سخت، برای رژیم زمان بخرد و حماس را در برابر شرایط تحمیلی از سوی اسرائیل قرار دهد، اما اقدامات برهم‌زننده نتانیاهو مسیر مذاکرات را به بن‌بست کشانده است. این در حالی است که امریکا از توسعه نبرد و گسترش درگیری در منطقه که منافع کاخ سفید را در معرض خطر قرار می‌دهد، بیمناک است.

جستجو
آرشیو تاریخی