صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱

«ایران» از برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام رضا(ع) گزارش می‌دهد

نجوای زائران با خورشید هشتم

مهسا قوی قلب
خبرنگار

هشتمین امام شیعیان، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در سی‌ام صفر به دست مامون به شهادت رسیدند؛ در شب شهادت این امام همام که دردانه ما ایرانی‌هاست، خیلی از عاشقان حضرت، راهی دیار رضوی می‌شوند، اما سایرین که سعادت حضور در حرم مطهر امام هشتم شیعیان را ندارند، در جای جای میهن اسلامی، مراسم عزاداری و نوحه خوانی را به جا می‌آورند. هرچند زیارت مشهد مقدس از نزدیک حال و هوای دیگری در این روز دارد چراکه حضرت امام رضا(ع) در جایی می‌فرمایند: «هر که مرا در غربتم و دوری مزارم زیارت کند، روز قیامت در سه جا به فریادش می‌رسم، تا از هول و وحشت آن مکان‌ها نجاتش دهم، هنگامی که نامه‌ها به چپ و راست تقسیم می‌شود، هنگام صراط و هنگام سنجش اعمال.»
سعید اعتماد، کارشناس مذهبی، با اشاره به اینکه معجزات و کرامات امام رضا(ع) فراوان و بی‌نهایت است، به «ایران» می‌گوید: زبان از گفتن خوبی‌های امام هشتم ما شیعیان قاصر و قلم ناتوان است؛ با این همه آن چیزی که درباره ایشان حائز اهمیت است، این است که آقا، به زیارت حضرت امام حسین(ع) علاقه عجیبی داشتند تاحدی که در جایی فرموده بودند که اگر چشمی در عزای امام حسین(ع)‌تر شود، خداوند به احترام اشک آن چشم تمامی گناهان بزرگ و کوچک او را می‌آمرزد. یا درجایی دیگر به پسرشان می‌فرمایند: «اگر روزی خواستی بر چیزی یا شخصی گریه کنی، فقط برای سیدالشهداء گریه کن.»
اعتماد با بیان اینکه فرمایشات آقا را باید با آب طلا نوشت، می‌افزاید: مردم کشور ما دو ماه است که برای امام حسین(ع) در حال عزاداری هستند، همان توصیه‌ای که امام رضا(ع) به مسلمانان کرده است. امام هشتم ما خیلی غریب بودند اما از سویی دیگر هم بسیار رئوف بودند و به این خصیصه مهربانی و رأفت معروف هستند. آقا خود غریب بودند ولی در عین غریبی، زیارت امام حسین(ع) را توصیه کردند. غم غربت آقا دل محبین را آتش زده است.
این کارشناس مذهبی در ادامه اضافه می‌کند: زیارت حرم مطهر آقا امام هشتم، ضامن آهو و شمس الشموس از کودکی خواست قلبی همه ایرانی‌ها و مسلمانان است. تقریباً مشهد مقدس و زیارت حرم رضوی از جمله اولین سفرهایی است که هر یک از ما تجربه کرده‌ایم و تا آخر عمرمان هم همواره عشق به زیارت حرم امام رضا(ع) در دل‌هایمان وجود دارد. برکسی هم پوشیده نیست که هرکسی هرچه از از او خواسته، دست رد بر سینه‌اش نزده است و حاجتش را برآورده کرده است.
گفتنی است، زمان برگزاری مراسم عزاداری ویژه شهادت امام رضا(ع) از روز یکشنبه ۱۱ تا سه‌شنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۲۱ به مدت ۳ شب در محل تهران، خیابان آزادی بعد از دانشگاه شریف، بلوار شهید اکبری، بقعه شیخ طرشتی در هیأت محبان الرضا (علیه‌السّلام) برگزار خواهد شد. همزمان در اقصی نقاط کشورمان نیز بویژه در مشهدمقدس و محل حرم مطهررضوی ویژه برنامه‌هایی به همین مناسبت با روضه خوانی و مداحی به اجرا در خواهد آمد.

جستجو
آرشیو تاریخی