بانوی تیرانداز با کسب نخستین مدال زرین کاروان ایران رکورد شکنی کرد

تاریخ سازی جوانمردی باطلای پاریس

محسن وظیفه / در رقابت‌های پاراتیراندازی بازی‌های پارالمپیک در ماده  ۱۰ متر P2 زنان ساره جوانمردی به مدال طلا دست پیدا کرد. در فینال مسابقات پاراتیراندازی ساره جوانمردی با هفت نفر رقابت کرد و توانست با ۲۳۶.۸ امتیاز اولین مدال طلای کاروان ایران را به دست آورد. ساره جوانمردی برای مدال طلا در آخرین مرحله رقابتی نزدیک و نفسگیر با آیسل اوزجان پارتیرانداز ترکیه‌ای داشت و در راند پایانی از حریف پیشی گرفت و توانست مدال طلا را به دست بیاورد. بعد از دو نقره که زهرا رحیمی و پرستو حبیبی به دست آورده بودند، این‌بار نوبت به ساره جوانمردی رسید که مدال طلا را به دست آورد. ساره جوانمردی بعد از کسب اولین مدال طلای کاروان،‌ به نشانه 4 مدال طلا و یک مدال برنز پارالمپیک عدد 5 را نشان داد.
 کاروان پارالمپیکی ایران در روز دوم یک مدال ارزشمند توسط پرستو حبیبی در پرتاب کلاب به دست آورد. مدالی که شاید کمتر کسی به آن امید داشت اما پرستو حبیبی که در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو خوش درخشیده بود، اینجا هم در روز دوم یک مدال نقره ارزشمند را به دست آورد تا همراه زهرا رحیمی، دو بانوی ورزش ایران در پارالمپیک باشند که به مدال رسیدند. حبیبی اولین بانوی شرکت‌کننده ایران در رشته پرتاب کلاب در پارالمپیک بود که اولین مدال پارالمپیک را هم به دست آورد. او با ثبت ۲۶.۲۹متر رکورد آسیا را که پیش از این در اختیار خودش بود، ارتقا داد. این دختر 22 ساله ایرانی بعد از زهرا رحیمی 15ساله، از جوان‌ترین اعضای تیم است تا در پارالمپیک هم مانند بازی‌های المپیک درخشش ورزش ایران را دهه هشتادی‌ها رقم بزنند.
اما در این دوره به نظر درخشش دختران ایرانی در پارالمپیک متفاوت است؛ آنها دسته‌ای را تشکیل دادند که هم جوان و کم‌ تجربه هستند و هم با تجربه و مدعی. جوان و کم تجربه آنها زهرا رحیمی و پرستو حبیبی بودند که دو مدال نقره گرفتند و با تجربه و مدال‌دار آنها هاشمیه متقیان و ساره جوانمردی که طلای پارالمپیک را در کارنامه دارند. رحیمی و حبیبی، دو ستاره ایران در روز اول و دوم بودند اما در روز سوم هم شانس مدال‌آوری در کاروان ایران با بانوان بود. در موفقیت‌های روز سوم هم دوباره پای دو بانوی دیگر برای مدال در میان بود. نسرین شاهی و ساره جوانمردی در مسابقات پاراتیراندازی برای رقابت با رقبای خود به میدان رفتند که هر دو نفر هم در مرحله مقدماتی خوش درخشیدند و به فینال رسیدند. هر چند که در ادامه با رأی هیأت ژوری امتیاز نسرین شاهی به شکل عجیبی از بین رفت و او دیسکالیفه شد اما با این‌ حال عملکرد شاهی و جوانمردی درخشان بود. در ادامه بازی‌ها هم به مرور هاجر صفرزاده، هاشمیه متقیان و الهام صالحی در پارادوومیدانی و فاطمه همتی و سمیه رحیمی در پاراتکواندو و شهلا بهروزی در قایقرانی اضافه می‌شوند تا پارالمپیک ایران روی مدال‌آوری بانوان حساب ویژه باز کند. شاید قبل از شروع بازی‌ها کمتر کسی تصور می‌کرد که زهرا رحیمی بتواند در تکواندو مدال بگیرد و یا پرستو حبیبی بتواند در پرتاب کلاب مدال نقره به دست بیاورد اما این دو با موفقیت کار خود را انجام دادند و حالا همه منتظر هستند تا شاهد درخشش جوانمردی و متقیان باشند.

 

روزهای شلوغ و حساس کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک
ورود ستاره‌ها  
از روز چهارم بازی‌های پارالمپیک، روز شلوغ ورزشکاران ایران در این بازی‌ها هم شروع می‌شود. آرام آرام مسابقات تیمی به مراحل حساس می‌رسد و ستاره‌های کاروان ایران هم برای رسیدن به مدال پارالمپیک به میدان می‌آیند.  امروز در چهارمین روز این بازی‌ها دو رشته تیمی ایران در گلبال و والیبال نشسته، با برزیل و امریکا روبه‌رو می‌شوند. در پارادوومیدانی هم علیرضا مختاری با پرتاب وزنه برای کسب مدال می‌آید. هادی نوری و سینا منشا‌زاده در پاراتیروکمان به رقابت با رقبای خود می‌پردازند.  این دو نفر روز دوشنبه هم باید به همراه فاطمه همتی در میکس تیمی کامپوند مسابقه بدهند. در پارادوومیدانی روز دوشنبه هم مهدی اولاد به همراه علی‌پور و هاجر صفرزاده در پرتاب وزنه، مصطفی ماریان در پرتاب دیسک و الهام صالحی در دوی 400متر برای کسب مدال به میدان می‌آیند. گلبال هم در صورت صعود به مرحله حذفی باید به مصاف رقبا برود.
 

جستجو
آرشیو تاریخی