قزاقستان، نخستین مقصد دیپلماسی فناوری دولت چهاردهم

گروه فناوری/ یکی از برنامه‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای گسترش و توسعه فناوری در کشور، برقراری ارتباط مناسب با همسایگان و رونق بخشیدن به دیپلماسی فناوری بوده است؛ موضوعی که از همان نخستین روزهای سکانداری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد توجه ستار هاشمی قرار گرفت و در نخستین سفر خارجی خود، برای شرکت در اجلاس اسکاپ، عازم قزاقستان شد.
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دعوت وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هوافضای قزاقستان به آستانه سفر کرد و در این سفر دوروزه، ضمن حضور در اجلاس وزرای عضو اسکاپ، دیدارهای جداگانه‌ای نیز با وزرای دیجیتال کشورهای حاضر در این اجلاس به منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه داشت.
اسکاپ یکی از بزرگ‌ترین کمیسیون‌های منطقه‌ای سازمان ملل متحد به شمار می‌رود که بیش از نصف جمعیت جهان را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و هدف آن، توسعه رشد اقتصادی و همچنین بالا بردن سطح رفاه عمومی منطقه است، از این رو وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از چنین اجلاسی بیشترین بهره دیپلماسی فناوری را برد.

دیدار با همتایان قرقیزستانی وقزاقستانی
ستار هاشمی در نخستین روز اجلاس اسکاپ، در دیدار با همتای قرقیزستانی پیشنهادها و همکاری‌های مشترکی را دریافت کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیدار دو جانبه با نوریا کوت نائوآ وزیر توسعه دیجیتال قرقیزستان داشت که طی آن، طرف قرقیزستانی ضمن ابراز علاقه برای تعریف پروژه‌های مشترک و همکاری‌های علمی تأکید کرد که در همکاری‌های مشترک اقتصادی و فرهنگی دو کشور، جای خالی همکاری در زمینه ICT احساس می‌شود.
در ادامه این نشست در حوزه پلتفرم‌های بومی و امور پستی، پیشنهادهایی ارائه شد که مورد استقبال طرفین قرار گرفت تا ضمن مشخص شدن نقاط تماس، در این زمینه پیش نویس تفاهمنامه‌ای برای ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور آماده شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سپس با بغداد موسیم، وزیر سابق توسعه دیجیتال قزاقستان و رئیس کنونی قزاق تلکام بزرگ‌ترین اپراتور این کشور ملاقات کرد. در این ملاقات طرف قزاقستانی پیشنهادهای مشخصی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد و قرار شد ضمن بررسی این پیشنهادها ظرف مدت یک ماه، کارگروه مشترکی برای ادامه همکاری‌های میان قزاق تلکام و اپراتورهای ایرانی تشکیل شود.

نقش فناوری در مقابله با بلایای طبیعی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین روز از سفر خود به قزاقستان، ضمن حضور و سخنرانی در نشست‌های این اجلاس و دریافت پیشنهاد تعریف پروژه مشترکی درباره نقش فناوری‌ها در مقابله با بلایای طبیعی پروژه مشترکی میان ایران و اسکاپ، از «آستانه هاب» که مجموعه‌ای متشکل از پارک علم و فناوری و شتاب دهنده است، بازدید کرد. در این بازدید، ضمن اظهار امیدواری نسبت به استقرار شرکت‌های ایرانی در آستانه هاب، از هیأت قزاقستانی دعوت شد تا بازدیدی از پارک فاوا داشته باشند.
ستارهاشمی در دومین روز این اجلاس، دیدار جداگانه‌ای با ژاصلان مادییف، وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هواوفضای قزاقستان داشت که در این دیدار دو طرف نسبت به همکاری در حوزه‌های فناوری اطلاعات، زیرساخت، دولت الکترونیک و همکاری‌های پژوهشی ابراز تمایل کردند و قرار شد نقاط تماسی برای همکاری نزدیک‌تر از سوی طرفین مشخص شود. همچنین ابراز امیدواری شد بعد از نهایی شدن مفاد تفاهمنامه‌ای که طرف قزاق پیشنهاد داده، این موضوع در نخستین جلسه میان وزرای دو کشور ایران و قزاقستان امضا شود.

جستجو
آرشیو تاریخی