تلگرام به دنبال جلب اعتماد کاربران

به نظر می‌رسد مدیرعامل تلگرام روزهای راحتی پیش رو نخواهد داشت، چراکه هر روز با اتهامات تازه‌ای مواجه می‌شود و این بار کره جنوبی هم به مصاف پاول دوروف آمده است. پلیس کره جنوبی تحقیقات خود در مورد سکوی تلگرام را به علت انتشار تصاویر غیراخلاقی جعل عمیق از زنان این کشور آغاز کرده است. از سوی دیگر با توجه به حاشیه‌های اخیر این شبکه اجتماعی، احتمال مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام در سراسر اروپا می‌رود. به همین دلیل دوروف به دنبال جلب اعتماد کاربران است.
پس از بازداشت پاول دوروف، مالک تلگرام، این شبکه اجتماعی در چالشی جدید با اتحادیه اروپا قرار گرفته و اگر تخلف این پیام‌رسان در ارائه اطلاعات نادرست تأیید شود، احتمال مسدودسازی آن در سراسر اروپا وجود دارد.
بر اساس قانون خدمات دیجیتال، پلتفرم‌هایی که بیش از ۴۵ میلیون کاربر ماهانه در اتحادیه اروپا دارند در دسته‌بندی «پلتفرم‌های خیلی بزرگ» قرار می‌گیرند و باید از قوانین سختگیرانه‌تری در زمینه مدیریت محتوا، حفاظت از داده‌های کاربران و تبلیغات پیروی کنند. در صورتی که مشخص شود تلگرام به دروغ تعداد کاربرانش را 41میلیون نفر عنوان کرده، با پرداخت ۶ درصد از درآمد سالانه خود به‌عنوان جریمه مواجه خواهد شد که این تنها یکی از پیامدهای تخلفاتش است. ازسوی دیگر اعتبار این پلتفرم هم بین عموم خدشه‌دار خواهد شد.

نخستین واکنش دوروف
البته بنیانگذار تلگرام هم ساکت ننشسته و در نخستین واکنش رسمی خود پس از آزاد شدن گفت: مقامات فرانسوی به جای بازداشت او، باید شکایت خود را به تلگرام مطرح می‌کردند. وی در نخستین اظهارنظر عمومی از زمان بازداشتش در فرانسه، اظهاراتی مبنی بر اینکه تلگرام، بهشت هرج و مرج است را رد کرد و گفت: تلگرام هر روز میلیون‌ها پست و کانال مضر را حذف می‌کند بنابراین چنین اتهامی مطلقاً صحت ندارد.
دوروف گفت: تحقیقات درباره این اپلیکیشن غافلگیرکننده است، زیرا مقامات فرانسوی می‌توانستند هر زمان با نماینده تلگرام در اتحادیه اروپا تماس بگیرند. اگر کشوری از یک سرویس اینترنتی ناراضی است، روال این است که علیه خود سرویس اقدام قانونی انجام دهد.
وی استفاده از قوانین مربوط به دوران قبل از گوشی‌های هوشمند برای متهم کردن یک مدیرعامل درباره جرایم ارتکابی توسط اشخاص ثالث در پلتفرمی که او مدیریت می‌کند را رویکردی نادرست دانست.

تغییر سیاست‌های تلگرام
به نظر می‌رسد تلگرام قصد دارد برخی اتهامات را از خود دور کند، چراکه حالا این پلتفرم بی‌سر‌وصدا با به‌روزرسانی صفحه FAQ (سؤالات متداول)، بخش مربوط به محافظت از چت‌های خصوصی از درخواست‌های تعدیل محتوا را حذف کرده است.
به این ترتیب حالا دیگر امکان گزارش‌ کردن چت‌های خصوصی به تعدیل‌کنندگان محتوا وجود دارد. در این تغییرات دیده می‌شود که به‌ جای بخش مربوط به محافظت از چت‌های خصوصی و گروهی، نوشته شده تمام اپ‌های تلگرام دکمه «گزارش‌کردن» (Report) دارند که به شما اجازه می‌دهد محتوای غیرقانونی را به تعدیل‌کنندگان محتوا گزارش کنید.
دوروف که روسی‌الاصل است و تابعیت فرانسه را هم دارد اواخر ماه میلادی گذشته، تحت تحقیقات مربوط به جرایمی نظیر سوءاستفاده از کودکان، قاچاق مواد مخدر و مبادلات کلاهبرداری در تلگرام، در فرودگاهی در پاریس دستگیر شد و با قرار وثیقه پنج میلیون یورویی از بازداشت در فرانسه آزاد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی