صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

با اجرای طرح ملی خدمات مشاوره حقوقی انجام شد

مشاوره رایگان برای 120 هزار فرد سندروم داون در کشور

سمیه افشین‌فر
خبرنگار


آیین آغاز اجرای طرح ملی خدمات مشاوره رایگان حقوقی روانشناسی و مددکاری به افراد دارای سندروم داون و خانواده‌های آنها از سوی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با حضور حسن عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلا در کانون خیریه سندروم داون ایران برگزار شد. حسن عبدلیان‌پور در این مراسم گفت: در راستای پیگیری مباحث مربوط به حقوق عامه در مرکز وکلا، در تفاهمنامه‌ای با کانون خیریه سندروم داون ایران مقرر شد در راستای حل معضلات خانواده این عزیزان، خدمات حقوقی، کارشناسی و مشاوره خانواده رایگان ارائه شود. وی با بیان اینکه اجرای طرح ملی با وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه در خدمت فرشتگان سندروم داون، در سراسر کشور آغاز می‌شود، گفت: در این طرح ملی مقرر شد برای مدت ۲ سال خانواده‌های دارای فرزند سندروم داون از خدمات مشاوره رایگان بهره ببرند.
پوراندخت بنیادی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل کانون سندروم داون ایران، با بیان سخنانی درباره این طرح ملی گفت: به دلیل وجود مشکلات حقوقی و نیز روانکاوی خانواده‌های دارای فرزند سندروم داون و هزینه‌های گزافی که به این خانواده‌ها تحمیل می‌شود، با مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه وارد مذاکره شدیم تا خانواده ۱۲۰ هزار نفر سندروم داون بتوانند از خدمات حقوقی و روانشناسی رایگان استفاده کنند.

ارائه خدمات حقوقی از حجم ورودی پرونده‌های قضایی کم می‌کند
حسین مظفری، رئیس اداره حقوق عامه و امور اجتماعی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در گفت‌و‌گو با «ایران» در پاسخ به این سؤال که ارائه خدمات حقوقی به اقشار آسیب‌پذیر چقدر می‌تواند از حجم ورودی پرونده‌های قضایی کم کند، گفت: از زمان تشکیل مرکز، دو وظیفه اصلی برای آن در نظر گرفته شده بود؛ یکی احیای حقوق عامه و دیگری تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی بود، بنابراین احیای حقوق عامه یکی از وظایف ذاتی ماست. وی با اشاره به طرح‌هایی از قبیل با وکلا در مساجد یا بقاع متبرکه افزود: با توجه به طرح‌های قبلی، در سال جدید این موضوع را در دستور کار گذاشتیم که به بیماران پروانه‌ای، افراد دارای سندروم داون و اوتیسم که دارای مشکلات زیادی هستند، خدماتی ارائه کنیم. رئیس اداره حقوق عامه مرکز وکلا تأکید کرد: این طرح مختص تهران نیست و در سراسر کشور هر زمان این خانواده‌ها به مشاوره حقوقی قضایی و روانشناسی نیاز داشته باشند، با زبده‌ترین متخصصان مشاوره خانواده و وکلا به صورت صددرصد رایگان به آنها خدمات ارائه خواهیم کرد. بر اساس تفاهمنامه‌ای بین مرکز وکلای قوه قضائیه و کانون سندروم داون، در هر استانی که حداقل ۵ نیازمند به دریافت مشاوره‌های حقوقی و روانشناسی وجود داشته باشد، وکلا و مشاوران مرکز وکلا اقدام به برگزاری میز خدمت رایگان در همان استان خواهند کرد. وی افزود: البته کسانی که به این میز خدمت‌ها مراجعه می‌کنند همه افرادی نیستند که پرونده حقوقی داشته باشند، گروهی می‌خواهند اقدامات یا معاملات حقوقی انجام دهند و نیاز به مشورت دارند تا دچار مشکل نشوند؛ شکی نیست که وقتی کسی ابعاد حقوقی را بداند، کمتر دچار مشکلات حقوقی خواهد شد و همین امر به طور خودکار موجب کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی