صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

در گفت‌و‌گو با مدیرعامل «فغدیر» بررسی شد

فن بدل فولادی به محدودیت‌ها

غلبه بر سختی‌های فولاد و تولید آن اگرچه امروزه کاری به مراتب ساده‌تر از سال‌های دور است اما مشکلات زیرساختی همچون کمبود انرژی و آب سبب شده تا فولادگری در پهنه کویری ایران، همچنان کاری پرزحمت و طاقت‌فرسا باشد. بررسی عملکرد شرکت‌های بورسی فعال در این حوزه، حاکی از آن است که فولادی‌ها در سه ماهه نخست امسال، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، گاهی تا نیمی از درآمد خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر) توانسته برخی از تهدیدها را به فرصت بدل کند و با انجام گستره وسیعی از اصلاحات در ساختار مالی و فروش، افزایش بهره‌وری و بهره‌گیری حداکثری از وضعیت و امکانات موجود را در دستور کار قرار دهد. این شرکت همچنین با تکیه بر تعهد خود به انجام مسئولیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی، نقش مهمی در تأمین آب شرب استان یزد داشته است. احمد صادقیان مدیرعامل فغدیر که از زمستان ۱۴۰۲ سکن هدایت این شرکت بزرگ فولادی را به عهده گرفته است فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف و معتقد است اگرچه شرایط اقتصادی و تحریم‌ها مشکلات بسیاری برای تولید و کشور ایجاد کرده‌اند اما امید به آینده و استفاده از توان متخصصان ایرانی می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای آنها که دل در گرو پیشرفت کشور دارند ایجاد کند.

بار سنگین ریسک‌های تحمیلی
احداث کارخانه گندله‌سازی آهن و فولاد غدیر ایرانیان از سال 1394 در مجتمع بهاباد آغاز شد و هم‌اکنون با ۹۹ درصد پیشرفت، در آستانه بهره‌برداری است. این پروژه در بهاباد استان یزد، در 28 کیلومتری معدن چادرملو، یک پروژه گندله‌سازی 4 میلیون تنی فرآوری سنگ آهن است که توان تولید گندله سبز یا green pellet را دارد.
صادقیان با اشاره به اینکه مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر وضعیت شرکت، عوامل بیرونی هستند اینطور ادامه داد: در حال حاضر بیشتر ناملایمات موجود بر سر راه فعالیت شرکت از بیرون بر شرکت تحمیل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ناپایدار بودن برق است. ما برای کاهش اثر قطعی‌ها ناچار شدیم خط تولید را موقتاً راه‌اندازی نکنیم.
تولید در کارخانه ما به صورت continuous است و پس از روشن کردن دستگاه‌ها باید جریان برق ۲۱ روز به صورت پیوسته و پایدار برقرار باشد. لذا قطع برق یک عامل زیان‌بار برای فعالیت خط تولید ماست. برای مثال باید چرخه dry out کوره به طور کامل اجرا شود که چنین امکانی در حال حاضر میسر نیست. البته باید به خاطر داشت که ناپایداری برق در حال حاضر یکی از معضلات اساسی در کل صنعت فولاد است و متأسفانه همه با این چالش مواجه هستند. کمبود برق از تولید شرکت‌های فعال نیز کاسته است.

 درخشش «فغدیر» در فرابورس
با این حال شرکت فولاد غدیر ایرانیان قافیه را به محدودیت‌ها نباخته است. با بررسی‌های انجام شده از تارنمای شرکت مدیریت فناوری بورس تهران می‌توان دریافت که عملکرد مالی شرکت در مجموع طی سال‌های اخیر بخصوص در مقایسه با بسیاری از فعالان صنعت فولاد قابل دفاع بوده است. بنابر آمار سایت کدال، نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان که در تابلوی دوم فرابورس با عنوان «فغدیر» فعالیت می‌کند توانسته با وجود ثبت افزایش سرمایه 291 درصدی طی سال مالی 1402 سود خود را 61 درصد افزایش دهد. نگاهی به تحولات روی داده در آمار تولید و فروش شرکت نشان می‌دهد که با وجود افزایش اندک فروش، «فغدیر» توانسته بهره خوبی از افزایش نرخ و اصلاح برخی رویه‌های درآمدی ببرد.

جستجو
آرشیو تاریخی