«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

دومینوی استعفا، دردسر تازه بی بی اسرائیلی

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

62854
دومینوی استعفا، دردسر تازه بی بی اسرائیلی

خبر استعفاهای متعدد در کابینه اسرائیل، حالا برای این رژیم دردسرساز شده، عملیات طوفان‌الاقصی و نبود امنیت روانی در بین ساکنان اراضی اشغالی، ترس از حمله ایران و عملیات صادق، باعث شده پروسه استعفا در این کابینه تعلل چند ماهه را کنار بگذارد و از این کابینه چهره‌ای متزلل در پیش چشم جهان به تصویر بکشد.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: فرمانده اطلاعات ارتش اسرائیل می‌گوید: ما در مواجهه با ایران دچار اشتباه محاسباتی شدیم.

اشتباهی که آقای فرمانده از آن حرف می‌زند، نقلی است که مدت‌هاست بسیاری از وزرای کابینه نتانیاهو هم به آن اعتراف کرده‌اند اما وجود برخی اظهارات افراطی توسط برخی وزرای کابینه مانع از آن شد تا رژیم صهیونیستی برای ادامه جنگ، تاکتیک عوض کند.

«متان ولنایی» معاون سابق وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و ژنرال نیروهای ذخیره ارتش این رژیم هم حرف این فرمانده را تایید کرده و گفته بود این تصور ما که می‌توانیم مانع حماس و ایران شویم و در برابر آنها قدرت بازدارندگی داشته باشیم، اشتباه بود.

اشتباهی که اعضای کابینه می‌گویند با عملیات وعده صادق عیان‌تر و برایشان دردسرساز شده تا اسم یکی یکی آنها از لیست وزرا به دلیل مخالفت و حتی عدم به دست آوردن پیروزی حذف شود.

چندین وزیر کابینه اسرائیل به دنبال عدم موفقیت در جنگ ۷ ماهه غزه، و آسیب‌پذیری آنها در جبهه شمال و جنوب و حتی ناتوانی آنها در آزادی اسرا گزینه استعفا را انتخاب کرده‌اند، انتخابی که البته تا پیش از عملیات طوفان‌الاقصی هم مطرح بود، اما طمع کسب پیروزی آن هم در برابر رقیبی به پر آورازگی حماس، باعث شد روند این دومینوی استعفاها چند ماهی عقب بیفتد. 

از سوی دیگر ناتوانی سامانه‌های پدافند هوایی و انوع و اقسام موشک‌ها و رادارهای رهگیری اسرائیل در برابر حمله نظامی ایران برای این رژیم گران تمام شد تا گزینه اخر نجاتشان را حمله به رفح اعلام کنند.

 

بعد از عملیات وعده صادق و هدف قراردادن پایگاه هوایی نواتیم توسط موشک‌های ایرانی، اما هنوز هم اسرائیلی‌ها حاضر نیستند در خصوص این اتفاق حرفی بزنند یا اعتراف کنند غافلگیر شده‌اند.

یوتم سیگلر در پاسخ به سوالی درباره تعداد اصابت موشک‌ها و موارد آسیب‌دیده در این حمله گفت: «در این موارد حرفی نمی‌زنم، چون اطلاعات دادن به نفع ایران است!»

جواب‌های نامفهومی که تنها گزینه‌ رژیم صهیونیستی برای کمرنگ نشان دادن حملات آن شب به پایگاه هوایی نواتیم است.

 

از شروع عملیات طوفان‌الاقصی تاکنون، بارها رسانه‌های صهیونیستی از آسیب‌های متعدد روحی و روانی و حتی آسیب‌های جسمی سربازان ارتش خبر داده‌اند.

خبری که البته تازه نیست، اما ابعاد گسترده آن طی ۷ ماه جنگ غزه، بیشتر شده و برای ارتش این رژیم هزینه‌تراشی کرده است. آمار کسانی که دچار اختلالات روانی شده‌اند یا آسیب‌های جسمی در خلال جنگ برایشان به وجود آمده کم نیست و همین امر ضعف ارتش اسرائیل را در تأمین امنیت روانی سربازانش به رخ می‌کشد.

از سوی دیگر، وجود اعتراضات خیابانی در اسرائیل، چه از جانب مخالفان حضور نخست‌وزیر این رژیم و چه آنهایی که خواهان آزادی اسرای خود که در دست حماس هستند باعث شده اختلاف‌نظرها و تنش به واسطه یکی نبودن نظرها و آرا، بالا بگیرد.


 

بنا بر اظهارات برخی وزرای کابینه رژیم صهیونیستی و فرماندهان ارتش، حمله اسرائیل به سرکنسولگری ایران در دمشق، یک اشتباه استراتژیک ازسوی نتانیاهو بود، هر چند آنها با این حمله تروریستی توانستند یکی از فرماندهان اصلی میدانی را ترور کنند اما ترس از عواقب این جنگ، فشار روانی به‌وجودآمده بر سرزمین‌های اشغالی را دوچندان کرد.

خالی بودن دست نخست‌وزیر از عایدی‌های جنگ غزه نیز باعث شده نتانیاهو تصمیم بگیرد میدان را خالی نکند و به جای راه آتش‌بس، مسیر ادامه جنگ را انتخاب کند.

نتانیاهو تنها سیاستمداری است که برای ماندن بر سر قدرت، تلاش دارد همه گروه‌ها و ائتلاف‌ها را در سمت خود نگه دارد و با همه آنها برای پیشبرد اهدافش همکاری کند، حالا هم راست‌های افراطی حرف اول را در کابینه می‌زنند و در آتش این میدان، هیزم می‌ریزند.

شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در پیدا کردن محل استقرار فرماندهان ارشد حماس برای از میان برداشتن آنها، زمینه از هم گسستگی کابینه نتانیاهو را فراهم کرد، اتفاقی که اگر موفق به انجام آن می‌شدند و فرماندهان حماس را ترور می‌کردند به هدف خود یعنی تضعیف جبهه شمال نزدیک می‌شدند.

با وجود اینکه اکنون این جنگ وارد هفتمین ماه خود شده اما اسرائیل در تحقق هیچ یک از اهداف اصلی خود از تهاجم به نوار غزه از جمله آزادی اسرا، نابودی حماس، ترور فرماندهان حماس و تضمین امنیت مرزهای جنوبی و شمالی موفق نبوده و شکست ۷ اکتبر همچنان موجودیت این رژیم را در معرض تهدید قرار داده است.

اسرائیل با جامعه و ارتشی پر از فشار روانی و عدم توفیق نظامی در مرزهایش با لبنان و همچنین اشتباهات محاسباتی در مواجهه با ایران، با یک خطر هم روبرو بود؛ خطری که در دو دوتا چهارتای سیاستش، تصور نمی‌کرد با پاسخی محکم از سوی ایران مواجه شود.

تصور پاسخ انتقامی ایران با کمک نیروهای نیابتی و گروه‌های مقاومت در منطقه به جای ایران، باعث شد هیمنه شهرت گنبد آهنین اسرائیل فرو بریزد و هر آنچه تا کنون از قدرت چهارم ارتش دنیا تصویر کرده بود تیره و تار شود.

نتانیاهو پیش از این با تکیه بر چهار تاکتیک (اشراف اطلاعاتی، حمله غافلگیرانه، خارج از سرزمین بودن و تند و سریع بودن) بر تاخت و تاز ارتش خود می‌بالید، اما طوفان الاقصی، درست با همین چهار ویژگی در برابر غاصبان قدس شریف قد علم کرد و ۷ماه است برج و باروی پوشالی رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده‌ است.

۷ اکتبر، راباید بزرگ‌ترین شکست استراتژیک در تاریخ رژیم صهیونیستی دانست، ادعایی که توهم شکست‌ ناپذیری اسرائیل را در هم شکست، همه این عوامل دست به دست هم داده تا کابینه رژیمی که تلاش می‌کند قدرت خودش را حفظ کند و برای ادامه حیاتش دست به دامن آمریکایی‌ها و کمک‌های مالی و لجستیکی‌اش شده، با چالشی جدی روبه‌رو شود؛ چالشی که می‌گوید دامنه این استعفاهای پرسروصدا همچنان ادامه‌دار است و معلوم نیست آخر و عاقبت نتانیاهو و دارودسته‌اش را به کجا می‌رساند و آنها اعتبار از دست رفته‌شان را چگونه باز می‌گردانند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل