کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با ”ایران آنلاین” مطرح کرد؛

تلاش آمریکا برای عادی سازی ۷ ماه حمایت از حملات وحشیانه به ملت فلسطین

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

65388
تلاش آمریکا برای عادی سازی 7 ماه حمایت از حملات وحشیانه به ملت فلسطین

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: آمریکا در طول هفت ماه جنگ علیه مردم غزه همیشه پشتیبان اسرائیل بوده و در همه مراحل و جنایت‌های اسرائیل سهیم است، ایالات متحده حتی همه ادعاهای مطرح شده در دادگاه‌ها علیه رژیم صهیونیستی را تکذیب و در رأی محکومیت‌های این رژیم کارشکنی کرده است.

سید هادی سیدافقهی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل ایران آنلاین با اشاره به ادعای ایالات‌متحده مبنی بر توقف ارسال سلاح به اسرائیل گفت: ادعای آمریکا در این خصوص دروغ و نفاق‌افکن است و اصلا امکان ندارد آمریکا دست از ارسال سلاح بردارد چرا که این مورد همیشه در دستور کار آمریکا بوده و هست.

وی ادامه داد: سردمداران کاخ سفید جرات ندارند در چنین تصمیمات راهبردی خودشان به تنهایی اقدام کنند چرا که یک لابی قوی صهیونیستی و دولت در سایه‌ای وجود دارد که نه بایدن می‌تواند از آن تخطی کند و نه رئیس‌جمهور آینده آمریکا این توان را دارد، در واقع حمایت همه‌جانبه از اسرائیل یک اصل اساسی در ساختار ایالات متحده است.

سیدافقهی با بیان اینکه آمریکا در طول هفت ماه جنگ علیه مردم غزه همیشه پشتیبان اسرائیل بوده است تصریح کرد: ایالات متحده در همه مراحل و جنایت‌های اسرائیل سهیم بوده و تشویق کرده و حتی همه ادعاهای مطرح شده در دادگاه‌ها علیه رژیم صهیونیستی را تکذیب و در رای محکومیت‌های این رژیم کارشکنی کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه با تأکید بر پشتیبانی آمریکا از رژیم صهیونیستی اظهار داشت: حمایت از اسرائیل تا جایی پیش رفته که دادگاه جنایت‌های جنگی نمی‌تواند برای نتانیاهو و کابینه او احضاریه ارسال کند، چراکه رژیم صهیونیستی به پشتوانه دلگرمی که به آمریکا دارد این جرأت را پیدا کرده‌ تا در دادگاه فریاد بزند ما را تهدید نکنید.

سیدافقهی سکوت آمریکا در برابر جنایات اسرائیل و بی‌توجهی به اعتراضات علیه این رژیم را بر مبنای دو دلیل دانست و گفت: دلیل اول رشد روزبه‌روز تظاهرات دانشجویی و غیر دانشجویی در سراسر آمریکا است، دانشگاه‌ها و کلاس‌های درس به دلیل تحصن دانشجوها تعطیل شده و حرکت علمی و دانشگاهی آمریکا در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت اسرائیل فلج شده است و این آثار و تبعات زیان‌باری را از لحاظ علمی و اقتصادی و اجتماعی برای دولت آمریکا به دنبال دارد.

دلیل دوم: مسئله انتخابات آمریکا مطرح است، آن چیزی که روشن است تظاهرات‌های دانشجویی در آمریکا به دلیل سیاست‌های حمایتی رئیس‌جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی است و بایدن تلاش می‌کند در برابر این تظاهرات‌ها سکوت کند و بگوید به آزادی بیان معتقد است تا بحرانی برای انتخابات ایجاد نشود.

ادعای توقف ارسال سلاح برای ترمیم چهره وحشیانه آمریکاست

وی افزود: آیا در این شرایط که تحصن و آشوب و تظاهرات در آمریکا رو به گسترش است کاخ سفید می‌تواند انتخابات پیش‌رو را برگزار کند و بایدن می‌تواند در این کارزار پیروز شود؟ ادعای بایدن برای توقف ارسال سلاح با مخالفت نخست‌وزیر اسرائیل روبه‌رو شده و نتانیاهو اعلام کرده علی‌رغم مخالفت آمریکا با چنگ و دندان هم که شده به رفح حمله خواهد کرد و حماس را در آنجا نابود می‌کند و این نشان‌دهنده سردرگمی آمریکا در کنترل میدانی و وضعیت موجود در کشورش است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادعای بایدن برای توقف ارسال سلاح به اسرائیل را توجیهی برای ترمیم نسبی چهره وحشیانه آمریکا دانست و عنوان کرد: خوشبختانه همه دنیا می‌بینند بر خلاف ادعای حقوق‌ بشری و دموکراسی که آمریکا در بوق و کرنا کرده است هم فرزندان خودش را در دانشگاه‌ها کتک می‌زند و سرکوب می‌کند و هم از نسل‌کشی در فلسطین حمایت می‌کند، مطبوعات و رسانه‌های آمریکا هم به ادعای رئیس‌جمهور این کشور انتقاد دارند که حرف شما یک چیز است و عمل شما چیز دیگری را نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر کذب بودن توقف ارسال سلاح به اسرائیل خاطرنشان کرد: کمک‌های آمریکا همچنان در حال ارسال شدن به سرزمین‌های اشغالی است، مستشاران آمریکایی هنوز هم در اتاق جنگ اسرائیل حضور دارند و کمک می‌کند و این ضد و نقیض‌ها باعث شده تا چهره سیاه آمریکا به خوبی در جهان عیان شود.

سیدافقهی پذیرش فلسطین در سازمان ملل را برای ایالات‌متحده یک خط قرمز جدی دانست و گفت: مسئله به رسمیت شناختن فلسطین به صورت عضویت دائم در سازمان ملل که مانند سایر کشورها اختیار کامل داشته باشد و بتواند نظر بدهد همچنان از سوی ایالات متحده مطرح نیست و این امکان پذیرش اصلا وجود ندارد.

به رسمیت شناختن فلسطین جز محرمات امنیتی آمریکاست

وی ادامه داد: آمریکا پیش از هم اعلام کرده بود که اگر اسرائیل وجود نداشت ما خودمان آن را به وجود می‌آوردیم، پس کاخ سفید این اجازه را به دشمن سرسخت اسرائیل که فلسطین است و می‌خواهد سرزمین اشغال شده خودش را از رود تا دریا پس بگیرد و آزاد کنند، نمی‌دهد تا با تمام صلاحیت‌ها و اختیارات لازم به عنوان یک عضو دائم در سازمان ملل شناخته شود و هربار علیه اسرائیل اعلام موضع کند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به حمایت و رأی مثبت ۱۴۹ کشور برای عضویت فلسطین در سازمان ملل تصریح کرد: جامعه جهانی در کنار فلسطین ایستاده و حمایت‌های عمومی از فلسطین در حال بیشتر شدن است، پس آمریکا محال است حتی با وجود حمایت‌های جامعه جهانی از فلسطین به این عضویت رأی مثبت بدهد و موجودیت اسرائیل را به خطر بیاندازد و این جز محرمات راهبردی و امنیتی و سیاسی آن‌هاست.

سیدافقهی با اشاره به چندین بار مطرح شدن موضوع عضویت دائم فلسطین و وتو آمریکا خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها یک ادعای مضحک دارند که می‌گویند مسئله فلسطین مربوط به سازمان ملل نیست و دو طرف نزاع باید با گفت‌وگو و مذاکره مسئله خودشان را حل کنند، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که سال ۱۹۴۸ ، با رأی مثبت سازمان ملل رژیم صهیونیستی اعلام موجودیت کرد.

وی افزود: اگر قرار بر انجام مذاکره‌ باشد چه ضمانتی وجود دارد که اسرائیل به آن متعهد باشد؟ تجربه مذاکره و گفت‌وگو در معاهده اسلو نشان داد که رژیم صهیونیستی حتی به نیم‌بند آن هم متعهد و پایبند نبوده و برعکس مفاد آن، شهرک‌نشین‌ها را توسعه داد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آمریکا به هیچ وجه اقدامی که در جهت حمایت از فلسطین باشد را انجام نمی‌دهد و حتی تهدید کرده که دیگر بودجه‌ای به آنروا نمی‌دهد و متاسفانه جهان عرب هم با سیاست‌های آمریکا هم‌سو هستند و به ثبات و پایداری رژیم صهیونیستی کمک می‌کنند.

جهان عرب هم‌سو با آمریکا و اسرائیل حرکت می‌کند نه فلسطین

سیدافقهی همراهی برخی دولت‌های عرب را برای جهان اسلام یک درد دانست و گفت: متأسفانه برخی کشورهای عربی در راستای اهداف اسرائیل به گونه‌ای رفتار می‌کنند که حتی رسانه‌های آن‌ها با جرات می‌گویند آنچه که در غزه می‌گذرد یک فتنه است و مسبب آن سازمان تروریستی حماس است، ادعایی که تلویزیون داخلی اسرائیل به وضوح نمی‌گوید حماس تروریست است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به حملات متعدد رژیم صهیونیستی به منطقه رفح و آواره کردن پناهندگان به آن منطقه، اظهار داشت: عملیات حمله به رفح به صورت پلکانی شروع شده در قدم اول به عنوان پیشران آن منطقه را بمباران کردند تا آرایش نظامی گروه‌های فلسطینی را برهم بزنند و در مرحله بعد یک حرکت زمینی کوچک انجام دادند و خودشان را سریع به گذرگاه صلاح‌الدین یا (معبر فیلادلفیا) رساندند که این منطقه بر اساس معاهده کمپ دیوید برای ورود اسرائیل‌ ممنوع است.

وی ادامه داد: درحال حاضر اسرائیل بندهای معاهده کمپ دیوید را زیر پا گذاشته و منطقه‌ای که از سمت صحرای سینا در اختیار مصر است و از سمت فلسطین در اختیار تشکیلات خودگردان است را اشغال کرده که موجب آوارگی چندین هزار فلسطینی شده است.

سیدافقهی در پایان با بیان اینکه حکومت مصر و دولت السیسی هم‌سو با آمریکا و به نفع رژیم صهیونیستی حرکت می‌کند خاطرنشان کرد: ما در طول مذاکرات شاهد این بودیم که دولت مصر تلاشی برای حمایت از فلسطین مانند تعلیق معاهده کمپ دیوید انجام نمی‌‎دهد اما در مقابل معبری که زیر سلطه رژیم صهیونیستی نیست را می‌بندد، متأسفانه حکام مصر کاملا بر اساس دستورات آمریکا و منافع رژیم صهیونیستی قدم برمی‌دارند، و این خیانت بزرگی است که تاریخ برای حکام فعلی مصر خواهد نوشت.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل