«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

آزادی فلسطین از نهر تا بحر از زبان دانشجویان آمریکایی

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

63238
آزادی فلسطین از نهر تا بحر از زبان دانشجویان آمریکایی

از زمان آغاز جنگ غزه، دانشگاه‌های آمریکا بارها صحنه تظاهرات و جدل‌های لفظی درباره جنگ اسرائیل - غزه بود، اما اکنون این اعتراض‌ها فراگیر شده است و به قلب قاره سبز هم رسیده، اعتراضاتی که با واکنش خشن پلیس آمریکا و برخی کشورهای اروپا مواجه شده و بسیاری از دانشجویان و اساتید را راهی بازداشتگاه کرده است.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: می‌گویند شعارش از دل خاورمیانه بیرون آمده و حالا سر از یک تجمع اعتراضی دانشجویی آن هم در دل آمریکا در آورده، دانشجویان دانشگاه هاروارد ایالات متحده یک صدا شده‌اند برای شعاری که این مجری شبکه تلویزیون آمریکایی می‌گوید بازتاب سخنان آیت‌الله در ایران است و به دنبال حذف کامل اسرائیل است.

 

معترضان آمریکایی می‌گویند، از دریای مدیترانه تا رود اردن جزیی از سرزمین فلسطینیان است و باید از دست رژیم صهیونیستی آزاد شود، شعاری که حالا محدود به دانشگاه‌های ایالات متحده نشده و پایش به خیابان‌‌های آمریکا و انگلیس هم باز شده است.

شعاری که این روزها در خیابان‌های لندن هم شنیده می‌شود، سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به سر دادن شعار از نهر تا بحر گفته؛ این شعار حامیان فلسطین در تظاهرات لندن در روز شنبه برای خیلی‌ها «بسیار توهین‌آمیز» است.

اعتراض‌ها به جنگ غزه، از همان ابتدای شدت گرفتن حملات اسرائیل از کف خیابان‌ها شروع شد، قشرهای مختلف مردم در کشورهای جهان در اعتراض به کشتار کودکان و مردم غیرنظامی غزه و در انتقاد به سیاست‌ دولت‌های خود در دفاع از اسرائیل، دست به تظاهرات زدند.

این اعتراض‌ها زمانی به اوج خودش رسید که جامعه علمی ایالات متحده هم با مردم معترض به جنگ غزه همراه شد و گروه‌های اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های دنیا شکل گرفت.

نبردی که ترکشش به جان خانم رئیس هم نشست،"کلاودین گی" رئیس سیاه‌پوست دانشگاه هاروارد آمریکا به اتهام یهودی ستیزی مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شد و مخالفنش او را متهم به دزدی علمی هم کردند.

به دنبال برکناری خانم گی، خیلی‌ها مانند یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل در خصوص افزایش یهودی‌ستیزی ابراز نگرانی کردند.

او در واکنش به استعفای خانم «گی» در شبکه ایکس نوشت: « شکست در رهبری و انکار یهودی ستیزی بهایی دارد. امیدوارم دانشگاه محترم هاروارد از این رفتار ناپسند درس بگیرد.»

اعتراضاتی که از دانشگاه کلمبیا و ییل از ۹ روز پیش (۱۷ آوریل) شروع شد و حالا کم‌کم بقیه دانشگاه‌های ایالات متحده را با خود همراه کرده، رئیس عرب‌تبار دانشگاه کلمبیا که همراه رئیس پیشین هاروارد برای پاسخگویی به اتهام ترویج یهودی‌ستیزی به مجلس نمایندگان آمریکا رفته بود، دستور مقابله با تجمع دانشجویان معترض را داد.

او تا به تحصن‌کنندگان در محوطه این دانشگاه تا نیمه‌شب ۲۵ آوریل مهلت دادند چادرهای خود را جمع کنند، علیرغم این اولتیماتوم مینوش شفیق اعلام کرد با دانشجویان معترض مذاکراتی را انجام داده‌ و ضرب‌الاجل نیمه‌شب برای برچیدن چادرهای ضد‌اسرائیلی را لغو کرد.

به جز دانشگاه هاروارد و کلمبیا، دانشجویان دانشگاه‌های" جورج واشنگتن، ییل، جورج تاون، میشیگان، لس‌آنجلس، بوستون ،پرینستون، آستین، تگزاس و چندین دانشگاه دیگر، با برپایی چادر، و تعطیلی کلاس‌ها تحصن اعتراضی خود را آغاز کردند.

موج اعتراضاتی که با هدف حمایت از فلسطین در محوطه‌ دانشگاه‌های آمریکا برگزار شده با دستگیری صدها نفر از معترضان در دانشگاه کلمبیا گسترده‌تر شد و حالا به اکثر دانشگاه‌های این کشور سایر کشورهای دنیا سرایت کرده است.

دانشجویان معترض که با برپایی تحصن‌ و برگزاری تظاهرات‌ پرحاشیه برای مقامات آمریکایی دردسر ساز شده‌اند می‌گویند؛ آتش‌بس فوری در جنگ اسرائیل با حماس باید برقرار شود، همچنین روابط دانشگاه‌ها با اسرائیل و همینطور کمک‌های علمی و مالی به شرکت‌های مختلف مانند اسلحه‌سازی باید قطع شود.

به دنبال بالا گرفتن اعتراضات دانشجویی، مسئولان دانشگاه‌ها با همکاری ادارات پلیس آمریکا با معترضانی که شعارهای ضد صهیونیستی سر دادند و پرچم حزب الله و فلسطین را درست داشتند با خشونت برخورد کرده و خیلی از دانشجویان یا راهی زندان شدند یا ورودشان به دانشگاه و کلاس درس ممنوع شد.

پلیس آمریکا اعلام کرده، در جریان اعتراض دانشجویان به کشتار اسرائیل در غزه تا کنون تعداد زیادی از آنها را بازداشت کرده است و با دانشجویان معترض و همچنین اساتید و اعضای هیأت علمی این دانشگاه‌ها برخورد شده است.

استادان دانشگاه کلمبیا که با لباس‌های رسمی در انتقاد به رفتارهای اخیر دانشگاه و در اعتراض به یورش به کمپ دانشجویان طرفدار فلسطین روی پله‌های کتابخانه‌ای در نیویورک تجمع‌ کرده‌ بودند با برخورد شدید پلیس این کشور مواجه شدند.

آنگونه که پایگاه خبری ان‌بی‌سی نوشته، دانشجویان گفته‌اند تا زمانی که مطالبات آنها برآورده نشود دست از تظاهرات برنخواهند داشت و متاسفانه دولت آمریکا در برابر این جنایت سکوت کرده است.

برخی دانشگاه‌ها برای جلوگیری از شدت گرفتن اعتراضات، ترجیح دادند با دانشجویان معترض برخورد نکنند و امنیت آنها را در برابر برخوردهای مخالف تأمین کنند.

آنطور که از وضعیت موجود دانشگاه کلمبیا مشخص است، افراد عادی جامعه آمریکایی توان پرداخت هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ را ندارند، در نتیجه بسیاری از دانشجویان این مرکز علمی جز آقازاده‌ها محسوب می‌شود و والدین خیلی از آنها از مقامات ایالات متحده هستند.

دانشجویان این دانشگاه می‌دانند مبالغ حاصل از موقوفات دانشگاه‌های آمریکایی، در اسرائیل سرمایه‌گذاری شده و ارتباطاتی هم با شرکت‌های تولید جنگ افزار مانند لاکهید مارتین وجود دارد که در حال تجهیز صهیونیست‌ها هستند.

 

 

از این‌رو اعتراضات در دانشگاه کلمبیا بیش از سایر مراکز علمی برای مقامات آمریکایی اهمیت دارد و تلاش می‌کنند تب این تحصن اعتراضی را پایین بیاورند.

زنگ خطری که نه تنها اسرائیلی‌ها به ویژه نتانیاهو را نگران کرده تا از آن سر دنیا برای مردم آمریکا پیام بفرستند که اعتراض در دانشگاه‌های آمریکا اتفاقی وحشتناک است و این بی‌وجدانی باید متوقف شود، بلکه برای آقای رئیس‌جمهور هم به یک دغدغه تبدیل شده تا پشت تریبون بیاید و از حمایت کاخ سفید برای آزادی بیان حرف بزند.

جو بایدنی که ناچار است به هر ریسمانی چنگ بزند تا حمایت جامعه نخبگانی آمریکا و قشر جوان این کشور را برای حضور دوباره‌اش در کاخ سفید ذخیره کند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل