«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

فاجعه «جنگ ویتنام» برای دموکرات‌ها تکرار می شود؟

محمد بیات

محمد بیات

بین‌الملل

64344
فاجعه «جنگ ویتنام» برای دموکرات‌ها تکرار می شود؟

محمد بیات

گروه بین الملل ایران آنلاین- در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای انتخاب چهل‌وهفتمین مستاجر کاخ سفید، سایه جنگ غزه بیش از گذشته ابقا بایدن در سمت رئیس جمهور آمریکا را با خطر جدی مواجه کرده است. گروه‌های ضدجنگ، عرب- آمریکایی‌ها، مسلمانان، نمایندگان ترقی خواه حزب دموکرات، گروه‌های چپ‌گرا و در نهایت اکثریت نوجوانان- جوانان آمریکایی خواهان پایان یافتن نسل کشی در غزه هستند. در راس تمام گروه‌های یاد شده دانشجویان آمریکایی قرار دارند که برخلاف سیاستمداران، رسانه‌ها و سرمایه داران غربی حامی فلسطین و مخالف سیاست‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی هستند. تسخیر دانشگاه‌های معتبر آمریکا توسط نیروهای ضدصهیونیست سبب به صدا درآمدن این زنگ خطر برای دولت بایدن شده است که اگر تیم سیاست خارجی وی موفق نشود تا روند جنگ در غزه را متوقف کند، احتمال ریزش آراء و حتی افزایش اقبال عمومی به دونالد ترامپ و کندی (بدترین سناریو) وجود خواهد داشت.

با تسخیر بیش از چهل دانشگاه آمریکا در قریب به بیست‌وپنج ایالت این کشور غربی به نظر می‌رسد جنبش حمایت از غزه و مخالفت با سیاست‌های نئونازی رژیم صهیونیستی وارد مرحله جدیدی شده است. دانشجویان آمریکایی با برپایی تظاهرات‌های گسترده و تحصن در نقاط اصلی دانشگاه‌هایی همچون نیویورک، کارولینای جنوبی، کلمبیا، تگزاس و ... سبب برهم ریختن فضای پروگاندا حامیان اسرائیل در محیط آکادمیک شدند. روسای دانشگاه‌های آمریکا با همکاری گارد ویژه و نیروهای پلیس پاکسازی محیط دانشگاه از دانشجویان و اساتید حامی فلسطین و منتقد اسرائیل را در دستور کار خود قرار دادند. به عنوان مثال طی روزها اخیر دکتر کرولین فوهلن استاد اقتصاد و دکتر نوئل مک‌افی استاد فلسفه دانشگاه اموری ایالت جورجیا آمریکا به جرم حمایت از مقاومت مردم غزه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند! در واکنش به سرکوب سازمان یافته دانشجویان حامیان فلسطین، جو بایدن مدعی شده است که این کشور مخالف برپایی تظاهرات اعتراضی نیست اما مسئولین حق دارند تا براساس قانون اقدام نمایند! رئیس جمهور آمریکا در حالی از اجرای قانون در برابر متخلفان سخن می‌گوید که در جریان ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ در ایران سخنان متفاوتی به کار می‌برد. واشنگتن در حالی سعی داشت تا خود را حامی حقوق زنان ایرانی نشان دهد که در جریان نسل کشی سازمان یافته در غزه نه تنها مجازات سختی علیه اسرائیل وضع نکرد، بلکه بسته‌ای ۱۷ میلیارد دلاری برای حمایت از این رژیم کودک کش اختصاص داد!

شکل‌گیری هسته‌های حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا و استمرار اعتراض آنها به سیاست‌های واشنگتن در جنگ غزه نه تنها سبب نگرانی دموکرات‌ها شده، بلکه لابی‌های حامی اسرائیل و دولتمردان صهیونیست را به وحشت انداخته است. به عنوان نمونه بنامین نتانیاهو دانشجویان حامی فلسطین را به «یهود ستیزی» متهم کرده و آنها را با حامیان حکومت هیتلر در سال‌های منتهی به جنگ دوم مقایسه می‌کند! استفاده از برچسب «یهود ستیزی» این امکان را برای سران دولت‌های غربی فراهم کرده تا در آلمان، فرانسه، انگلیس، استرالیا و کانادا به راحتی به معترضان حمله کرده و آنها را بازداشت نمایند. این ادعا غیرواقعی در حال به عنوان دستآویز ماشین‌های سرکوب مورد استفاده قرار می‌گیرد تا کنون دولت‌های نام برده هیچ اقدامی جدی برای پاسخگو کردن تل‌آویو جهت کشتار بیش از ۳۴ هزار زن و کودک غیرنظامی در غزه انجام ندادند.

با وجود مخالفت اعضای گروه هفت و متحدان غربی آنها با تداوم فعالیت‌های جنبش حامی فلسطین اما به نظر می‌رسد این موج بزرگ فعلا قصد فروکش کردن ندارد. در روزهای اخیر تقریبا تمام دانشگاه‌های معتبر غربی در حمایت از مقاومت فلسطین وارد میدان شده و به سیاست‌های دولت‌های خود در قبال این مناقشه اعتراض کردند. افزایش انتقادات از بایدن به خاطر حمایت از ارتش اسرائیل و ناکارآمدی آن برای تحمیل گزینه آتش‌بس به تل‌آویو سبب شده است تا گروه‌های مختلف در جامعه آمریکا به تدریج وارد عرصه عمومی شده و کمپین انتخاباتی بایدن را به چالش بکشند. نخستین نشانه‌های بروز شکاف در میان جامعه رای دموکرات‌ها در جریان انتخابات مقدماتی میشیگان با ظهور جنبش «عدم تعهد» نمایان شد. رشیده طالب نماینده مجلس نمایندگان آمریکا معتقد است رای اعتراضی این جنبش نوپدید به معنای نارضایتی بخشی از رای دهندگان آمریکایی نسبت به سیاست‌های این کشور در قبال جنگ غزه است.

کارشناسان مسائل آمریکا با آنکه تحقق این سناریو را بسیار دور از ذهن می‌دانند اما معتقدند ایجاد پیوند میان این جنبش و سایر اقشار جامعه مانند دانشجویان، مسلمانان و سیاه پوستان می‌تواند سبب تکرار فاجعه «جنگ ویتنام» برای دموکرات‌ها شود. قریب به ۶۰ سال پیش لیندون جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا در کشاکش جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی تصمیم گرفت تا تعداد نیروهای آمریکایی در این کشور را از ۱۶ هزار نفر به ۵۵۰ هزار نفر افزایش دهد. اتخاذ چنین تصمیمی سبب بالا رفتن هزینه‌های اقتصادی- جانی برای سربازان آمریکایی و آغاز اعتراضات سراسری در ایالات متحده شد. باتلاق ویتنام در نهایت سبب شد تا ستاره اقبال جانسون در میان افکار عمومی افول کرده و وی برای ادامه زندگی به مزرعه خود در تگزاس بازگردد.

بایدن برای جلوگیری از تکرار سرنوشت جانسون برای خود قصد دارد تا از فرصت باقی مانده برای پیشبرد مذاکرات آتش‌بس در غزه، تکمیل صلح عبری- عبری و اعلام موجودیت دولت مستقل فلسطین بهره می‌برد. تحقق این سه هدف ضمن باقی گذاشتن میراثی ماندگار برای دموکرات‌ها در حوزه سیاست خارجی، می‌تواند سبب کاهش انتقادات داخلی و یکپارچه شدن جامعه رای دموکرات‌ها در برابر دشمن مشترکی به نام دونالد ترامپ خواهد شد. اگر بایدن موفق نشود تا نظر حامیان فلسطین را جلب کند، ممکن است برخی حامیان سنتی‌ دموکرات‌ها گزینه «تحریم» را انتخاب نمایند. حال باید منتظر بود و دید که آیا وزارت خارجه و سازمان سیا موفق خواهند شد تا آتش جنگ در غزه را خاموش کرده و به سمت گزینه صلح پایدار حرکت کنند یا آنکه با وضعیت «بن بست» مواجه شده و باید خود را آماده عواقب آن در انتخابات آتی ریاست جمهوری کنند.

*پژوهشگر مسائل بین الملل


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل