«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

هزارتوی اسرائیلی، برای طرح آتش‌بس در غزه

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

43741
هزارتوی اسرائیلی، برای طرح آتش‌بس در غزه

مقامات اسرائیلی در حالی برای طرح آتش‎‌بس و آزادی گروگان‌های خود به این در و آن در می‌زنند که از قطعی بودن حملات نظامی خود به رفح و تخلیه صد در صدی این شهر مرزی خبر می‌دهند، خبری که البته واکنش‌هایی را نیز به دنبال داشته و مخالفان حمله به رفح را برای برگزاری نشست‌های مختلف به دردسر انداخته است.

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: قرار چندین و چندساله اعراب و صهیونیست‌ها برای بقای حیاتش به یک مو بند است، حیاتی که همان ایام که انور سادات همراه جیمی کارتر و مناخیم بگیم جام را بالا می‌برد و با لبخند برای آینده فلسطینان قرار داد امضا می‌کرد، برایش ماده و تبصره امضا کردند که رفح منطقه امن میان سرزمین‌های اشغالی و مصر باشد.

پس از 5 ماه و اندی جنگ و به شهادت رسیدن چیزی حدود 30 هزار نفر از اهالی غزه، حالا تعقیب مردمی که از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند تا رفح هم رسیده است و نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده برنامه‌ای برای پا پس کشیدن از انجام عملیات نظامی در رفح ندارد.

آنطور که بنیامین نتانیاهو گفته، اگر توافق آتش‌بس چندهفته‌ای بین اسرائیل و حماس حاصل شود، فقط ممکن است حمله نظامی اسرائیل به شهر رفح را «تا حدودی» به تعویق بیندازد.

او همچنین برای حماس خط و نشان کشیده است که اگر تا رسیدن ماه رمضان برنامه‌ای برای آزادی یا تبادل گروگان‌ها نداشته باشد، برای حمله مجدد به رفح آماده می‌شود .

تهدیدی که از همان اول سخن، جا پای جنگ را محکم کرده و اعلام کرده، چه آتش بس حاصل شود چه نشود، روزهای آینده مردم غزه رنگ صلح و آشتی نخواهد دید .

حمله به شهر مرزی رفح، چند هفته پیش با دستور مستقیم نخست وزیر اسرائیل آغاز شد، حمله ای که واکنش‌های بسیاری از سران کشورهای مختلف غربی و نهادهای حقوق بشری را به دنبال داشت و هر کدام جداگانه به اسرائیل هشدار دادند تا از حمله به رفح و کشتار غیر نظامیان خودداری کند.

نشست پاریس با حضور چند کشور غربی و البته اسرائیل برای بررسی هر آنچه که باعث می‌شود آتش بس فوری در غزه برقرار شود برگزار شد، اما بی نتیجه ماندن آن زمینه برگزاری نشست قطر و بعد از آن قاهره را فراهم کرد تا دولت‌های غربی و البته حامی رژیم صهیونیستی نسبت به عواقب حمله به رفح نگران باشند و احتیاط کنند.

اسرائیل ادعا کرده چهار گردان از شش گردان باقیمانده حماس بعد از بمباران های مکرر در غزه، در رفح متمرکز شده اند و انها در کابینه این رژیم برای تخلیه کامل رفح برنامه ریزی کرده‌اند.

حرف ‌ها و ادعاهایی که از آنها بوی خوشی به مشام نمی‌رسد و نوید یک حمله و نا آرامی جدید را در منطقه می‌‍‌دهد. هر چند بنابر آنچه رویترز منتشر کرده نتانیاهو با تمدید آتش بس به مدت 5 روز موافقت کرده است و حتی برای افزایش این زمان هم اما و اگر آورده اما اسرائیل تلاش می‌کند نتایج نشست‌‌های این طرف و آن طرف دنیا را به نفع سیاست‌های رژیم صهیونیستی تغییر دهد، گفتگوهایی که البته یک پای ثابت آن حماس است و باید در کنار مطرح کردن طرح دو دولتی در سرزمین فلسطین، برای چند و چون آتش بس فوری در غزه چانه زنی کنند .

بر اساس گزارشی که «نیویورک تایمز»، به نقل از یک مقام اسرائیلی، منتشر کرده، انتظار می‌رود یک هیئت اسرائیلی امروز وارد قطر شود تا درباره توافق آتش‌بس جدید مذاکره کند.

این روزنامه همچنین نوشت: مذاکرات در قطر فشرده خواهد بود و میانجی‌های مصری، آمریکایی در آن شرکت خواهند کرد تا اختلاف نظرها در مورد دستیابی به توافق آتش‌بس موقت با حماس و آزادی بازداشت شدگان نوار غزه کاهش یابد.

حالا رژیم صهیونیستی به رغم هشدارهای زیاد بین المللی و ابراز نگرانی‌های ایالات متحده برای به خطر افتادن بندهای کمپ دوید، دوباره تهدید خودش را برای حمله زمینی به رفح تکرار کرده است.

دفتربنیامین نتانیاهو، البته گفته طرحی برای تخلیه ساکنان از مناطق جنگی غزه و همچنین طرحی برای عملیات‌های آینده(حمله به رفح)» را به شورای جنگ ارائه کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفتگویی با «ان‌بی‌سی» از اعلام هشدار به کالینه اسرائیل برای هرگونه عملیات در رفح خبر داده و گفته؛ به‌باور واشنگتن، بدون وجود برنامه‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان، عملیات رفح نباید جلو برود.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید این حرف را در حالی رسانه‌ای کرده که مدعی شده، جو بایدن هنوز از تصمیم تل آویو برای حمله مجدد به رفح حتی با وجود آتش بس در غزه مطلع نیست.

مخالفت رئیس جمهور ایالات متحده با عملیات نظامی در رفح و آواره کردن نزدیک به 2 میلیون نفر از اهالی غزه، درحالی است که بنیامین نتانیاهو معتقد است میان تل آویو و واشنگتن، اختلافی برای تخلیه رفح وجود ندارد .

حالا قرار است ، سیاست مدارانی که از ابتدا با رژیم صهوینیستی ، برای آتش ریختن بر سر مردم غزه دست دوستی فشردند، بنشینند و یک تصمیم برای طرحی با عنوان آتش بس بگیرند .

پیش نویسی که اگر چه در ظاهر می‌گوید آزادی حداکثر ۴۰ زن و گروگان‌های مسن‌تر اسرائیلی در ازای آزادی ۳۰۰ اسیر فلسطینی که اکثر آن‌ها زنان، خردسالان و افراد مسن هستند اساس اصلی این سلسله گفتگوهاست، اما باطن امر نشان می‌دهد رسیدن به توافق برای طرح دو دولتی در سرزمین های اشغالی هدف اصلی مذاکرات پاریس و قاهره و قطر است.

انتهای پیام/


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل