«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

گران‌فروشی با شعار خدمت

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

جامعه

43748
گران‌فروشی با شعار خدمت

چندسالی می‌شود حمل و نقل مسافر رنگ و بوی دیجیتالی به خودش گرفته و بنا دارد سرعت و امنیت را برای جامعه هدیه بیاورد، امنیتی که چند وقتی می‌شود زیر سایه تطمیع آقایان صاحب پلتفورم‌های مشهور حمل و نقل گم شده و گرانفروشی را عادی می‌کنند تا برای خدمت رسانی کم فروشی کنند.

گروه اجتماعی ایران آنلاین: خیلی از آن روزها نگذشته، شاید به قاعده 10 سال، آن روزها که در هر محله یکی دوتا آژانس مسافری بود که کار هم محله‌ای ها راه می‌انداخت، چیزی شبیه آژانس دوستی معروف دهه 70 .

وقتی دنیای رو به پیشرفت ایران تصمیم گرفت برای ناوگان حمل و نقل عمومی هم چهره‌ای مدرن با قالب دنیای مجازی بسازد، و تاکسی های اینترنتی را راه بیاندازد، کار و کاسبی آژانس‌ها کساد شد و کم کم مغازه‌هایی که چند راننده دور هم جمع شده بودند تا کسب رزق کنند، جایش را به سوپر مارکت و ... داد.

اسنپ به دنیای مدرن پایتخت معرفی شد، با این هدف که سرعت و امنیت چاشنی کارش باشد و نهادهای نظارتی پلیس و تعزیرات، حواسشان به چند و چون کارشان باشد.

با جا افتادن عنوان اسنپ در بین مردم، خیلی‌ها برای شغل دوم و خیلی‌های دیگر برای شغل اصلی برای کمک به تامین معاش خانواده، انتخابش کردند و به تدریج عضوی از خانواده برنامه‌های گوشی‌های تلفن همراه مردم شد.

با خیلی از راننده‌ها که حرف میزنی اغلب از درآمدشان راضی هستند و کم و بیش گلایه‌هایی به خاطر مبلغ کمیسیون خود شرکت اسنپ یا تپسی و یا برخوردهای بد مسافران می‌کنند.

اما مسافران جنس گلایه‌هایشان فرق می‌کند، از تاخیر در قبول سفیر برای انجام سفر گرفته تا نارضایتی از بال ارفتن بی حساب و کتاب مبالغی که جدیدا تعریف شده است، آن هم به بهانه تورم و گرانی.

به اسم خدمت رسانی آما علیه آن 

«خانمی که با کودکش در سرما ایستاده بود گلایه می‌کرد که چیزی حدود 40 دقیقه منتظر بودم راننده ای درخواست سفرش را قبول کند در نهایت دو راننده قبول کردند اما در لحظه آخر سفر را لغو کردند، اینقدر این معطلی ادامه داشت تا مجبور شدم گزینه عجله دارم را بزنم با مبلغی بیشتر از تعرفه اعلام شده درخواست دهم، چون مجبور بودم.»

اجباری که مدیران تاکسی‌های اینترنتی آن را به خوبی شناخته‌اند و از آن برای درآمد بیشتر به نفع جیب خود و راننده‌هایشان از آن سو استفاده می‌کنند.

در شرایطی که حکم شرع  می‌گوید گران‌فروشی «گناه کبیره» است، اما مدیران شبکه تاکسی‌های اینترنتی اعتقادی به سفارشات دین و شرعی ندارند چه برسد به قانونی که تلاش می‌کند مدافع حقوق شهروندان باشد.

از نظر قرآن، گران‌فروشی عمل ظالمانه اقتصادی است که همه تاروپود جامعه را دچار فساد می‌کند و با سلب امنیت و اعتماد اجتماعی، جامعه را تا مرز سقوط و تباهی پیش برده و زمینه خشم خدا را فراهم می‌کند.

حضور و تجمع تاکسی‌های اینترنتی در یک محدوده نشان از آماده بودن آنها برای قبول یک سفر است، اما در نهایت بی توجهی آنها به درخواست مسافر و مجبور کردن آنها برای تایید گزینه "عجله دارم" نمونه بارز تضییع حق شهروندی و اقدام علنی برای گرانفروشی است.

پیش از این هم رسانه‌های مختلف بارها ، روند گرانفروشی تاکسی‌های اینترنتی با پوشش گزینه عجله دارم را بر سر زبان‌ها انداختند و از آن انتقاد کردند، برخی نهادها مانند سازمان تعزیرات و مدیریت شهری تهران پای کار آمدند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی بعد از انتقادهای زیاد شهروندان برای نرخ بالا و بدون هیچگونه دلیلی و منطق قیمت‌گذاری، با یک تذکر جدی، گزینه «عجله دارم» را تخلف دانست و گفت: گزینه «عجله دارم» در تاکسی‌های اینترنتی مصداق بارز اضافه دریافت و گرانفروشی است. با وجود گزینه «عجله دارم»، نه‌ زودتر او را به مقصد می‌رسانند و نه خدمات اضافه به مردم ارائه می‌دهند.

عجله دارم و ندارم فرقش در پول است نه زمان 

 وی همچنین تاکید کرد: تذکر جدی می‌دهم تاکسی‌های اینترنتی این گزینه را حذف کنند و مردم را در خدماتی که دریافت می‌کنند دچار مشکل نکنند. چنانچه تخلف گرانفروشی احراز شود رئیس شعبه حق دارد حکم به پلمب واحد مربوط دهد.

تهدید و اجباری که هر چند رسانه‌ای شد و برای خیلی ها که از این گرانفروشی ها ناراحت و دل آزرده بودند خبر خوشحال کننده‌ای بود اما متاسفانه به رغم هشدارهای جدی سازمان تعزیراتف ظاهرا این تخلف برای مسئولان شهری و نظارتی تخلفش محرز نشده و گزینه‌ها «عجله دارم» همچنان به قوت خود باقی است و هیچ مسئولی از پلتفورم اسنپ و تپسی و نهادهای مربوطه پاسخگوی اعتراض مسافران نیست .

انتهای پیام/ 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه