«ایران آنلاین» گزارش می‌دهد؛

لیموزین لوکس، بهای ساخت زرادخانه موشکی

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

58342
لیموزین لوکس، بهای ساخت زرادخانه موشکی

روابط دیپلماتیک روسیه و کره شمالی چند وقتی است افزیش پیدا کرده و این اتفاق از دید ایالات متحده دور نمانده تا آن را بر خلاف قوانین شورای امنیت بداند.

گروه بین‌ الملل ایران آنلاین: دنیای سیاست و مردانش، رسمی برای تقویت روابط با یکدیگر دارند، از دست دادن و دست فشردن گرفته تا امضای قراردادهای متنوع و رد و بدل کردن هدیه به رسم یادبود.

هدیه‌هایی که معمولا معرف فرهنگ و هنر و تاریخ آن کشور است یا قرار است پیام آور دوستی و برقراری روابطی باشد که پر از فایده و منفعت برای هر دو کشور است.

چند روزی است یک هدیه متفاوت در دنیای روابط سیاست و بین الملل خبرساز شده و حرف و حدیث از چرایی این دست و دلبازی بالا گرفته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که این روزها در گیر و دار انتخابات کشورش و رقابت با سه نامزد دیگر این ماراتن بود، برای همتای کره‌ایش البته نه جنوبی بلکه شمالی، یک هدیه فرستاده است. 

آنطور که سخنگوی کرملین تأیید و اعلام کرده، این هدیه یک خودروی لوکس و مجلل لیموزین آئوروس-ساخت روسیه- است، درست همان خودرویی که پوتین خودش هم بر آن سوار می‌شود.

Aurus اولین برند خودروی لوکس روسی است و از روزی که پوتین برای اولین بار در مراسم تحلیف خودش در سال ۲۰۱۸ از این مدل لیموزین استفاده کرده در کاروان‌های مقام‌های ارشد استفاده می‌شود.

پیدا و پنهان روابط پیونگ یانگ و مسکو، بعد از شدت گرفتن جنگ اوکراین و خط و نشان کشیدن رئیس جمهور کره شمالی برای قدرت هایی چون آمریکا و چین، برای خیلی از کشور مهم شده و تلاش می کنند دو کشوری که در حوزه تسلیحات نظامی و اتمی حرفی برای گفتن دارند را به انزوا بکشانند. 

کره شمالی علیرغم تحریم‌های بین‌المللی که علیه خودش و روسیه اعمال شده، به روسیه تسلیحات توپخانه‌ای، موشک و موشک‌های بالستیک برای استفاده در جنگ می‌دهد.

سفرهای دیپلماتیک هر دو کشور، طی ماه‌های اخیر و به دنبال اعمال فشار برخی کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده، به شکل قابل توجهی بالا رفته و رفت و آمدهای دو همتای کره‌ای و روس برای تبادلات نظامی و تسلیحاتی سر و صدای زیادی به پا کرده است.

حالا هدیه رئیس جمهور سرزمین تزارها به رهبر کره شمالی ،که آقای کیم این هدیه را نشانه روابط شخصی و ویژه میان رهبران دو کشور خوانده، به جز ابراز خرسندی و تشکرهای مرسوم دیپلماتیک، واکنش های منفی هم به دنبال داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به هدیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به کیم جونگ اون رهبر شمالی از «خودروی لوکس روسی» تعجب کرد و گفت که امیدوارم کیم ضمانت نامه را هم گرفته باشد.

این طعنه آمریکایی ها در حالی خطاب به رهبر کره شمالی گفته شد که ایالات متحده این اقدام را نوعی نقض تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی دانسته است.

متیو میلر البته لحن تمسخر آمیز خودش را درباره این هدیه به این شکل تکمیل کرد و به رسانه ها گفت: صادقانه بگویم، من واقعا نمی‌دانستم چیزی به نام خودروی لوکس روسی وجود دارد. امیدوارم کیم، گارانتی تمدید شده را دریافت کرده باشد. 

وزارت خارجه کره جنوبی هم در واکنش به خبر اهدا این خودرو لوکس به رهبر کره شمالی گفت: سئول همکاری‌های روسیه و کره شمالی را از نزدیک زیر نظر دارد و در عین حال از هر دو کشور می‌خواهد تا از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پیروی کنند.

لیم سو ساک، سخنگوی این وزارتخانه همچنین گفته: «تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی به طور مستقیم یا غیرمستقیم عرضه، فروش یا جابجایی کلیه وسایل نقلیه حمل‌ونقل بین‌المللی با کد اچ اس ۸۶ تا ۸۹ را بدون توجه به منشا آنها به کره شمالی، از جمله خودروهای لوکس ممنوع می‌کند.»

چند ماه پیش بود که وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای کره ای خود، ضمن ابراز خوشحالی از توسعه روابط سیاسی مسکو با پبونگ یانگ و علاقه برای گسترش هر چه بیشتر آن در همه موارد، سیاست نظامی ایالات متحده و متحدانش در منطقه علیه کره شمالی را «خطرناک» است و آن را به شدت محکوم کرد.

دیداری که تنها چند روز بعد از ادعای آمریکا مبنی بر انتقال محموله بزرگی از تسلیحات کره شمالی به روسیه با هدف تقویت موضع این کشور در جنگ اوکراین انجام شد.

ایالات متحده همچنین کمک تسلیحاتی کره شمالی به روسیه را نقض قوانین بین المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خوانده بود و این در حالی است که کاخ سفید تاکنون چندبار برای تامین نیاز تسلیحاتی اوکراین دست به جیب شده  و میلیون‌ها دلار هزینه کرده است.

از سویی دیگر تقویت تلسحاتی و نظامی کره شمالی، و تهدیدات هسته ای که رهبر این کشور خطاب به رئیس جمهور سابق و فعلی آمریکا داشته،  قابل تحمل نیست و تلاش می‌کند با اعمال تحریم‌هایی شدید، جلوی پای این کشور سنگ بیاندازد.

رفت و آمدهای سیاسی دو کشور کره شمالی و روسیه، تا پیش از هدیه پر سر و صدای آقای رئیس جمهور به رهبر کره شمالی، اما برای خیلی از سیاسیون جای اما و اگر داشت، که هدف مسکو از سفر به کره شمالی و تلاش برای تقویب روابط دو کشور چه چیزی است؟

و یا اینکه تقویت روابط کره شمالی با کاخ کرملین، گمانه زنی‌ها برای مدرن سازی زرادخانه‌های کره شمالی و تجهیز روسیه برای تداوم جنگ با اوکراین، را به واقعیت نزدیک می‌کند؟

سوالی که باید منتظر ماند و دید پشت پرده هدیه لوکس پوتین په چیزی پنهان است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل